شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#بازار آزاد

بانک مرکزی متولی بازار ارز شد | مرکز مبادله تبدیل به بازار آزاد ارز می‌شود

رییس‌ کل بانک مرکزی گفت:‌ راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود یکی از برنامه‌های اصلی ما بود که هرچند برخی مشکلات زیرساختی سبب تاخیر در اجرای آن شد، اما می‌خواستیم با قدرت شروع کنیم.

فرزین - رئیس بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا فرزین در مراسم آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا گفت: در سال های گذشته بخش عمده‌ای از ارز حواله ای را در سامانه نیما عرضه میکردیم اما در این چند ماه گذشته ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص داده شده که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: ما تلاشمان این بود که راه‌اندازی این مرکز را با ارز شروع کنیم، به دلیل اهمیتی که ارز در این روزها ارز در انتظارات و معاملات و تقریبا تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی دارد.

فرزین ادامه داد: مرکز مبادله ایران با تمام ابزارهایی که برای آن پیش بینی شده و دریافت کمک‌های فکری صاحب‌نظران تبدیل به بازار آزاد ارز خواهد شد. تمام مبادلات اینجا صورت می‌گیرد و ما می‌توانیم به عنوان بانک مرکزی مدیریت را در بازار ارز داشته باشیم؛ در تمام دنیا بانک مرکزی متولی این حوزه است، اما در کشور نهادهای لازم در این زمینه وجود نداشته و این اختیارات کمتر بوده است. مرکز مبادله شروعی است برای حکمرانی قوی حاکمیت ارزی کشور.

رییس‌کل بانک مرکزی با اشاره به این‌که برای اینکه بتوانیم فرآیند اختصاص ارز را تسهیل کرده و به سمت یک نرخ مرجع در بازار حرکت کنیم، مرکز مبادله ارز و طلا را راه اندازی کردیم، ادامه داد: علت افزایش قیمت‌ها انتظارات تورمی به وجود آمده است که عوامل مختلفی هم برای آن وجود دارد و سبب افزایش دائمی نرخ در بازار آزاد شده است. بنابراین باید جایی را ایجاد کنیم که جایگزین بازار آزاد شود و نرخ را آنجا کشف کنیم.

مرکز مبادله ارز و طلای ایران از امروز (دوم اسفند) بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد.

 مراسم آغاز به‌کار این مرکز باحضور محمدرضا فرزین، رییس‌کل بانک مرکزی و جمعی از مدیران ارشد فعلی و سابق بانک مرکزی و تعدادی از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی کشور از جمله مدیران بانکی و نمایندگان کانون صرافان درحال برگزاری است.