شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#نرخ ارز#بازار آزاد#منابع
رئیس کل بانک مرکزی در رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران؛

اعلام روش کشف نرخ ارز از سوی فرزین/ بانک مرکزی بازار آزاد را به دست می‌گیرد/ تمام معاملات ارزی به مرکز مبادله ارزی می‌رود

فرزین گفت: تمام تلاش ما تسلط بر منابع ارزی و تخصیص آن به نیاز‌های واقعی کشور است و هیچ محدودیتی برای رفع نیاز‌های ارزی کشور نداریم.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: یکی از برنامه های ما راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود که کمی با تاخیر انجام شد و دلیل آن هم مباحث نرم افزاری بود چون بنا بود به بهترین نحو انجام شود.

فرزین گفت: در ۵۰ روز گذشته بیش از ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا تخصیص داده شد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است. نرخ ارز نیمایی در سال جاری ۱۷ درصد رشد داشت اما متاسفانه در قیمت‌ کالاها میزان رشد قیمت بیشتر بود.

انتظارات تورمی و نرخ سازی‌ها نرخ اعلامی در بازار آزاد را بالا می‌برد بنابراین باید یک مرکزی برای کشف نرخ واقعی و مرجع ایجاد شود.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، مرکز مبادله چند جز دارد که بخش اول آن تالار ارزی است. بخش عمده‌ای از ارزهای سامانه نیما مثل ارز فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها و مواد غذایی در تالار اول و به روش کشف قیمت عرضه می‌شود. با این اقدام عرضه ارز بیشتر و با کیفیت می‌شود.

فرزین افزود: ما از لحاظ ذخایر ارزی، باتوجه به تراز مثبت تجاری هیچ محدودیتی برای رفع نیازهای کشور نداریم.

از امروز نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود

فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی گفت: از امروز با شروع کار براساس عرضه و تقاضا نرخ ارز کشف می‌شود و پیش‌بینی می‌کنم رشد قابل توجهی در آمار تخصیص ارز خواهیم داشت. تالار دوم نیز برای ارزهای خدماتی است.

وی افزود: مرکز مبادله؛ مرجع ارز و طلای کشور خواهد شد و در آینده نزدیک از ابزارهای دیگری در آن مثل ابزار معاملات سلف و فیوچر استفاده خواهد شد.

به زودی در بازار ارز فردایی مداخله می‌کنیم تا جلوی دستکاری نرخ ارز را بگیریم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وارد بازار فردایی هم خواهیم شد تا نتوانند نرخ‌ها را دستکاری کنند، الان هم به صرافی‌ها بعداز ظهر هر روز شبیه به ارز فردایی ارز می‌فروشیم. تمام تلاش ما تسلط بر منابع ارزی و تخصیص آن به نیازهای واقعی کشور است.

فرزین افزود: انتظارات را هم باید کنترل کنیم و در ابن مسیر به تمام رسانه‌ها و کارشناسان نیاز داریم. تصویر و برآوردهای منفی در بازارهای پولی و مالی هراس ایجاد می‌کند و مدیریت بازار و قیمت‌ها را دچار اختلال می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ثبات و آرامش بازار ارز باعث ثبات‌بخشی به سایر شاخص‌های اقتصادی خواهد شد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نوعی بازار آزاد ارز خواهد بود و تمام نیازها و مبادلات ارزی در آن انجام خواهد شد. مرکز مبادله آغاز حاکمیت ارزی کشور است و در این مرکز می‌توانیم بازار را به خوبی مدیریت کنیم

در حال تکمیل....