شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#منابع#چقدر#کمبود#زیرزمینی#داریم؟

چقدر کمبود منابع آب زیرزمینی داریم؟

چقدر کمبود منابع آب زیرزمینی داریم؟

فردای اقتصاد: حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران در سومین کنفرانس اقتصاد آب با بیان اینکه موضوعات مربوط به آب جز اصلی‌ترین چالش‌های کشور است، گفت: اینکه بیش از ۱۳۵ میلیارد مترمکعب کمبود منابع آب زیرزمینی داریم و به‌طور مستمر سطح آب زیرزمینی در حال افت است، اینکه پروژه‌های تعادل بخشی اثرگذار نبوده‌اند، اینکه صحبت از تخصیص نامناسب منابع آب و خشکی تالاب‌ها می‌شود، بیابان‌زایی و طوفان شن و مشکلات ناشی از ریزگردها چالش جدی ایجاد کرده‌اند و منازعات آبی در کشور رو به افزایش است، همه این‌ها باید توجه ما را بیشتر و بیشتر به موضوع آب جلب کند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس می‌تواند زمینه مشارکت ملی برای همکاری بخش خصوصی و حاکمیت در حل چالش آب را فراهم کند، افزود: در روزهای اخیر ما در اتاق ایران پیشنهادهایی برای درج در برنامه هفتم در حوزه‌های بازتخصیص آب، مدیریت بحران آب، استقرار سامانه ملی آب، تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و مدیریت خشک‌سالی آماده کرده‌ایم.

سلاح‌ورزی ادامه داد: همکاری بخش خصوصی و دولت درباره سیاست‌ها و بازتخصیص آب می‌تواند وجود داشته باشد. باید کمیته ارتقا بهره‌روی آب را جدی بگیریم و در رابطه با اجرای تفاهم‌نامه قبلی میان بخش خصوصی و دولت در این زمینه اقدامات عملی انجام دهیم.

وی اظهار کرد: باید در زمینه قوانین و رویکردهای حاکم بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه آب و خصوصی‌سازی صنعت آب بازنگری صورت بگیرد. امیدوارم در تدوین برنامه هفتم بتوانیم به این چالش بپردازیم و به نقطه نظرات بخش خصوصی و تشکل‌ها و نهادهای ذی‌نفع و مرتبط توجه شود.

اخبار مرتبط:

راه مدیریت ابرچالش کم‌آبی