وعده خوش وزیر اقتصاد به مردم/ سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود

سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی دولت امروز (سه‌شنبه دوم اسفند)‌ در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران با ارائه گزارش مالی ۱۱ ماهه دولت در سال ۱۴۰۱ گفت: در این مدت ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای واریزی به خزانه دولت بوده که معادل ۹۰ درصد مبلغ مصوب بودجه مجلس است.

وی با اعلام اینکه درآمدهای دولت در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد درآمدهای واریزی رشد داشته است، افزود: در بخش هزینه های بودجه نیز در این مدت ۱۱۵۴ هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های دولت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد افزایش داشته است.

خاندوزی درباره پرداخت‌های عمرانی دولت نیز توضیح داد: در این مدت میزان پرداخت‌های عمرانی به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مانده بدهی دولت به بانک مرکزی در ۱۱ ماهه امسال به صفر رسیده گفت: به طور متوسط ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق سال‌های گذشته شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به سیاست های اقتصادی دولت برای کنترل تورم و نقدینگی اشاره کرد و افزود: با توجه به آمار بانک مرکزی، در دوازده ماه منتهی به دی ۱۴۰۱ رشد نقدینگی به ۳۴/۱ درصد رسیده است که مثل سه ماهه پاییز امسال دارای کاهش بوده است. دولت در در شبکه مالی و نقدینگی دارای انضباط پولی است و از محل کسری بودجه و رشد فزاینده کشور سال آینده شاهد شرایط بهتری در تورم خواهیم بود. میزان تولید صنایع در دی‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۷/۲ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه به ارائه آماری از میزان تولید در واحدهای بزرگ صنعتی پرداخت و گفت: میزان تولید صنایع بزرگ در دی ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۲ درصد رشد داشته و رشد تولید در ۱۰ ماهه امسال نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته ۶.۷ درصد بوده است. در ۱۰ ماهه امسال بیشترین رشد تولید برای بخش خودرو و قطعات با ۳۴.۵ درصد بوده است. منسوجات ۳۰.۹ درصد،ماشین آلات و تجهیزات ۲۹.۴ درصد،محصولات فلزی ۱۸ درصد،دارو ۱۰.۷ رشد داشته‌اند.

خاندوزی در ادامه با تاکید بر اینکه سیاست دولت در مبادلات تجاری با شرکای اصلی استفاده حداکثری از ارزهای محلی است تا نیاز به دلار یا یورو به صفر برسد، گفت: تا امروز اکثریت مبادلات با چین بر اساس یوآن صورت می‌گرفته است و استفاده از ارزهای محلی به جای دلار و یورو مورد استقبال طرف چینی قرار گرفته است. بانک مرکزی برای استفاده حداکثری یوآن به جای دلار و یورو مذاکرات لازم را با طرف‌های چینی انجام داده در صورت قطعی شدن توافقات اعلام می‌شود.