شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#چین#مذاکره
سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری مطرح کرد؛

مذاکره بانک‌های مرکزی ایران و چین برای تجارت با ارزهای ملی/ مشکلی در مصارف ارزی کشور نداریم

خاندوزی گفت: سیاست دولت استفاده از ارز‌های محلی در تجارت خارجی کشور و به حداقل رساندن استفاده از سایر ارز‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ سید احسان خاندوزی؛ سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به آماده شدن گزارش مالی ۱۱ ماهه امسال اعلام کرد: ۱۱۴۷ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای دولت در این مدت بوده که معادل ۹۰ درصد مصوب بودجه است که ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه‌ پارسال است. همچنین درآمدهای مالیاتی بخوبی و قریب به ۱۰۰ درصد مصوب بودجه محقق شده است.

وی افزود: در حوزه هزینه ای ۱۱۵۴ هزار میلیارد تومان جمع هزینه ها و مصارف دولت بوده که ۵۲ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است. سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق پرداختی در این مدت بوده است. وی ناکید کرد: دولت ماهیانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت اصل و سود اوراق در سال‌های گذشته می‌پردازد.

خاندوزی گفت: استقراض دولت از تنخواه گردان بودجه صفر بوده است که انضباط بودجه ای و مالی بی سابقه ای است و علیرغم افزایش هزینه ها صورت گرفته است.

وی در واکن به به ادعای تورم زایی بودجه در امسال و سال آتی توصیح داد: عملکرد دولت نسبت به بودجه خود نشان می دهد دولت در این زمینه با دقت عمل کرده است.

وی با اشاره به آمار متغیرهای پولی هم خبر داد: رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به دی ماه امسال به ۳۴.۱ درصد رسیده که همچون سه ماه قبل از آن، روند کاهشی را نشان می دهد و بيانگر انضباط پولی دولت است.

مذاکره بانک‌های مرکزی ایران و چین برای تجارت با ارزهای ملی

وی درباره سفر رئیس جمهور به چین و تسویه مبادلات با یوآن توضیح داد: سیاست دولت استفاده از ارزهای محلی در تجارت خارجی کشور و به حداقل رساندن استفاده از سایر ارزها است. در سفر اخیر رئیس جمهور به چین هم این موضوع مطرح شد و مذاکراتی بین بانک‌های مرکزی دو کشور صورت گرفت.
البته قبلا هم اکثر مراودات مالی ما با چین با یوآن انجام می شد ولی در این مذاکرات بر تسهیل. کاهش مسیر زمانی مذاکره شده است.

وی در پاسخ به مانع بودن پیوستن به FATF در اجرای سند ۲۵ ساله با چین و سرمایه گذاری خارجی توصیح داد: پیوستن به پیمان‌های مختلف و افزایش های اخیر در سرمایه گذاری خارجی با جنین محدودیت ها صورت گرفته و FATF هم در مجمع در حال بررسی است.

 

سخنگوی اقتصادی دولت درباره سیاست های ارزی دولت توضیح داد: درباره منابع و مصارف ارزی کشور با مشکلی مواجه نیستیم و تا ماه‌های اخیر شرایط ارزی موید این موضوع بوده است. اما بدخواهان مردم ایران در ماه‌های اخیر از طریق هراس آفرینی و در یک جنگ ارزی علیه مردم ایران، از طریق فضای مجازی و کانال های تلگرامی دلالان ارزی و قماربازان ارقامی را مطرح کردند که هیچ تناسبی با شرایط ارزی کشور ندارد.


وی افزود: آنچه متغیرهای بنیادی نشان می‌دهد حکایت از مسیر دیگری دارد که رسانه‌ها باید به اصلاح این فضا کمک کنند.


خاندوزی ادامه داد: البته همه ما انتظار داریم که سیاست‌های اقتصادی به کنترل نرخ ارز منجر شود. امیدواریم اقدام امروز بانک مرکزی در افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا و سایر اقدامات بانک مرکزی به بهبود شرایط در هفته های آتی کمک کند.

 

خاندوزی درباره شایعه کمبود اسکناس در عابربانک ها در هفته‌های پایانی سال گفت: سهم اسکناس در نقدینگی کشور کمتر از ۲ یا ۳ درصد است و فرهنگ اقتصادی مردم ما با تکنولوژی به سرعت تطبیق داده اند و تنها برای برخی نیازهای جزئی از وجه نقد استفاده می شود. این گزارش ها به دولت رسیده و تلاش می‌کنیم جبران شود. انتشار اسکناس با حفظ پشتوانه آن انجام شده است. همچنین بانک مرکزی از نیمه بهمن ماه در حال برنامه ریزی برای رونمایی از ایران چک جدید است.