شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

آبرو ریزی امدادگران اسرائیلی در ترکیه

تیم امداد و نجات اسراییل که به "انتاکیه" ترکیه اعزام شده بودند، در جریان جستجوی ویرانه های بر جای مانده از کنیسه این شهر، یک نسخه خطی استر را از زیر آوار پیدا کرده و با خود به اسراییل برده اند.
آبرو ریزی امدادگران اسرائیلی در ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  عصرایران به نقل از وبگاه روزنامه "ینی شفق" ترکیه، تیم جستجو و نجات اسراییلی در واکنش به این خبر ادعا کرده که این اثر باستانی "برای محافظت" به اسراییل برده شده و در نهایت به جامعه یهودیان ترکیه مسترد شده است.

بنا بر گزارش ینی شفق، کنیسه آنتاکیه در شهرهاتای ترکیه نیز از صدمات زلزله در امان نبوده و ساختمان آن ویران شده است. اتهامات مختلفی درباره تیم اسراییلی که در اطراف کنیسه فعالیت های جستجو و نجات انجام می دادند، مطرح شده است از جمله اینکه اعضای این تیم پس از پیدا کردن نسخه های دست نویس 300 و 600 ساله تورات از مخروبه این کنیسه و پس از پایان عملیات امداد و جستجو آنها را با خود به اسراییل برده اند. 

تیم امداد و نجات اسراییل در زلزله ترکیه به دزدی متهم شدند! 

روزنامه "یدیوت آحرنوت" نیز در گزارشی در این باره مدعی شده: این نسخه ها دزدیده نشده بلکه پیرمردی که نامش فاش نشده است این نسخه های چند صد ساله را به تیم جستجو و نجات اسراییلی تحویل داده تا به مکان امنی منتقل شوند.

بر اساس این گزارش "حاییم اوتمازجین" فرمانده نیروهای امداد و نجات اسراییلی در این باره ادعا کرده که فرد سالخورده‌ای وی را مامور انتقال این نسخ خطی به اسراییل کرده تا آسیبی به آنها وارد نشود.

پس از انتشار خبرهایی در این باره، کاربران شبکه های اجتماعی ترکیه به این مساله واکنش نشان داده و این اقدام را سرقت و قاچاق آثار تاریخی ترکیه دانسته اند؛ این واکنش ها باعث شده جامعه یهودیان ترکیه نیز بیانیه ای صادر کند.

در این بیانیه آمده است که نسخه های خطی تاریخی از اسراییل دریافت شده و توسط رئیس خاخام های ترکیه تحت حفاظت قرار گرفته است.

در بیانیه این نهاد آمده است که نسخه خطی استر از اسراییل پس گرفته شده و اکنون در "خاخامیه "اصلی در ترکیه نگه داری می شود و پس از بازسازی کنیسه، به منزل اصلی خود باز خواهد گشت.

تیم امداد و نجات اسراییل در زلزله ترکیه به دزدی متهم شدند!