شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غرق شدن#سقوط بهمن

هشدار هواشناسی برای ۱۴ استان | از سقوط بهمن تا احتمال غرق شدن و اختلال تردد و پروازها

سازمان هواشناسی با صدور ۳ هشدار زردرنگ جداگانه برای ۱۴ استان از وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و احتمال سقوط بهمن و غرق شدن شناگران و غواصان خبر داد.

وزش باد شدید

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی کشور با پیش‌بینی وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک از فردا سه‌شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۲ تا بعدازظهر چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۰۳ برای ۹ استان هشدار زردرنگ صادر کرد.

براساس این هشدار فردا آذربایجان شرقی، اردبیل، البرز، تهران، سمنان، مرکزی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی و یزد و چهارشنبه تهران، سمنان و جنوب خراسان رضوی تحت تاثیر این مخاطره خواهند بود.

بیشتر بخوانید: 

بر اثر این مخاطره جوی سقوط اشیا از ارتفاعات، خسارت دیدن سازه‌های موقت، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و تاخیر در پروازها محتمل خواهد بود.

این سازمان به ساکنان و مسافران مناطق یاددشده موارد زیر را توصیه کرد: احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کویرنوردی.

احتمال وقوع بهمن و انسداد گذرگاه‌های بهمن‌خیز

سازمان هواشناسی همچنین، با پیش‌بینی احتمال وقوع بهمن از فردا تا چهارشنبه همراه با وزش باد شدید برای دامنه‌ها و ارتفاعات در استان‌های البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان هشدار زردرنگ دیگری صادر کرد.

بر این اساس، سقوط بهمن در مناطق مستعد و انسداد گذرگاه‌های کوهستانی بهمن‌خیز محتمل خواهد بود. بنا بر این مخاطره، این سازمان موارد زیر را توصیه کرد: اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی دستگاه‌های امدادرسان و راهداری‌ها.

احتمال غرق شدن شناگران و غواصان

از سوی دیگر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دریایی از افزایش ارتفاع امواج در مناطق ساحلی۱ تا ۱/۵ متر و در نواحی دور از سواحل تا ۲ متر در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و نواحی دور از ساحل استان گلستان از فردا تا چهارشنبه خبر داد.

بر اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناگران و غواصان،آسیب دیدن تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی و آسیب دیدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و تفریحی وجود دارد.

این سازمان به ساکنان و مسافران و همچنین مسئول استان‌های مذکور موارد زیر را توصیه کرد: محدودیت در تردد شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ممنوعیت عملیات غواصی و شنا، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و به ویژه فراسواحل و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارت احتمالی به تاسیسات دریایی