شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#نماینده مجلس#کارت زرد#شورای نگهبان

۳ نماینده مجلس به دلیل دخالت در عزل و نصب مقامات کارت زرد گرفتند

شورای نگهبان با توجه به دخالت‌های نمایندگان در امور عزل و نصب‌ها به سه نماینده مجلس در مازندران تذکر و کارت زرد داده است.

مازندران

به گزارش همشهری آنلاین، چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس به نمایندگان ملت توصیه کردند که از دخالت در انتخابات پرهیز کنند.

رهبر انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است چرا که اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسؤولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند.

حالا به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی مجلس یازدهم و آغاز کورس انتخابات مجلس، دخالت‌های نمایندگان علیرغم نص صریح قانونی و فرمایش مقام معظم رهبری در عدم دخالت نمایندگان در امور عزل و نصب‌ها، شورای نگهبان به سه نماینده مجلس در مازندران تذکر و کارت زرد داده است.

براساس این گزارش، نمایندگان آمل، ساری و تنکابن از سوی شورای نگهبان در این باره تذکر جدی دریافت کرده‌اند و پرونده رسیدگی به دخالت‌های این نمایندگان در حوزه انتصابات در شورای نگهبان کشور مفتوح شده است.

تنش‌ها در فشار به دولت برای انتصاب فرمانداران، مدیران کل و نیز روسای دستگاه‌های اجرایی و حتی دهیاران و بخشداران و یا جلوگیری از انتصاب برخی افراد از دلایل این تذکرات بوده است.

به نظر می‌رسد با فرمایش صریح مقام معظم رهبری در این حوزه، شورای نگهبان در انتخابات آتی، تاکید و نظارت بیشتری بر حوزه فعالیت نمایندگان مجلس به ویژه در مازندران خواهد داشت.