شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودروهای داخلی

خبر خوب برای خریداران خودروهای داخلی

قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو افزایش نمی‌یابد
خبر خوب برای خریداران خودروهای داخلی

به گزارش فردای اقتصاد،  مهدی خطیبی امروز در یک نشست خبری افزود:  قیمت‌گذاری دستوری با توجه به نتایج و خروجی‌های که داشته، یکی از مهمترین مشکلاتی است که گریبانگیر صنعت خودرو شده است.

به گفته مدیر عامل ایران خودرو، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شده همه خودروها باید در بورس کالا به فروش برسد، براین  اساس برنامه ای برای افزایش قیمت کارخانه خودروها نداریم، بلکه به دنبال افزایش عرضه در بورس هستیم.

وی تاکید کرد: ما راه عرضه در بورس کالا را ادامه می‌دهیم و معتقدیم در نبود راه حل بهینه، عرضه در بورس بهترین گزینه جایگزین است.

خطیبی با اشاره به اینکه  با فروش خودرو در بورس کالا بخشی از زیان انباشته سال‌های گذشته خودروسازان جبران شود، افزود: در سال‌های گذشته حداقل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری از جیب مردم و سهامداران خودرو که بخش خصوصی و دولتی است خارج شده است.

وی  درباره دستورالعمل اخیر شورای رقابت درباره قیمت خودرو گفت: دستورالعمل شورای رقابت به صورت کلیات است و اقدامی در مورد آن انجام انجام نداده‌ایم این دستورالعمل باید به صورت جزیی‌تر توسط سازمان حمایت ابلاغ شود.

مدیر عامل ایران خودرو تصریح کرد: با بیان اینکه فعلا عرضه خودرو در بورس را انجام می‌دهیم، گفت: سرانجام قیمت‌گذاری دستوری باید به سمت و سوی مشخصی برود.

وی خاطرنشان کرد: مصوبه رییس سازمان گسترش و معاون حمل و نقل وزارت صمت و رییس سازمان خصوصی سازی چند ماه قبل ابلاغ کردند که باید قیمت گذاری دستوری در سال ۱۴۰۲ برطرف شود بنابراین فعلا در یک فضای غبار آلود قرار داریم.

خطیبی در پاسخ به سوالی که آیا ایران خودرو درخواستی برای افزایش قیمت داشته و آنالیز قیمت را به شورای رقابت اعلام کرده است؟ گفت: خیر، نظیر ‌سایپا، ما به عنوان آنالیز قیمت و افزایش قیمت، موردی به شورای رقابت ارایه نکرده ایم.

مخالف واردات خودروهای دست دوم هستیم

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوال فردای اقتصاد در مورد آزاد سازی واردات خودروهای دست دوم زیر پنج سال کارکرد در سال ۱۴۰۲ افزود: ما همواره اعلام کرده‌ایم که مخالفتی با واردات خودرو نداریم، اما اینکه ایران خودرو اقدام به واردات کند یا خیر بستگی به تصمیمات هیات مدیره دارد. با این حال با اینکه واردات خودروهای دست دوم به کشور آزاد شود مخالف هستیم و نمی‌دانیم چرا سیاستگذار به این سمت و سو حرکت کرده است؟

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر فردای اقتصاد در باره ضرب الاجل سازمان ملی استاندارد  در خصوص اعمال استانداردهای ۸۵گانه تا پایان تیرماه سال آینده، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که خودروها و محصولات محبوب را با تغییراتی در بدنه، تغییرات فنی و غیره بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا تولید خودروی پژو ۲۰۶ به صورت موقت متوقف خواهد شد تا استانداردهای یاد شده بر روی آن اعمال شود.

خطیبی تصریح کرد : در هر صورت تولید ایران‌خودرو بر اساس چهار مشخصه صورت می‌گیرد؛ تولید در تیراژ بالا، به صورت کامل و با ثبات و باکیفیت به مراتب بالا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ٧٠ درصد تولید، در شبکه تامین صورت می‌گیرد. گاهی اوقات الزامات و محدودیت‌هایی در شبکه تامین وجود دارد که سیاست تولیدی ما نیز منطبق بر محدودیت‌ها و الزامات صورت می‌گیرد. اینکه خودرویی را با حفظ کیفیت بتوانیم با قیمت پایین‌تر به دست مصرف‌کننده برسانیم، در اصل خوب است یا بد؟

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه از جمله بازارهای هدف صادراتی ما روسیه است، گفت: اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده است و مذاکراتی با کشور روسیه در حوزه صادرات خودروهای سواری و سنگین با تیراژ بالا انجام شده و صادرات خودروی سواری به روسیه آغاز شده است.

اگر خودرویی واگذار شده، مربوط به دوره ما نیست

وی در مورد واگذاری خودرو به دستگاه‌های مختلف افزود: تحلیل ما از دستور رییس‌جمهور در این رابطه خودروهایی است که قرار است در قرعه‌کشی به مردم واگذار شود. موضوع دوم این است که وقتی کالایی در بورس عرضه می‌شود و از موضوع قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود، دیگر واژه‌هایی از جمله رانت به آن اطلاق نمی‌شود، اما اینکه خودرویی به دستگاهی واگذار شده یا نه؟ اینجا صراحتاً‌ عرض می‌کنم که خودروهایی که قرار است به صورت قرعه‌کشی عرضه شود، مانند پارس، رانا، سورن و پژو ۲۰۶ حتی یک دستگاه نیز به هیچ شخص حقیقی واگذار نشده است و اگر واگذار شده، به این صورت است که طبق قانون و آئین‌نامه‌ها نهادهای امنیتی و نظامی اجازه ندارند، از بازار خودرو بخرند و خودروی خارجی هم نمی‌توانند خریداری کنند و همچنین مکلف به جایگزینی خودروهای فرسوده هستند و در قانون بودجه هم این موارد لحاظ شده است.

خطیبی ادامه داد: چنانچه خودرویی واگذار شده، مربوط به دوره ما نیست و از قبل نیز به نهادهای نظامی، امنیتی، قوه مجریه، قوه قضائیه و قوه مقننه واگذار می‌شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه خودروهایی که در بورس عرضه می‌شود نیز واگذاری به شخص حقیقی نداشته‌ایم و اطلاع‌رسانی درستی در این ارتباط صورت نگرفته است.

مدیر عامل ایران خودرو با بیان اینکه چرا در صدا و سیما فقط در مورد واگذاری خودرو به دستگاهها، نام ایران‌خودرو ذکر می‌شود و چرا در اخبار مدام از واگذاری خودرو توسط این خودروساز صحبت می‌شود، گفت:‌بروید ببینید در خودروسازی‌های دیگر چه اتفاق‌هایی افتاده است و اصلا منظور من سایپا نیست.

وی خاطرنشان کرد : چنانچه موضوع یاد شده تخلف است چرا سازمان صدا و سیما از سایپا درخواست خودرو کرده است لذا اگر این موضوع خلاف است نباید این کار صورت می‌گرفت.

همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است

خطیبی به دلایل عدم سفر خود به همراه رییس‌جمهور به چین اشاره کرد و گفت: تیمی از شرکت ایران‌خودرو راهی کشور چین شد و به طور مشخص قراردادی بین ایران‌خودرو دیزل و چینی‌ها منعقد شد.

وی افزود: در اسفند ماه نیز میزبان مدیرعامل شرکت هایما خواهیم بود و بنابراین اقدامات و همکاری با چینی‌ها در دست پیگیری است.

مدیر عامل ایران خودرو به خروج خودروسازان اروپایی متاثر از تحریم‌ها در سال‌های  گذشته اشاره و تصریح کرد:‌ بنابراین این گونه مسایل را در سیاست‌های معمول خود و مشارکت‌های خارجی لحاظ کرده و مورد توجه قرار می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات عجیبی در صنعت خودرو در جهان تا سال ۲۰۳۰ رخ خواهد داد و چینی‌ها سهم عمده و غالب را در بازارهای جهانی کسب خواهند کرد، بنابراین همکاری ما با چینی‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود که باید در زنجیره جهانی خودروسازان بزرگ قرار بگیریم.

عدم تایید خودروهای صادراتی به روسیه کذب است

خطیبی در مورد صادرات ۲هزار دستگاه خودرو به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: شایعه‌ای که هفته گذشته مبنی بر عدم تایید خودروهای صادراتی به روسیه از سوی وزارت صنایع و بازرگانی این کشور عنوان شده بود کذب است.

وی ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی با روس‌ها در حوزه خودروهای سواری و سنگین در جریان است، صادرات خودروی سواری به این کشور آغاز شده و خودروی سنگین آتامان نیز قرار شده در تیراژ بالا صادر شود.

مدیر عامل ایران خودرو همچنین در باره رونمایی تارای برقی در ماه‌های گذشته تصریح کرد: تولید این خودرو طی تفاهم نامه‌ای با گروه مپنا در حال انجام است و در سال آینده ۵۰ دستگاه از آن تولید خواهد شد. حتی پیشنهاد شده که تولیدات اولیه به صورت تاکسی در جزیره کیش مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین به تولید خودروی اقتصادی که جزو فرامین هشت ماده‌ای رییس جمهوری در سال گذشته بود اشاره کرد و گفت: مقرر شده خودروی اقتصادی بنزینی با مشارکت سایپا تولید شود و خودروی اقتصادی برقی را ایران خودرو تولید کند، همچنین خودروی tf۲۱ ایران خودرو که در روزهای پایانی نیمه نخست سال آینده به بازار عرضه خواهد شد یک خودروی اقتصادی خواهد بود.

٢٠۶ دوباره به سبد محصولات ایران‌خودرو باز می‌گردد

قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو نیز در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر اینکه توقف تولید محصولات خانواده پژو ٢٠۶ به معنای توقف کامل نیست گفت: این خانواده خودرویی پس از تطبیق کیفی با استانداردهای جدید سازمان استاندارد به سبد محصولات ایران‌خودرو باز خواهد گشت.

کیانوش پورمجیب با اشاره به  علل توقف تولید محصولات خانواده پژو ٢٠۶ و استفاده از برخی قطعات آن بر روی پلتفرم خودروی ٢٠٧ و عرضه در قالب پژو ٢٠٧ تیپ ۵ افزود: توقف تولید پژو به معنای توقف کامل و خداحافظی و حذف آن‌ها از سبد محصولات این شرکت نیست؛ ما مجبور بودیم که در جهت تطابق این خودروها با استانداردهای جدیدی که سازمان ملی استاندارد به خودروسازان برای اعمال ابلاغ کرده است، تا زمانی که امکان این تطبیق استانداری ممکن باشد، دست نگه داریم؛ چرا که به زمان نیاز داشتیم.

وی همچنین  در مورد  نصب برخی قطعات ٢٠۶ بر روی نسخه پایه ٢٠٧ با حذف برخی قطعات و جایگزینی با قطعات ٢٠۶ و استفاده از فریم داخلی ٢٠۶ برای ٢٠٧ که می‌تواند قیمتی میان این دو (٢٠۶ و ٢٠٧ پایه) باشد تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و ذائقه مشتریان در تنوع محصولات و همچنین بحث قیمت خودروها، سیاست واریانت در خودروسازی‌ها یک سیاست درونی است و ما نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که با سازمان فروش صورت گرفت و با توجه به ذائقه و تنوع مورد انتظار مشتریان، این امکان را فراهم کرده‌ایم که خودروها با واریانت‌های قیمت‌های فروش تبدیل به برنامه فروش شود.

قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: این بدان معنا نیست که بخواهیم به واسطه حذف آپشنی از خودرو، محصولی جدید متولد کنیم؛ بلکه متناسب‌سازی صورت می‌گیرد تا برخی واریانت‌ها را متناسب با نیاز مشتریان خاص داشته باشیم، همچون اتفاقی که برای ٢٠۶ افتاده یا عرضه دناپلاسها که در بورس با تمرکز کاسه‌ای اتفاق افتاد. این موضوع در خودروسازان خصوصی نیز رخ می‌دهد و به معنای تقلیل ویژگی‌ها و آپشن‌ها برای کاهش قیمت نیست.

وی افزود: چنانچه به صورت کامل یک ویژگی یا آپشنی را حذف می‌کردیم که بواسطه کسری قطعه یا کاهش هزینه بود، میشد گفت که تقلیل صورت گرفته است؛ اما اکنون که همزمان با تیراژ بالا، واریانت‌ های مختلفی داریم که بتوان هم ترمز کاسه‌ای و هم ترمز دیسکی بنا به سلیقه مشتری استفاده کرد، حق انتخاب به مشتری بر اساس قیمت می‌دهد، بنابراین از روی ناچاری تقلیلی صورت نگرفته است که قیمت پایین بیاید. همزمان واریانت‌های مختلفی داریم، همراه با تیراژ بالا، تمام آپشن‌های مدنظر مشتریان در قالب واریانت‌های مختلف خودروها موجود هستند تا مشتری انتخاب کند.