شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیگار#جدید

همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟

همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟

صدآنلاین نوشت: مطالعه جدید مبتنی بر شواهد قبلی نشان می‌دهد استعمال سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی نیست.

به نقل از مدیسن نت، در تجزیه و تحلیل سلول‌های اپیتلیال گرفته شده از دهان افراد سیگاری، سیگاری‌ها و افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، دریافتند که استعمال کننده‌های سیگارهای الکترونیکی و سیگاری‌های سنتی بیش از دو برابر افراد غیرسیگاری دچار آسیب DNA می‌شوند.

کسانی که بیشتر سیگار می‌کشیدند، آسیب DNA بیشتری داشتند.

همه چیز درباره ویپ/ سیگار الکترونیکی سالم‌تر از سیگار سنتی است؟

سلول‌های اپیتلیال، دهان را پوشانده اند. آسیب DNA یک تغییر اولیه است که با افزایش خطر ابتلاء به سرطان و بیماری‌های التهابی مرتبط است.

«احمد بصارتی نیا»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده پزشکی کک در لس آنجلس، گفت: «برای اولین بار، ما نشان دادیم که هر چه افراد استعمال کننده سیگارهای الکترونیکی بیشتر سیگارهای الکترونیکی استفاده کنند، و هر چه مدت طولانی‌تر از آن استفاده کنند، آسیب DNA بیشتری در سلول‌های دهان آنها رخ می‌دهد.»

بصارتی نیا در بیانیه خبری دانشکده گفت: «الگوی مشابه در افراد سیگاری سنتی نیز وجود داشت.»

در این مطالعه، محققان ۷۲ بزرگسال سالم را که مورد مصاحبه قرار گرفتند و تحت آزمایش بیوشیمیایی قرار گرفتند، انتخاب کردند.

شرکت کنندگان در مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: ویپرهایی که هرگز سیگار سنتی نکشیده بودند. سیگاری‌هایی که هرگز سیگار الکترونیکی نکشیده بودند. و افرادی که سابقه استعمال هیچ یک از سیگارها را نداشتند.

محققان همچنین داده‌هایی را در مورد تعداد دفعات و مدت زمانی که شرکت کنندگان سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی می‌کشیدند جمع آوری کردند.

سپس محققان نمونه‌ای از سلول‌های اپیتلیال را از دهان هر شرکت‌کننده جمع‌آوری کردند و از نظر آسیب به ژن‌های خاصی که نشان‌دهنده حمله به ژنوم هستند، آزمایش کردند.

این آزمایش‌ها سطوح مشابهی از آسیب DNA را بین افراد سیگاری سنتی و الکترونیکی نشان داد: به ترتیب ۲.۶ برابر و ۲.۲ برابر نسبت به افراد غیر مصرف کننده.

بصارتی نیا گفت: «دستگاه‌ها و طعم‌هایی که بیشترین مصرف را در بین جوانان و بزرگسالان دارند، بیشترین آسیب را به DNA می‌رسانند.»

271 35