شهر خبر

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند

فردای اقتصاد: بورس تهران در هفته پایانی بهمن‌ماه بار دیگر سرخ‌پوش شد و این‌بار با کاهش ارتفاع بیش از ۲درصدی شاخص کل، به نیمه پایینی کانال ۱.۵ میلیون واحد نزول کرد. نماگر هم‌وزن نیز شرایط بهتری نداشت و هفته را با کاهش ۲.۲ درصدی پشت سر گذاشت. همزمان با افت نماگرهای بورسی، ارزش معاملات خرد سهام نیز کاهش بیشتری را تجربه کرد. میانگین روزانه این متغیر مهم بورسی در هفته منتهی به ۲۶ بهمن‌ماه به ۳۶۳۶ میلیارد تومان رسید که از کاهش هفتگی ۲۶ درصدی خبر می‌داد. ضمن آنکه برای چهارمین هفته پیاپی شاهد خروج سهامداران خرد از جریان دادوستد سهام این ‌بار به میزان ۱۷۰۲ میلیارد تومان بودیم. افت متغیرهای بورسی در چهارمین هفته بهمن‌ماه در حالی رقم خورد که در میان رقبا، قیمت سکه ۱۲ درصد افزایش یافت و دلار نیز در مقیاس هفته رشد ۵.۷۵ درصدی را تجربه کرد. قیمت خودرو نیز در هفته مورد بررسی، رشد بیش از ۷ درصدی را نشان داد. به این ترتیب با وجود رشد دسته‌جمعی بازارها، بازار سهام بازنده این رالی هفتگی بود.

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند
شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۶ بهمن‌ماه با عقبگرد ۲.۱۴ درصدی مواجه شد

رالی بورس چه زمان آغاز می‌شود؟

دو هفته‌ای است که بازارها بار دیگر وارد یک رالی صعودی شده‌اند و دلیل عمده آن را می‌توان به افزایش انتظارات تورمی ارتباط داد. دلار تهران که در طول هفته‌های اخیر بارها شانس خود را در شکست مقاومت ۴۵ هزار تومانی امتحان کرده بود، نهایتا با گذر از این محدوده، کانال ۴۶ و ۴۷ هزار تومان را هم پست سر گذاشت و اکنون در حوالی ۴۸ هزار تومان معامله می‌شود. این موضوع موجب شد تا بازارهای دیگر همچون طلا و خودرو نیز سوار بر موج صعودی، شاهد ثبت قیمت‌های جدیدی باشند. این هفته شاهد جدی‌ترین رشد قیمتی خودرو از ابتدای زمستان بودیم و سکه نیز با بالاترین بازده هفتگی از انتهای دی‌ماه همراه شد. با این حال بورس همچنان برخلاف امواجه این دریا شنا می‌کند. در این میان اما کارشناسان به آینده این بازار امیدوار بوده و منتظرند تا بالاخره نگاه سرمایه‌گذاران به پتانسیل‌های بنیادی و تکنیکی بازار سهام جلب شود. جایی که بیش از ۲.۵ سال هست که روند کاهشی قیمت‌ها با وجود فراز و فرودهای مقطعی ادامه دارد و به نظر فرصت مناسبی برای خرید فراهم شده است. ضمن اینکه به طور کلی بورس همواره با یک تاخیر زمانی به رشد قیمت دلار و افزایش تورم واکنش می‌دهد. چیزی که پیداست، افزایش قابل توجه انتظارات تورمی و چشم‌انداز پیش روی اقتصاد کشور است که می‌تواند فعلا این روند افزایشی در بازارهای مختلف را تداوم بخشد. بنابراین انتظار می‌رود که پس از برگشت یک آرامش کوتاه‌مدت در بازارهای دیگر، بورس به سمت جبران جاماندگی خود قدم بردارد و به نظر می‌رسد که فاصله زیادی تا آن روز نداشته باشیم.

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند
عملکرد هفتگی بازارها (هفته منتهی به ۲۶ بهمن ۱۴۰۱)

حقیقی‌ها باز هم فروختند

همانطور که اشاره شد در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۲۶ بهمن‌ماه، سهامداران خرد خالص فروش ۱۷۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند که هر چند چهارمین فروش پیاپی هفتگی به شمار می‌رفت اما نسبت به هفته‌های پیش روندی کاهشی داشته است. در مجموع چهار هفته گذشته نیز سهامی به ارزش بیش از ۱۲هزار میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شده است.

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند
حقیقی‌ها در هفته چهارم بهمن ماه خالص فروش ۱۷۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند

شکاف دلارها عمیق‌تر شد

در حالی دلار آزاد خود را به مرز ۴۸ تومان رسانده که دلار نیمایی پس از تغییر ریاست بانک مرکزی، در نرخ ۲۸۵۰۰ تومان فریز شده تا اختلاف این دو نرخ به بیش از ۶۸ درصد افزایش پیدا کند. از این رو با توجه به اینکه دلار بورسی همان نرخ نیمایی است طبیعی است که شاهد تاخیر در واکنش بورس به افزایش قیمت دلار باشیم. با این حال در پایان هفته همچنین خبرهایی در خصوص ممنوعیت فروش ارز صادراتی واحدهای پتروشیمی و شرکت‌هایی همچون «فولاد»، «فملی»، «اپال» و «فسبزوار» به صرافی‌های غیربانکی منتشر شد که نشان می‌داد نرخ ارز صادراتی این بنگاه‌ها صرفا با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به نیما تزریق خواهد شد اما مابقی شرکت‌ها می‌تواند با نرخ رقابتی، دلارهای خود را عرضه کنند.

عملکرد بورس در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۱/ بورس از رقبا جاماند
اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما به ۶۸ درصد رسید

خبرهای خوب بودجه‌ای در راه است؟

در حالی بورسی‌ها طی هفته‌های گذشته نگران از برخی بندهای بودجه‌ای در سمت فروش سهام فعال شده بودند که روز گذشته خبری به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی پتروشیمی ایران (شاپا) منتشر شده که نشان می‌داد با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس، گاز ۷۰۰۰ تومانی از بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه حذف شده است. علاوه بر این، عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از ۵ به نیم درصد کاهش یافت. مدتی قبل نیز خبری در راستای عدم افزایش نسبت گاز فولادی‌ها منتشر شده بود. خبری که در صورت تحقق می‌تواند بخشی از نگرانی سهامداران کاهش دهد.