شهر خبر

خودرو گران‌تر شد/ افزایش ۷.۳ درصدی قیمت خودرو در هفته پایانی بهمن

خودرو گران‌تر شد/ افزایش ۷.۳ درصدی قیمت خودرو در هفته پایانی بهمن

فردای اقتصاد: در هفته‌ای که گذشت قیمت خودرو با پایداری بر مدار صعودی، جدی‌ترین رشد هفتگی خود از ۷ دی ماه را ثبت کرد. به این ترتیب، قیمت خودرو همگام با رشد قیمت دلار، مجددا افزایش قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب همزمان با حرکت اسکناس آمریکایی به سمت مرز ۴۸ هزار تومان، دوباره شاهد رکوردشکنی قیمت خودرو در بازار بودیم. به طوری که شاخص کل خودرو، در تمام روزهای هفته با رشد همراه شد و در مجموع هفته‌ای که گذشت ۷.۲۹ درصد افزایش ارتفاع داد. 

بررسی قیمت خودروهای داخلی و چینی تا پایان هفته گذشته، حاکی از آن است که قیمت‌ در بازار خودرو به نظر سر ایستادن ندارد و اغلب در این روند صعودی با ثبت قیمت‌های جدید رکوردشکنی می‌کنند. این روند افزایشی در خودروهای چینی جدی‌تر از داخلی‌ها بود. شاخص قیمت خودروهای داخلی در هفته اخیر ۷.۱ و شاخص قیمت خودروهای چینی ۷.۴۸ درصد افزایش داشتند که این میزان تغییر رکوردشکنی معناداری برای این بازار محسوب می‌شود. شاید بتوان افزایش قیمت بیشتر خودروهای چینی را به اثرپذیری بالاتر از تغییرات نرخ دلار ارتباط داد.

بر این اساس پس از رشد ۹.۶ درصدی قیمت خودروهای داخلی در هفته اول دی ماه ۱۴۰۱،  این اول باری است که خودروهای داخلی چنین افزایش قیمتی را تجربه می‌کنند. شاخص قیمت خودروهای داخلی هم‌اکنون حوالی رقم ۱۵۸ است و در مقایسه با ابتدای سال رشد حدود ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. 


کدام خودروها گران شدند؟
برخی خودروهای داخلی از هفته گذشته تاکنون بیش از ۷ درصد گران شده‌اند که بیش از رشد ۵.۷۲ درصدی قیمت دلار در هفته پایانی بهمن است. خودروی شاهین با رشد ۷.۳۴ درصدی در صدر جدول افزایش قیمت هفتگی قرار گرفت و در پایان هفته در محدوده قیمتی ۵۷۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. کوییک دنده‌ای R در این مدت بیش از ۵.۸۵ درصد افزایش قیمت داشت و در محدوده قیمتی ۳۴۴ میلیون تومان معامله شد.
 پس از آن، پژو ۲۰۶ تیپ دو با رشد ۵.۷۴ درصدی در رتبه سوم افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفته اخیر قرار گرفت که به‌نظر می‌رسد در کنار تاثیرپذیری از افزایش قیمت دلار، خبر توقف تولید این خودرو در رشد قیمت آن موثر بوده است. 
 خودروهای چینی نیز در هفته اخیر اغلب افزایش قیمت داشتند. هایما S۷ با افزایش ۱۰۳ میلیون تومانی قیمت بیشترین رشد هفتگی در میان خودروهای چینی را داشت و در قیمت ۱۴۰۳میلیون تومان معامله شد. 
در رتبه دوم دیگنیتی مدل ۱۴۰۰ قرار دارد. این خودرو در مقیاس از ابتدای هفته، با ۱۳۶ میلیون تومان یا ۷.۸۲ درصد رشد دومین خودروی با بیشترین رشد قیمت محسوب می‌شود و هم‌اکنون در محدوده قیمتی ۱۸۷۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
رتبه سوم هم به کی‌ام‌سی T8 مدل ۱۴۰۱ تعلق دارد که از ۱۶۲۰ میلیون تومان در ابتدای هفته، اکنون به ۱۷۲۰ میلیون تومان رسیده است که نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی یا ۶.۱۷ درصدی آن در هفته آخر بهمن‌ماه است. 
قیمت روز برخی از خودروهای داخلی و چینی و تغییر قیمت هفتگی آن‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

خودرو گران‌تر شد/ افزایش ۷.۳ درصدی قیمت خودرو در هفته پایانی بهمن
قیمت روز خودروهای داخلی و چینی در هفته منتهی به ۲۷ بهمن ۱۴۰۱