شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#کارکنان#سود#تعداد

دست «شرکت‌های پیمانکاری» در کار است؟ / سرگردانی سوال‌برانگیز «طرح ساماندهی کارکنان دولت» در مجلس

دست «شرکت‌های پیمانکاری» در کار است؟ / سرگردانی سوال‌برانگیز «طرح ساماندهی کارکنان دولت» در مجلس

ایلنا نوشت: اگر سود سرانه هر کارگر برای شرکت پیمانکاری در هر ماه، سه میلیون تومان باشد و تعداد نیروهای شرکتی در کشور را بیش از یک میلیون نفر در نظر بگیریم، سود ماهانه‌ی مجموع شرکت‌های پیمانکاری کشور، رقم سر به فلک کشیده‌ای است که بیش از بودجه‌های عمرانی یا بهداشتی یک استان در هر ماه است.

قطار طرح ساماندهی تا امروز در ایستگاه‌های بسیار متوقف شده است. سال ۱۴۰۰، لایحه بودجه ۱۴۰۱ به میدان آمد و طرح از دستور کار مجلس خارج شد؛ شهریورماه امسال، طرح در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید و در نوبت صحن برای ماه‌های متوالی متوقف ماند اما حالا به نظر می‌رسد همه چیز برای حرکت این قطار به سمت ایستگاه پایانی، جدی‌تر از همیشه است.

فعالان پویش طرح ساماندهی از تماس با نمایندگان مجلس در هفته‌ی تعطیلی آن خبر می‌دهند و می‌گویند: رئیس کمیسیون اجتماعی قول داده دوشنبه (اول اسفند) طرح در صحن طرح و اگر اجازه دهند مصوب می‌شود؛ به این ترتیب قبل پایان هفته برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده خواهد شد.

نمایندگان مجلس –آنگونه که ادعا می‌کنند- با طرح ساماندهی و تصویب آن موافقند؛ پای صحبت‌های دو نماینده می‌نشینیم تا ببینیم نگاه کلی نمایندگان به طرح ساماندهی و حذف پیمانکاران چگونه است.

«تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی دولت و نهادهای عمومی، در دستور کار قرار دارد و مهم‌ترین بحث در طرح ساماندهی، همین تبدیل وضعیت است؛ تاکنون تبدیل وضعیت ایثارگران شرکتی به نتیجه رسیده اما تبدیل وضعیت نیروهایی که ایثارگر نیستند در طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به خوبی پیش بینی شده است.

هفته آینده بعد از تعطیلی مجلس، قرار است طرح ساماندهی اولین دستور کار صحن علنی مجلس شورا باشد. امیدوار هستیم با تصویب نمایندگان محترم مجلس و تایید شورای نگهبان، این ساماندهی نیز به سامان برسد و نیروهای شرکتی و پیمانکاری نهادهای مختلف، تبدیل وضعیت شوند…»

«یکی از دغدغه‌های اصلی کارکنان دولت، بحث ساماندهی نیروهای شرکتی هست. طرح ساماندهی، یک ماده واحده و هشت تبصره دارد که پیشتر با امضای نمایندگان و رای گیری در اولویت قرار گرفت. چهار تبصره‌ی این طرح مورد بررسی قرار گرفت و یکی دو ایراد به آن وارد شد؛ رئیس مجلس طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی بازگرداند. این طرح اصلاح شد و به صحن مجلس بازگشت. امروز همه چیز آماده است و فقط باید فرصت داشته باشیم که در صحن مطرح و بررسی شود. فکر می‌کنم دو ساعت زمان کافی است تا طرح تصویب و برای شورای نگهبان ارسال شود. اگر شورای نگهبان ایرادی نگیرد، در مرحله بعد طرح برای ابلاغ می‌رود.

موضوعی که بارها مدیران دولت مطرح کرده اند، بار مالی طرح است، هرچند نمایندگان مجلس بارها عنوان کرده‌اند در این طرح همان میزان مبلغی که دولت به شرکت‌ها می‌دهد و شرکت‌ها از حقوق کارگران برای خودشان برمی دارند، مستقیم به خود نیروها داده می‌شود و نیاز به اعتبار اضافی ندارد. با همه اینها دولت بازهم اصرار دارد که طرح ساماندهی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اضافه می‌خواهد تا حقوق کارکنان دولت پرداخت شود.

فقط یک نکته را می‌خواهم تاکید کنم، نیروهای شرکتی و کارگران از جانب مجلس به هیچ عنوان نگرانی نداشته باشند، صد درصد مجلس این کار را به پایان می‌رساند و طرح به شورای نگهبان فرستاده می‌شود. رایزنی‌هایی هم با شورای نگهبان صورت گرفته و امیدوارم طرح را تایید کنند. نظر رئیس مجلس هم بر این است که این کار به سرانجام برسد…»

۲۱۲۲۰