شهر خبر

استفاده از زبان هنر برای معرفی میراث‌فرهنگی به مردم/ یزد دائره‌المعارفی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است

استفاده از زبان هنر برای معرفی میراث‌فرهنگی به مردم/ یزد دائره‌المعارفی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است

علی دارابی گفت: ظرفیت‌های میراث‌فرهنگی را باید با کمک اصحاب هنر به مردم معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی‌خبرگزاری برنا، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی که شب گذشته در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد، ضمن تبریک مبعث پیامبر (ص) گفت: جامعه‌ای می‌تواند میراث‌تمدنی خود را به دنیا نشان دهد که هنرمندان‌شان آن را به تصویر بکشند و روایتگری کنند. اگر به تاریخ ۷ هزار ساله خود می‌بالیم مرهون تلاش‌های این مردان و زنان بزرگ در عرصه میراث‌فرهنگی است. 

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور تصریح کرد: اگر روایتگری و خوانشی صورت می گیرد مدیون تلاش رسانه‌هاست. کار رسانه حرکت بر روی میدان مین است و بسیار گرانقدر و اثرگذار است.

وی ادامه داد: شهر جهانی یزد تنها متعلق به کشورمان نیست بلکه متعلق به جامعه جهانی است جامعه بشریت به شهر یزد افتخار می‌کنند و دارالعبادهو دارالعلم شهر قنوت و قنات است.

دارابی بیان کرد: زمانی‌که چهار اثر ناملموس ایران از جمله شب یلدا در اجلاس اخیر یونسکو که در شهر رباط برگزار شد، ثبت جهانی شد جزو کشورهایی بودیم که بیشترین ثبت را داشتیم و به مقام ششم دنیا رسیدیم. سفیر هند در یونسکو گفت: «بیش از یک میلیارد نفر از مردم هند از یلدا پشتیبانی می‌کنند و همه به تجلیل آثار ایران پرداختند.

وی‌ادامه داد: برگزاری این جشنواره برای آن است که اصحاب میراث فرهنگی و هنرمندان و رسانه بتوانند با هم افزایی همدیگر سواد میراثی جامعه را افزایش دهند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بیان کرد:  چین و ایران جزو نخستین تمدن هایی بودند که در کره زمین ایجاد شد. هویت واحد داریم، هویت ایرانی و اسلامی که دو قطبی نیست این پیوستی است که در طول تاریخ ادامه پیدا کرده است و ما باید میراث گذشتگان را حفظ کنیم آنقدر از میراث‌فرهنگی سخن بگوییم تا تبدیل به فرهنگ در جامعه شود.

وی‌ادامه داد: ظرفیت های میراث فرهنگی را باید به اصحاب هنر معرفی کنیم تا سینما به کمک بیاید.

دارابی تصریح کرد: یزد دائره المعارفی از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس است و همه مولفه‌ها را برای برگزاری نخستین جشنواره تولیدات رسانه‌ای دارد، از استاندار یزد که فردی جهادی، مومن و انقلابی است برای همکاری در برگزاری جشنواره تشکر می‌کنم. امشب خط هوایی یزد به مشهد افتتاح شد که اتفاق مهمی برای گردشکری است که موجب توسعه حمل و نقل که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری است می‌شود.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: از دبیر جشنواره، همکاران و معاونان وزارتخانه برای برگزاری نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی تشکر می‌کنم، این جشنواره با راهنمایی و هدایت آقای ضرغامی شکل گرفته است، امیدواریم تداوم پیدا کند و تقویت شود تا یک رقابت سالم و سازنده بین هنرمندان و پدیدآورندگان آثار به وجود آید.

انتهای پیام