شهر خبر

تجلیل از بیست مقاله نخستین همایش بین‌المللی پیشرانه‌های دریایی در دانشگاه علم و صنعت

تجلیل از بیست مقاله نخستین همایش بین‌المللی پیشرانه‌های دریایی در دانشگاه علم و صنعت

مراسم اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی پیشرانه‌های دریایی در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ اولین همایش بین‌المللی و سومین همایش ملی پیشرانه‌های دریایی، در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ در محل پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.
این همایش با همکاری پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان صنایع دریایی ایران، نظر به اهمیت ناوگان دریایی و پیشرانه های دریایی در رشد و پیشرفت کشور همچنین در راستای توسعه علمی و دانش بنیان این صنعت حساس و دارای فناوری برتر (هایتک)، برگزار گردید.

همایش پیشران دریایی

این همایش در حمورهای ذیل برگزار شد؛

۱- محرکه اصلی

۲- انتقال قدرت

۳- پیش برنده‌ها

۴- پایش، نگه‌داری و بهره‌برداری

۵- مواد و‌متالورژی

۶- کنترل، برق و الکترونیک

۷- قوای محرکه نوین

۸- جایگاه و نقش پیشرانه‌های دریایی در پیشرفت و توسعه
دکتر محمد حسن شجاعی‌فرد (رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران)، دبیر این همایش و دکتر علی قاسمیان مقدم (عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران) دبیر علمی آن بودند.

امیر دریادار حبیب الله سیاری، معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه این همایش عنوان کرده بودند: کشور ما یک کشور دریایست و حوزه دریا در پیشرفت یک کشور بسیار موثر میباشد و ما نیاز به احیای تمدن دریایی مان داریم چراکه ما در گذشته تمدن و فرهنگ دریایی داشته ایم و با قدرت دریایی که باید در کشور وجود داشته باشد ،ناوگان نظامی ،صنایع و ناوگان تجاری، علوم و فناوری های نوین در طراحی و ساخت و بکارگیری پیشرانه های جدید دریایی، همه باید در عصر حاضر بکار گرفته شوند تا تمدن دریایی احیا گردد.

وی در ادامه اضافه کرده بود: با تمرکز بر دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان باید به فناوریها و دستاوردهای علمی برسیم که اگر به این اصل توجه نکنیم غافلگیر می‌شویم.

امیر سیاری با بر شمردن خصوصیات مفید و ایده آل بنادر،عمق و طول کانال مناسب،به وضعیت بنادر کنونی کشور اشاره کرد و گفته بود:ما نیاز به بنادر اقیانوسی داریم و با توجه به طول ساحل و وسعت قلمرو و ویژگی های طبیعی بسیار مناسب سواحل جنوبی کشور چون جاسک و چابهار با موقعیت و عمق مناسبشان اگر بنادر ما هاب شود بسیار برای دیگر کشورهای دنیا به صرفه خواهد بود که از بنادر ما استفاده نمایند تا از بنادر دیگر کشورهای جنوبی خلیج فارس.

معاون هماهنگ کنندۀ ارتش با اشاره به اهمیت دریا در ابعاد سیاسی و امنیتی و اقتصادی و ... برای یک کشور خاطرنشان کرد؛ ایران با دارا بودن درصدعظیم ذخایر نفت و گاز دنیا و موقعیت خاص و پراهمیت جغرافیای سیاسی و اقتصادی و امنیتی قلب زمین و مرکز توجه و مرکز تعاملات بین المللی می باشد.

وی در ادامه بیان داشت: مسلما موقعیت جغرافیایی نقطه قوت ماست و از جمله مهمترین عواملی که باعث می‌شود یک کشور دریایی باشد چون خصوصیات ملی،جمعیتی، ویژگی های طبیعی و خط و مشی حکومت و رهبران سیاسی و ... همه این موارد را دارا بوده و انشاالله می توانیم یک کشور دریایی در سطوح و رتبه های بالای جهانی باشیم.

اختتامیه همایش مذکور نیز روز چهارشنبه هفتۀ جاری برگزار شد، علی قاسمیان در اختتامیه این همایش عنوان کرد: طی حدود ۸ماه گذشته که ما به طور جدی در حال دنبال کردن موضوع همایش هستیم، مهم‌ترین دغدغه من کاربردی شدن نتایج این همایش بود، در همان روزها بود که مقام معظم رهبری در روز نیروی دریایی فرمودند که فرصت دریا باید به یک فرصت تبدیل شود.

وی افزود: این یک مسئله فرهنگی مهم است، آیا امروز نفت و فرصت دریا جایگاه یکسانی دارند؟ دستکم در سال‌های اخیر چنین نبوده است، شما در جریان هستید که امروز زیباترین شهرهای بسیاری از کشورها،  شهرهای ساحلی هستند، حتی برخی از آن‌ها پایتخت‌ها را آنجا بنا کردند اما ما در حال تلاش هستیم که آب دریا را به سمت سایر شهرها ببریم، در حالی که شاید دنبال کردن روش بالعکس، برای کشور فواید بیشتری داشته باشد.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: موضوع مهمی که می‌تواند منجر به تحقق این مهم شود، استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیانی است به همین جهت بود که در بخش جنبی همایش امروز، نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان صنعت ایران را برگزار کردیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: ما با تمام وجود آماده کمک به فعالان زیست بوم، در ارتقای ثروت آفرینی از دریا هستیم، اختتامیه امروز در حقیقت شروعی برای یک حرکت عظیم است، ما امروز اعلام می‌کنیم که دانشگاه و نخبگان دانشگاهی آماده هستند که نیازهای صنعت همچنین مردم عزیز ایران در ثروت آفرینی از دریا را مرتفع سازند.

وی ادامه داد: دانشگاه علم و صنعت سال‌ها است که بر مسئله تولید پیشرانه متمرکز هستند، دکتر خرسندی پور هم شخصی هستند که نقش به سزایی در تحقق این مهم داشتند، موضوعی که سبب شد تا ما هدایت این پنل علمی را نیز به ایشان بسپاریم. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ما در حد توان خود تلاش کردیم که این همایش به یک همایش با کارکرد صرف، ارائه مقاله نشود، درباره پیشرانه باید به این توجه داشته باشید که علاوه بر اهمیت موتور دریایی برای حرکت از آن‌ها می‌توان برای فرهنگ‌سازی استفاده کرد، طی چند سال گذشته زحمات زیادی برای ارتقا وضعیت کشور کشیده است.

قاسمیان در ادامه عنوان کرد: خاطرم می‌آید که مدتی پیش یکی از مدیران ارشد رنو به ایران آماده پود به ما می‌گفت که رنو در بخش صنعتی خود برنامه های نهایت ۶ماهه اجرا می‌کند اما برای برنامه ریزی های بلند مدت از مشورت با دانشگاه استفاده می‌شود.

وی در خاتمۀ سخنان خود گفت: ما در بخش‌های دیگر مانند پهباد هم چالش موتور داریم با این تفاوت که موتور های پهبادی به نسبت دریایی حجم بسیار کوچکی دارد. راهکارهای زیادی برای ارتباط دانشگاه و صنعت وجود دارد، برای مثال در دنیا شرکت های خودروساز، هر سال یک نمونه از تولیدات خود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که آن را بررسی و نقاط ضعف و قوتش را بشناسند.

برنامۀ اصلی اختتامیه همایش یک نشست علمی حدود یک ساعته با حضور چهار متخصص صنعتی کشور بود که موضوعاتی از قبیل موارد ذیل در آن مطرح شد.

همایش پیشران دریایی

یکی از مهمترین اهداف برگزار کنندگان همایش یاری گرفتن از بخش خصوصی و دولتی برای حل مسائل کلان کشور در حوز‌ۀ توسعه پیشران‌های دریایی بود. عبور از نیازمندی به غرب و تکیه به توانمندی داخل اولین گام اجرایی شدۀ متخصصان ایران برای تحول در این حوزه بوده است. امروز به جرأت می‌توان گفت که بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور در موضوع رانش دریایی به صورت بومی مرتفع می‌شود اما دربارۀ موتور همچنان نیاز به تلاش وجود دارد.

یکی از محصولات مهم دانش‌بنیان رانشی ایران اسلامی امروز بیش از ۱۵ هزار مایل دریایی را طی کرده است، البته باید اذعان کرد که برخی نقاط نیاز به تقویت دارد اما فرایند تحول شروع شده است. مجموعه‌های پیشرو در این صنعت اجرای پروژه های خود را با همکاری ۹ دانشگاه و ۲۳۰ شرکت دانش‌بنیان پیگیری می‌کنند، تعدادی آزمایشگاه هم برای استفاده و رفع نیازهای آن‌ها آماده شده است.

به زعم متولیان امر، ظرفیت صنایع دریایی و همکاران این بخش به حدی است که امکان رفع بسیاری از نیازهای کشور در داخل ایران وجود دارد، متخصصان ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که جهت رفع نیاز خود نباید روی خارجی‌ها حساب کنند؛ چرا که آن‌ها منافع خود را به هرچیزی ترجیح می‌دهند.

آن‌ها می‌پذیرند که نقاطی برای تقویت نیز وجود دارد اما در عین حال باید اذعان کرد که تلاش‌های بسیاری جهت رفع کاستی‌ها انجام شده است، نیازها باید تجمیع و رسیدگی شود، دانشمندان ایران اسلامی این امکان را دارند که نیازهای کشور را بر مبنای پلتفرم‌هایی انجام دهند که کاربردهای بسیاری داشته باشند.

امروز کشورهای دیگر مانند چین و آلمان نیز در حوزۀ توسعۀ محصولات مرتبط با صنایع دریایی محصولاتی با چند کاربرد مختلف طراحی و اجرایی می‌کنند تا نیازهای اساسی که دارند را برطرف نمایند، برای مثال این کشورها پیشرانه‌ای می‌سازند که روی پلتفرم‌های مختلفی امکان نصب شدن دارد. تحولات سریع دنیای تکنولوژی سبب می‌شود که ما فرصتی برای تعلل نداشته باشیم.

متخصصان حاضر در این همایش معتقد بودند که مواردی از جمله هزینۀ سرسام آور برای تهیه و رصد موتورهای دریایی روز دنیا و دسترسی ناپایدار به پلتفرم را باید در زمرۀ مهم‌ترین دلایلی بر شمرد که کشور تاکنون در زمینۀ تأمین و تولید موتور دریایی به نقطۀ آرمانی خود دست نیافته است.

به زعم آن‌ها ساخت موتورهایی که مملو از فناوری های انحصاری هستند، نیاز به زیرساخت‌های بیشتری نسبت به سایر صنایع موجود در کشور دارد.

فرهنگسازی را باید حلقۀ مفقودۀ توسعۀ پایداری دریایی قلمداد کرد، این مهم به خصوص در زمینه توسعۀ استفاده عمومی از شناورها بیشتر به چشم می‌آید از طرفی به نظر می‌رسد که نهادهای متولی تمایل جدی به اجرای نقش خود در این زمینه ندارند، مسئله‌ای که لاجرم برای توسعۀ دریایی باید رفع شود.

متخصصان حاضر در این همایش معتقد بودند که باید ارتباط خود با دانشگاه را جهت رفع نیازی بنیادین کشور تقویت کنند.

به زعم کارشناسان حاضر در این نشست، رشد پرشتاب صنعت تولید پیشرانه دریایی سبب شده تا ایران و دانشمندانش ملزم باشند که امروز برای فردا چاره کنند.

مدیران دانشگاه علم صنعت و صنایع دریایی کشور در پایان از بیست مقالۀ برتر رسیده به دبیرخانۀ همایش تجلیل کردند.

انتهای پیام