شهر خبر

بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره توافق‌های انجام شده در نشست کمیته هماهنگی

بیانیه مشترک عراق و آمریکا درباره توافق‌های انجام شده در نشست کمیته هماهنگی

ایسنا نوشت: دو دولت عراق و آمریکا پس از نشست کمیته عالی هماهنگی، بیانیه مشترکی شامل مجموعه‌ای از توافق‌ها و تفاهم‌ها را منتشر کردند.

به گزارش خبرگزاری شفق نیوز عراق، طبق بیانیه مشترک دو دولت عراق و آمریکا، فؤاد حسین، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه عراق در رأس هیات عراقی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ریاست هیات این کشور را در نشست کمیته عالی هماهنگی برعهده داشتند.

دو هیات در بیانیه مشترکی بر قصد خود برای توسعه روابط استراتژیک در مسائل دوجانبه جهت تحقق منافع ملی و مشترک دو کشور در راستای تحقق ثبات منطقه‌ای تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است، این اولین نشست کمیته عالی هماهنگی با تمرکز بر همکاری اقتصادی، توسعه حوزه انرژی و تغییرات آب‌وهوایی بوده و نشانگر مشارکت استراتژیک گسترده بر اساس توافق چارچوب استراتژیک (امضا شده در سال ۲۰۰۸ برای روابط دوستانه و همکاری میان دو کشور) است.

طبق بیانیه یاد شده، هیات عراقی شامل نمایندگان برجسته‌ای از پارلمان، بانک مرکزی، وزارت خارجه، وزارت نفت، وزارت برنامه‌ریزی، وزارت دارایی، وزارت نیرو، دفتر نخست وزیر و دولت اقلیم کردستان این کشور و هیات آمریکایی شامل نمایندگانی از وزارت خارجه، سامانتا پاور، رئیس آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا، جان کری، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور تغییرات آب‌وهوایی، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری، آموس هوچستن، هماهنگ‌کننده ویژه رئیس جمهور برای انرژی جهانی و زیرساخت‌ها، ریچارد نفیو، هماهنگ‌کننده مبارزه با فساد جهانی، برت مک گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و نیز جمعی از مسؤولان ارشد وزارت خارجه، خزانه‌داری، انرژی و تجارت بود.

دو طرف چالش‌های پیش‌روی اقتصاد عراق از جمله بازارهای موازی نرخ ارز را بررسی کرده و آمریکا از اقدامات دولت عراق در تصویب اصلاحات اقتصادی و نیز اصلاحات در حوزه سیاست پولی، به‌روزرسانی حوزه بانکی و پولی، مبارزه با فساد، جلوگیری از دستکاری در ساختار پولی این کشور و نیز اقداماتی که برای تقویت اقتصاد این کشور انجام داده از جمله تقویت بازارهای پولی و ارزی استقبال کرد.

همچنین هیات آمریکایی بار دیگر حمایت خود را از تلاش‌های مستمر عراق برای ایجاد ظرفیت‌های فنی و اجرای استانداردهای بین‌المللی حفاظت از سیستم‌های بانکی در برابر تخلفات مالی و پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام کرد.

همچنین دو طرف تاکید کردند که به همکاری با یکدیگر برای به‌روزرسانی ساختار پولی عراق جهت بهبود شرایط مردم آن ادامه می‌دهند و تلاش برای اجرای طرحی بلندپروازانه برای استقلال در حوزه انرژی جهت شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد عراق و حفاظت از حاکمیت ملی آن ضروری است.

دو هیات عراقی و آمریکایی در ادامه درباره به‌روزرسانی زیرساخت‌های توزیع گاز طبیعی، کاهش نشت متان، اتصال منطقه‌ای شبکه برق عراق، به روزرسانی زیرساخت‌های برق در عراق و ایجاد فرصت‌های انرژی تجدیدپذیر توافق کردند و هیات آمریکایی پایبندی بغداد به طرح‌های اتصال برق منطقه‌ای با اردن و عربستان و سازمان برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را ستود.

همچنین دو هیات درباره بحران آب در عراق گفتگو کرده و آمریکا اعلام کرد به کمک‌های فنی خود برای ارتقای روش‌های مدیریت آب در عراق ادامه می‌دهد.

هیات آمریکایی در ادامه نیز از تحولات مثبت به وجود آمده در روابط میان بغداد و اربیل و مذاکرات جاری میان دو طرف درباره بودجه مرکزی سال ۲۰۲۳ استقبال کرد.

311311