شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##راه#برای#رهایی#اعتیاد#گوشی#هوشمند

۴ راه حل برای رهایی از اعتیاد به گوشی های هوشمند

فعال کردن حالت خواب در اندروید

برای فعال کردن مقیاس خاکستری در آیفون، به قسمت تنظیمات و سپس Accessibility بروید. نمایش و اندازه متن و در آخر فیلترهای رنگی را انتخاب کنید. روی Grayscale ضربه بزنید تا رنگ‌ها خاکستری شوند.

در این بخش، علاوه‌بر تغییر رنگ‌های صفحه‌نمایش این امکان را دارید که حالت ذخیره انرژی، صدای اعلان‌ها، زنگ تماس و غیره را غیرفعال کنید. اگر نگران از دست‌دادن پیام‌هایتان هستید، می‌توانید زمان‌های خاصی از روز را به پاسخ‌دادن به تماس‌ها یا پیام‌ها اختصاص دهید.

۲. برای استفاده‌از گوشی هوشمند زمان خاصی را در روز تعیین کنید

بهتر است مدت‌زمان خاصی را برای بهره‌گیری از گوشی هوشمند مشخص کنید و به آن پایبند باشید. اگر فکرمی‌کنید، نمی‌توانید به‌تنهایی این کار را انجام دهید و تنها در زمان‌های مشخص‌شده سراغ گوشیتان بروید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های نظارت بر زمان صفحه نمایش بهره ببرید.

برنامه OffScreen

برنامه‌ی OffScreen به محدودکردن استفاده‌ی کلی از صفحه‌نمایش کمک می‌کند و با ردیابی میزان استفاده از تلفن‌همراه، اوقاتی را که بدون گوشی سپری می‌کنید ثبت می‌کند. همچنین این فرصت را فراهم می‌کند که با غیرفعال کردن برخی برنامه‌ها در مواقع خاصی از روز، تمرکز خود را بهبود دهید.

۳. برای خودتان پاداش تعیین کنید

بسیاری از ما وقتی وارد اینستاگرام یا اپ‌های مشابه می‌شویم، یادمان می‌رود که باید از آن خارج شویم! یک لحظه به خودمان می‌آییم و می‌بینیم که مدت‌ها است در حال رفرش کردن و تماشای ویدئوهای مختلف هستیم. باید بتوانید هر زمان که خواستید گوشی را به حال خودش رها کنید. شاید با تعیین پاداش بتوانید این عادت اشتباه را کنترل کنید. اپلیکیشن Forest برای نادیده گرفتن تلفن در مدت زمانی مشخص گزینه‌ی مناسبی است که یادآوری می‌کند چه زمانی باید تلفنتان را کنار بگذارید.

اپلیکیشن Forest app

افزون‌براین، اگر از گوشی اندروید استفاده می‌کنید، در بخش Digital Wellbeing این امکان را دارید که تعداد دفعات بازکردن قفل گوشی را بررسی کنید. در آیفون نیز می‌توانید این گزینه را در بخش Apple Screen Time مشاهده کنید. دانستن میزان دفعات برداشتن گوشی به‌نحوی می‌تواند منجر به استفاده‌ی کمتر از تلفن‌همراه شود.

۴. هنگام خواب گوشی را از خود دور کنید

کمتر کسی می‌تواند قبل از خواب گوشی‌اش را کنار بگذارد و به وسوسه‌ی اسکرول کردن و چک کردن دوباره‌ی آن غلبه کند و برای بسیاری از افراد نادیده‌گرفتن وسوسه‌ی چک‌کردن گوشی قبل از خواب دشوار است؛ بااین‌حال، بازی کردن با تلفن هنگام خواب کیفیت خواب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. کارشناسان، اغلب توصیه می‌کنند که گوشی‌های هوشمند را کاملا از اتاق خواب دور نگه‌دارید.

 

با گذاشتن گوشی در اتاقی دیگر و استفاده‌از ساعت زنگ دار هوشمند یا سنتی، می‌توانید این عادت را ترک کنید. از طرفی برخی بر این عقیده‌اند که اشعه‌های تلفن همراه هنگام خواب می‌تواند برای انسان مضر باشد؛ بنابراین بهتر است آن را روی حالت پرواز قرار دهید.

برای صرف زمان کمتر در استفاده‌از تلفن، برنامه‌های نظارت بر زمان، غیرفعال کردن اعلان‌ها در زمان‌های خاص و دور نگه‌داشتن گوشی هوشمند از تخت یا اتاق خواب می‌توانند به نحوه‌ی استفاده‌ی درست از این وسیله‌ی هوشمند کمک کنند. چه خودتان را فردی معتاد به گوشی‌های هوشمند بدانید و چه بخواهید صرفا زمان استفاده‌از گوشی را کاهش دهید، روش‌هایی که مرور کردیم به کارتان خواهند آمد.