شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نتایج#وزارت

پاکسازی شروط مزاحم کسب‌وکار

پاکسازی شروط مزاحم کسب‌وکار

فردای اقتصاد: هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، ۸۶۹ شرط ناهنجار را از شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار حذف کرد؛ شروط حذف شده شامل شرط تایید صلاحیت، مصاحبه، مطالبه طرح توجیهی، آزمون، سابقه کار، سن، تحصیلات، تاهل، تابعیت، سوءپیشینه، هزینه مالی، عدم اعتیاد بوده است.

به گزارش فردای اقتصاد، در سال ‌۱۳۸۷ اصلاح نظام مجوزدهی در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت و با تصویب ماده ۷ قانون سیاست‌های کلی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، این موضوع به‌طور ویژه‌ مورد ‌توجه واقع شد؛ تا جاییکه شفاف‌سازی فرآیند صدور یا تمدید مجوزهای کسب‌وکار از سوی دستگاه‌های مرجع صدور مجوز، مهم‌ترین کار ویژه‌ای بود که در این ماده قانونی برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شد.

اما این ماده قانونی در سال‌های گذشته دستخوش اصلاحات متعددی شد تا اینکه بالاخره در بهمن ‌ماه سال‌ ۱۳۹۹ به دستگاه‌های اجرایی اعلام شد که یک سال ‌فرصت دارند تا شرایط و ضوابط مجوزهای کسب‌وکار را شفاف و تسهیل کنند. مهلت اعلام شده نیز تا ۱۸اسفند سال‌۱۴۰۰ تعیین شد. در این راستا از آذرماه سال گذشته، متولی اصلی ساماندهی مجوزهای کسب‌وکار که همان مرکز ملی مطالعات و پایش و بهبود کسب‌وکار است با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در خصوص عملکرد دستگاه‌ها برای تبعیت از این ماده قانونی، گام‌های جدی‌تری برداشت و خطاب به‌ دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد که بعد از پایان مهلت قانونی (۱۸اسفند ۱۴۰۰) بر اساس جرم‌انگاری صورت‌گرفته در قانون با دستگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی در اجرای حکم ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب‌وکار، در نیمه دوم سال ۱۴۰۱، پروژه شناسایی و حذف شرایط ناهنجار از شرایط صدور همه مجوزهای کسب‌وکار را اجرا کرد.

در این پروژه تاکنون ۱۱۴۲ شرط ناهنجار (شامل شروط مبهم، دشوار، غیرضروری و شروط حاوی امضای طلایی یا محدودیت ظرفیت) از میان ۳۳هزار و ۱۶۱ شرط صدور همه مجوزهای کسب‌وکار، شناسایی شد. در این پروژه، جمعا ۱۱۴۲ شرط ناهنجار شامل ۱۴۰شرط مبهم، ۵۷۷شرط غیرضروری، ۲۴۲شرط دشوار، ۱۶۳شرط حاوی امضای طلایی و ۲۰شرط حاوی محدودیت ظرفیت تشخیص داده شده است که ۸۶۹ مورد آنها مصوبه داخلی دستگاه‌های صادرکننده مجوز بوده و از شروط مجوزهای کشور در درگاه ملی مجوزها حذف شده است و این پروژه ادامه دارد.

۴درصد شروط ناهنجار استخراج شده، در حکم صریح قانون و ۸درصد آنها در مصوبات هیات‌وزیران مورد اشاره قرار گرفته‌اند و بقیه بر اساس آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های داخلی دستگاه‌های اجرایی تدوین شده‌اند. هیات مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌وکار، پس از بررسی نتیجه این مطالعه، مقرر کرد آن دسته از شروط ناهنجار برای صدور مجوزها که در متن قوانین یا مصوبات هیات وزیران به آنها اشاره نشده، از شروط صدور مجوزها حذف شوند و بقیه شروط ناهنجار طی لایحه اصلاح احکام قانونی مغایر قانون تسهیل صدور مجوزها و پیش‌نویس اصلاح مصوبات هیئت وزیران در فرآیند حذف قرار گیرند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده که با ادامه مطالعه یاد شده و کشف شروط ناهنجار دیگر در لابلای شروط صدور مجوزهای کسب وکار، این فهرست تا تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب وکار، در ماه‌های آینده به طور مستمر تکمیل خواهد شد.

دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی از جامعه کارآفرینان، پژوهشگران و اندیشکده‌ها و تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور دعوت می‌کند سایر شرایط ناهنجار و قابل حذف در شرایط باقیمانده در درگاه ملی مجوزها را با ذکر دلیل، به مرکز ملی بهبود محیط کسب وکار ارائه دهند تا در فرآیند بررسی و احتمالا حذف، قرار گیرد.