شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین#رئیسی#روابط اقتصادی

تحلیل اولیانوف از سفر رئیسی به چین

تحلیل اولیانوف از سفر رئیسی به چین

ایرنا: «میخائیل اولیانوف» دیپلمات ارشد و رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌های وین ضمن استقبال از تقویت همکاری‌های تهران و پکن، خواهان هوشیاری در برابر سیاست های تفرقه‌افکنانه واشنگتن شد.

اولیانوف امروز طی مصاحبه‌ای اختصاصی با ایرنا در پاسخ به پرسشی در مورد اهمیت و اهداف سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران به چین گفت: برای روسیه، هر دو کشور ایران و چین شرکای ارزشمند و دوستان و همسایگان بسیار خوبی هستند. بنابراین، ما از توسعه بیشتر روابط دو جانبه آنها استقبال می‌کنیم. در مورد سفر جاری (آیت الله سید) ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، به چین، معتقدم که هدف آن در وهله اول تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور به خصوص در پرتو توافقنامه دوجانبه همکاری جامع ۲۵ ساله است.

این دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به سوال دیگری، دیدگاه خود در مورد چشم‌انداز روابط تهران و پکن و نقش این دو کشور در "نظم نوین جهانی" را تشریح کرد و گفت: روابط ایران و چین فرصت‌های زیادی برای پیشرفت بیشتر دارد. هر دو کشور نقش‌آفرینان بسیار مهم و مستقلی در روابط بین‌الملل و اقتصاد جهانی هستند. آنها با تمامی ابزارها و به نحو چشمگیری در برقراری "جهان نوین چندقطبی" مشارکت می‌کنند. آنها در میان نقش‌آفرینان اصلی نظام چندقطبی در حال ظهور روابط بین الملل هستند.

اولیانوف در ادامه در مورد نگرانی واشنگتن از نزدیکی هر چه بیشتر تهران و پکن و سیاست‌های آتی کاخ سفید علیه اتحاد روسیه - چین - ایران گفت: به وضوح می‌بینیم که آمریکا به کرات سیاست خارجی خود را بر مبنای اصل "تفرقه‌ انداز و حکومت کن" بنا می نهد. البته این (سیاست) کاملاً به تعامل میان روسیه، چین و ایران مربوط می‌شود. بنابراین، این سه کشور لازم است هوشیار باشند و تسلیم اقدام‌های تحریک‌آمیز واشنگتن نشوند.

رئیس جمهوری ایران امروز و در دومین روز از سفر سه روزه به چین، در سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن، با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین با بیان اینکه جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، گفت: دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یک جانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه به وقت محلی، در سخنانی در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن، با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه تنها مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.

درآمد دلاری برای کسانی که می خواهند میلیاردر شوند.

رئیس‌جمهوری ایران روز گذشته با شی جین‌پینگ همتای چینی خود دیدار و دو طرف در مورد مسائل مختلف مورد توجه در روابط دو کشور رایزنی کردند.

میخائیل اولیانوف