شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان#مستند

کارگردان برنده سیمرغ مستند «شمال از آسمان» را کارگردانی می‌کند

کارگردان برنده سیمرغ مستند «شمال از آسمان» را کارگردانی می‌کند

مستند «شمال از آسمان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرشاد افشین‌پور در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تجربی و پویانمایی، فرشاد افشین‌پور کارگردان مستند «دنیای وحشی زاگرس» که سیمرغ بلورین بهترین مستند چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است، مدتی است تولید مستند «شمال از آسمان» را آغاز کرده است.

وی در این باره گفت: مستند «شمال از آسمان»، کوهستان البرز و بالاخص سه استان شمال کشور یعنی مازندران، گیلان و گلستان را به تصویر می‌کشد. به دلیل ساختار طراحی شده برای این فیلم اغلب پلان‌های آن هوایی خواهد بود. در واقع وجه تسمیه نام فیلم هم برگرفته از همین ساختار است. در این فیلم به سیمای طبیعی کوهستان البرز و حیات وحش آن در چهار فصل مختلف سال پرداخته خواهد شد و به جزئیات و رفتارهایی خاص از حیوانات در فصول مختلف اشاره خواهد شد.

این مستندساز ادامه داد: پژوهش فیلم مدت‌هاست که آغاز شده و شاید به حدود پنج سال قبل باز می‌گردد و تصویربرداری این مستند مدتی است که آغاز شده است. در طی ماه‌های گذشته تصاویر زیادی به ثبت رسیده است، اما باید در زمستان جاری و همچنین بهار آتی تصاویر تکمیلی به ثبت برسد تا تصویربرداری فیلم به پایان راه خود برسد.

هم اکنون مشغول تصویربرداری و تدوین همزمان هستیم تا در شهریورماه ۱۴۰۲ پروژه به مرکز گسترش تحویل داده شود، هدف و برنامه آتی من شرکت دادن فیلم در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» است.

افشین‌پور درباره شباهت‌های «دنیای وحشی زاگرس» و «شمال از آسمان» گفت: نمایش سیمای طبیعی و حیات وحش، فصل مشترک هر دو فیلم هستند، اما تجربه و دانش ما به مراتب بالاتر رفته است و امیدواریم بتوانیم گامی تازه به پیش برداریم و رضایت هرچه بیشتر مخاطبان سینما را کسب کنیم.

این کارگردان درباره علاقه‌اش به ساخت مستندهای حیات وحش افزود: تنها دغدغه و علاقه به ساخت مستند درباره محیط زیست یا طبیعت نمی‌تواند باعث شود فیلمساز در این حوزه موفق شود و فیلم بسازد، به نظرم مهم است که شما این دغدغه و علاقه را در ظرفی بریزید که از نظر ساختاری و هنری درست باشد تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد. باید علاقه را به نگاه هنری پیوند زد تا حاصل کار، جذاب و تماشایی باشد.

افشین پور که امسال سیمرغ بلورین بهترین مستند چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است در اینباره گفت: از کسب این جایزه بی‌نهایت خوشحالم اما می‌توانستم اوایل دهه نود این جایزه را دریافت کنم چراکه فیلم‌های اول و دوم من هم به اعتقاد کارشناسان و مخاطبان سینما از کیفیت خوبی برخوردار بود و لیاقت کسب این جایزه را داشتند. قبلاً سه دوره در بخش مستند جشنواره فیلم فجر حضور داشتم و یک سیمرغ بلورین تصویربرداری و دستاورد هنری دریافت کرده بودم، اما امسال و در سال چهارم بالاخره هیات داوران، تلاش من را دیدند و به آن سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دادند. خیلی خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم، یقیناً کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فجر انگیزه من و سایر عوامل فیلم و همکارانم را برای ادامه این مسیر و ساخت مستندهای بهتر، بیشتر می‌کند.

مستند «شمال از آسمان» پروژه تازه فرشاد افشین‌پور، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

۵۷۲۴۷