شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#بانک مرکزی

همراهی بازار مسکن با داده‌های کلان اقتصادی

همراه با مهدی بهداد کارشناس مسائل اقتصادی
همراهی بازار مسکن با داده‌های کلان اقتصادی

برخلاف ماه‌های گذشته بانک مرکزی آمار معاملات مسکن را این ماه هنوز منتشر نکرده است اما آمار مرکز آمار در رابطه با معاملات مسکن در دی ماه منتشر شده است. از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که بازار سهام بیش از ۱۰ روز معاملاتی است که در حالت رکودی به سر می‌برد اما سایر بازار در حال سقف شکنی هستند. به همین دلیل در شمارش معکوس امروز با مهدی بهداد کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با مشخصه‌های مهم در بازار مسکن گفتگو داشتیم.

مهدی بهداد از جنبه‌های متفاوت همچون نرخ دلار، مشخصه‌های کلان اقتصادی مثل پول و شبه پول داده‌های این بازار را مورد بررسی قرار داد. وی در ادامه به موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت اشاره داشت و به گفته وی این طرح در کوتاه مدت می‌تواند در قیمت‌های بازار مسکن تغییر ایجاد کند و نمی‌تواند تاثیر بلند مدتی را داشته باشد.

باتوجه به فقر داده‌ای که در بازار مسکن با آن مواجه هستیم نمی‌توان تحلیل‌هایی با دقت تحلیل‌های بازار سرمایه را برای بازار مسکن استخراج کرد و عموم سرمایه‌گذاران هم به صورت سنتی در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در پایان هم بهداد تاثیر داده‌های کلان اقتصادی و همچنین بازار مسکن را بر نمادهای حاضر در صنعت ساختمانی در بازار سرمایه را مورد واکاوی قرار داد

بازار سرمایه امروز را هم در دامنه‌های منفی شروع کرد و ارزش معاملات نیز در سطوح پایینی قرار گرفته است.