شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#چهارشنبه#دلار

پیش بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / فروپاشی بازار سرمایه نزدیک است؟

بازار سرمایه در کوتاه مدت باری دیگر پناهگاه نقدینگی سرگردان خواهد بود و بازدهی خوبی نصیب سهامداران خواهد کرد گرچه که به نظر نمی‌رسد این بازدهی بیش از بازدهی دلار باشد.

پیش بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / فروپاشی بازار سرمایه نزدیک است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۱۰ هزار و ۳۱۳ واحدی که معادل ۰.۷ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون ۵۳۷ هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش ۰.۷ درصدی به سطح ۴۷۹ هزار و ۳۸۹ واحدی رسید.

همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۶ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ارزش معاملات را سه هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان نشان می‌دهد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج ۵۰۳ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

واگرایی میان بازار سرمایه و دلار

با شروع هفته جاری،نرخ دلار آزاد با رشد آرامی که در پیش گرفته است موفق شد سقف تاریخی خود را بشکند. در همین حال بازدهی بازار سرمایه در هفته جاری تا پایان بازار سه‌ شنبه، بیش از یک درصد در سوی منفی بوده است.

علیرضا مستقل، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: اگر بخواهیم به گذشته نگاه کنیم، زمان‌هایی بوده که دلار رشد داشته اما بازار سرمایه در حال افت بوده است. در حال حاضر اما دلایل این امر واضح و روشن است. این صحبت‌ها هم بیشتر برای دلسوزان کشور است. حتی از واژه دلسوزان بازار سرمایه نیز استفاده نمی‌کنم. چرا که یک ریسک بزرگ برای کشور محسوب می‌شود. امیدواریم که تصمیمات نابخردانه، غیر منطقی، غیر علمی و غیر منصفانه اصلاح شود.

نقش دولت در ایجاد بحران مالکیت

مستقل با تاکید بر پاشنه آشیل فعلی بازار سرمایه و اقتصاد بیان داشت: تصمیماتی که بازار را به این‌ حال و روز کشانده است حول سه موضوع اصلی بوده است.

وی افزود: در ابتدا تثبیت دستوری نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بود که به وضوح یادآور ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی معروف به ارز جهانگیری در دولت دوازدهم در فروردین ۹۷ است. آن تجربه ناموفق فقط سه تا چهارماه عمر کرد که بلافاصله پس از آن همتی ارز نیما را ابداع کرد. این سیاست اتخاذی از سوی بانک مرکزی، تعادلی در بازار ارز و تامین ارز مورد نیاز برای واردکننده ایجاد کرد. گرچه که در ادامه همان ارز نیما با بازار آزاد فاصله‌دار شد. قاعدتا در شرایط سالم باید نرخ ارز نیما با نرخ دلار آزاد یکسان باشد یا نهایتا ۵ درصد متفاوت از آن باشد.

مستقل اظهار داشت: موضوع بعدی تصمیم کمیسیون اصل تلفیق لایحه بودجه مجلس مبنی بر دریافت ۸۵ درصد مابه‌التفاوت نرخ پایه و نرخ کشف شده در بورس کالاست. این اتفاق نیز به عنوان یک ریسک بزرگ برای بازار سرمایه به شمار می‌آید.

این کارشناس ادامه داد: اتفاق بعدی که در بخش سیاست‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود اما از سویی می‌تواند پتانسیل ریسک‌های مشابه در بازار آغاز کند، جریمه شرکت بهمن موتور به مبلغ ۱۴ هزار میلیارد تومان است. این میزان ۱۵ برابر سود خالصی است که این شرکت در سال گذشته محقق کرده است.

وی افزود: برآیند این موارد بازار سرمایه را در آستانه بحران مالکیت قرار داده است. بحران مالکیت به این معناست که شما به عنوان مالک یک شرکت، تقریبا هیچ نقشی نه در اداره بهینه بلکه در حتی اداره شرکت خود ندارید.

این کارشناس گفت: به طور مشخص‌تر موضوع به این گونه است که دولت به تولیدکننده تحمیل کرده شما حق ندارید درباره قیمت فروش محصولات یا نرخ ارز برای صادرات محصولات شرکت، دخالت یا تصمیم معقول داشته باشید. به طور مثال در صنعت خودرو حتی اگر تولید خودرو زیان‌ده باشد بازم تولیدکننده مجبور به فروش با همان نرخ تعیین شده است.

مستقل در ادامه بیان داشت: تصمیم بدتر این است که در شرایط تحریم و تورم که در حال حاضر بر اقتصاد کشور حاکم است، در نتیجه تصمیمات دولت نقدینگی سرگردان به سوی بازار خودرو و سایر بازارهای موازی نظیر دلار و طلا وارد شده است.

وی تاکید کرد: درنهایت اینکه بحران مالکیت باید توسط دولت حل شود و چاره‌ای جز این وجود ندارد. چرا که اگر قرار به رشد اقتصادی و تامین معیشت مردم و افزایش رفاه مردم باشد راه‌حلی جز حمایت از سرمایه‌گذار، آن هم در شرایط فعلی که سرمایه‌گذاری به جز سرمایه‌گذار داخلی نیست، وجود ندارد.

پیش بینی بورس

مستقل در رابطه پیش بینی بورس در ماه‌های آتی گفت: بازار سرمایه در کوتاه مدت باری دیگر پناهگاه نقدینگی سرگردان خواهد بود و بازدهی خوبی نصیب سهامداران خواهد کرد گرچه که به نظر نمی‌رسد این بازدهی بیش از بازدهی دلار باشد.

در پایان و در ارتباط با بازار فردا این کارشناس بیان داشت: برای پیش بینی بازار چهارشنبه نیز احتمالا با توجه به تعطیلات پیش رو گام در ادامه روند نزولی خود بگذارد. اما در هفته آتی شرایط بازار رو به تعادل نسبی خواهد گذاشت.