شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دارای#چین

پکن: چین و ایران دارای یک دوستی سنتی هستند

کدخبر: ۵۵۵۳۳۸
سخنگوی وزارت خارجه چین تصریح کرد که چین و ایران دارای یک دوستی سنتی هستند و به همین دلیل نیز، انتخاب راهبردی دو طرف تقویت و توسعه روابط دوجانبه است.
پکن: چین و ایران دارای یک دوستی سنتی هستند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین  شب گذشته دوشنبه (۱۳ فوریه)،  در خصوص سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به این کشور، اعلام کرد که پکن مشتاق همکاری با ایران است و سفر آتی رئیس‌جمهور ایران به چین را فرصتی برای توسعه بیشتر مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور می‌داند.

 وزارت خارجه چین پیشتر اعلام کرده بود که بنا به دعوت شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور، رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه، ۱۴ فوریه به این کشور سفر خواهد کرد.

این نخستین سفر رئیسی به چین از زمان تصدی پست ریاست‌جمهوری است و به اعلام سخنگوی وزارت خارجه چین، روسای جمهور دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد و در کنار تبادل نظر در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک، برنامه‌های مشترکی برای  هدایت روند توسعه روابط دوجانبه در آینده تدوین خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، «لی کچیانگ« نخست وزیر چین و «لی ژانشو» رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین نیز به ترتیب با رئیس جمهور ایران دیدار خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه نشست خبری خود تصریح کرد که چین و ایران دارای یک دوستی سنتی هستند و به همین دلیل نیز، انتخاب راهبردی دو طرف تقویت و توسعه روابط دوجانبه است.

وی افزود که تحت رهبری روسای جمهور دو کشور، توسعه روابط چین و ایران در سالهای اخیر شاهد شتاب خوبی بوده، دو طرف به طور مستمر اعتماد متقابل سیاسی را تقویت کرده‌اند، همکاری‌هایی عملی را به طور مستمر در زمینه‌های مختلف  پیش برده‌اند و ارتباطات و هماهنگی‌های موثری را در امور بین المللی و منطقه‌ای حفظ کرده‌اند.

وانگ ونبین در پایان نیز گفت که چین مشتاق همکاری با طرف ایرانی است و به دنبال آن است که از سفر رئیس‌جمهور این کشور به پکن به عنوان فرصتی برای ارتقای بیشتر مشارکت راهبردی همه جانبه بین دو کشور استفاده کند و نقش سازنده‌ای در افزایش وحدت و همکاری میان کشورهای خاورمیانه و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای ایفا کند.