شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قره باغ#دولت#انسانی#هلند#امور خارجه

هشدار هلند درمورد وقوع فاجعه انسانی در قره باغ

هلند

 وزیر امور خارجه هلند ضمن هشدار نسبت به وقوع فاجعه انسانی در قره‌باغ، از تلاش دولت کشورش برای بررسی گزینه‌های بیشتر درخصوص رفع انسداد گذرگاه لاچین خبر داد.

به گزارش مشرق، «ووبکه هوکسترا» تاکید کرد که ادامه انسداد گذرگاه لاچین به یک بحران انسانی در قره باغ منجر می شود.

وزیر امور خارجه هلند این اظهارات را در پاسخ به سوال «اگنس مولدر» و «دان سدر» دو نماینده مجلس نمایندگان این کشور بر زبان آورد و افزود: آمستردام در حال بررسی گزینه های بیشتر در سطح اروپایی برای متقاعد کردن مقام های جمهوری آذربایجان به منظور پایان محاصره لاچین است.

از همین رو فدراسیون سازمان‌های ارمنی در هلند (FAON) از اگنس مولدر و دان سدر به‌خاطر سؤالاتشان از هوکسترا درباره محاصره غیرقانونی گذرگاه لاچین توسط باکو قدردانی کردند.

وزیر امور خارجه هلند در نامه ای به پارلمان این کشور مورخ ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ (۲۱ بهمن) اعلام کرد: از آنجا که تنها صلیب سرخ به قره باغ دسترسی دارد، دولت آمستردام با حمایت کمیته بین المللی صلیب سرخ از طریق اتحادیه اروپا به این منطقه کمک می کند.

هوکسترا در نامه خود اضافه کرد که هلند در گفت وگوها و بیانیه های مختلف از جمهوری آذربایجان خواسته است تا به مفاد توافق سه جانبه پایبند باشد. منظور از توافق سه جانبه پیمانی است که در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۳۹۹) میان سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه منعقد شد و آتش بس را میان باکو و ایروان برقرار کرد.

هوکسترا در ادامه به تماس های تلفنی خود با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۹ دی) اشاره کرد و گفت: من نگرانی های خود را در مورد وضعیت انسانی قره باغ بیان کردم و از جمهوری آذربایجان خواستم که تردد آزادانه از طریق گذرگاه لاچین را برقرار کند.

فدراسیون سازمان های ارمنی در هلند نیز در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که براساس پیشنهاد سدر و مولدر، کابینه دولت هلند در حال بررسی گزینه‌های بیشتر برای متقاعد کردن باکو به منظور پایان محاصره است.

منبع: ایرنا