شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#رئیس جمهور#دیپلماسی#چین#رئیسی

گلوبال‌تایمز: همکاری ایران و چین زمینه‌ساز توسعه دیپلماسی پایدار است

گلوبال‌تایمز: همکاری ایران و چین زمینه‌ساز توسعه دیپلماسی پایدار است

ایرنا نوشت: تارنمای روزنامه گلوبال تایمز چین در گزارشی به سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران به چین پرداخته و تاکید کرده است این سفر زمینه را برای توسعه همکاری دو دوست دیرینه بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

تهران و پکن می کوشند روابط دوجانبه را در چارچوب طرح «یک کمربند-یک جاده» توسعه دهند.

دو کشور با سفر رییس جمهور شی به ایران در نخستین روهای سال ۲۰۱۶میلادی، یک همکاری استراتژیک جامع برقرار کردند. از آن تاریخ تا کنون دو طرف کوشیده اند همکاری های خود را در در چارچوب طرح «یک کمربند-یک جاده» گسترش دهند.

پیش بینی می شود سفر رئیس جمهوری ایران به چین بیش از پیش زمینه را برای تقویت روابط دو کشور فراهم آورد.

پیش تر، رییس جمهور ایران از چین برای تلاش برای عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای تشکر کرده بود.

بر اساس این گزارش، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، زمینه را برای افزایش نفوذ این کشور فراهم می آورد. از دیگر سو، ورود تهران به سازمان همکاری شانگهای می تواند این امکان را برای تهران فراهم آورد تا در منطقه اوراسیا نقش آفرینی بهتری داشته باشد.

در بیان چرایی اهمیت توسعه همکاری ایران با چین می توان گفت، پکن در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی کند و بیشتر خواستار توسعه همکاری است تا تنش آفرینی و رویارویی با کشورهای دیگر.

بر اساس این گزارش، پکن هنگام مواجهه با اختلافات منطقه ای مذاکرات صلح را ترویج می دهد و همیشه به دنبال آرام کردن اوضاع است ...

یکی از مواردی که اغلب در چین اعلام می شود این مساله است که ما نمی توانیم همسایگان خود را انتخاب کنیم اما می توانیم راهی را برای همراهی با آنها انتخاب کنیم و راه درست این همراهی از طریق احترام متقابل و همزیستی صلح طلبانه فراهم خواهد شد. چین همیشه کوشیده است مشکلات را از طریق گفتگو حل و فصل کند.

از دیگر s از دیگر سو، از زمانیکه موضوع «یک کمربند-یک جاده» در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح شد، زمینه برای توسعه همکاری چین و خاورمیانه بیش از پیش مطرح شد. بر این اساس چین توسعه را کلید حل بسیاری از مشکلات می داند و در عین حال از این توسعه برای ترویج حل برخی از موضوعات مناقشه برانگیز استفاده می کند.

چین و خاورمیانه از منظر تاریخ و فرهنگ نیز از شباهت های زیادی برخوردارند. به عبارت دیگر دو طرف دارای فرهنگ و تاریخ بسیار غنی و کهن برخورداند.

در عصر جدید، دو طرف کوشیده اند مسیر مدرن سازی را پیش برند و از تقلید کورکورانه غرب خودداری کرده اند.

در مقایسه با افزایش نفوذ چین در خاورمیانه، نفوذ آمریکا در منطقه رو به افول گذاشته است. واشنگتن با مشارکت در چندین جنگ در منطقه و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه روز به روز در حال کاهش نفوذ و محبوبیت خود در منطقه خاورمیانه است.

همچنین آمریکا کوشیده است به منظور تامین منافع خود در منطقه عدالت و قوانین بین المللی را نقض کند، در نتیجه اعتبار واشنگتن در خاورمیانه رو به کاهش نهاده است و مردم منطقه به ایالات متحده بی اعتماد شده اند.

در پایان این گزارش آمده است: کشورهای خاورمیانه اکنون به دنبال تنوع بخشیدن به توسعه روابط دیپلماتیک خود با سایر کشورهای منطقه و توسعه روابط با قدرت های خارجی مانند چین و اروپا هستند. از این منظر تقویت روابط دوجانبه بین چین و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران برای ساختن جهانی چندقطبی عاری از هژمونی غرب از اهمیت فراوانی برخوردار است.

311311