شهر خبر

کاخ سفید: هیچ هواپیمای جاسوسی در حریم هوایی چین وجود ندارد

کاخ سفید: هیچ هواپیمای جاسوسی در حریم هوایی چین وجود ندارد

ایسنا نوشت: آمریکا، اظهارات چین مبنی بر اینکه واشنگتن از ژانویه ۲۰۲۲ بیش از ۱۰ بار بالون‌هایی را به حریم هوایی این کشور فرستاده است، رد کرد. این در حالی است که واشنگتن در تلاش برای کشف معمای سه جسم پرنده ناشناسی است که اخیرا سرنگون کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در پاسخ به سوال شبکه «ام اس ان بی سی» گفت: این ادعاها درست نیست. ما این کار را نکردیم! این اصلا صحت ندارد!

پیشتر وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفته بود، برای آمریکا عجیب نیست به شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی کشورهای دیگر شود.

او افزود: تنها در سال گذشته بالون‌های آمریکایی به طور غیرقانونی بیش از ۱۰ بار بدون هیچ اجازه و موافقتی از جانب مقامات چین در حریم هوایی کشورمان پرواز کرده‌اند.

در مقابل کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا، چین را متهم می‌کنند که با این حرف‌ها تلاش دارد از میزان خسارت مربوط به برنامه ویژه‌اش در خصوص بالون‌های تجسسی بکاهد.

روابط چین و آمریکا در هفته‌های اخیر در پی تصمیم واشنگتن برای سرنگون کردن بالون چینی بحرانی شده در حالیکه چین تاکید کرده است که اهداف آن غیرنظامی بوده است.

از اوایل فوریه تعدادی جسم پرنده در آمریکا و کانادا ساقط شده است در حالی که پکن تنها ارسال یکی از آنها را تایید کرده است.

طی روزهای گذشته نیز رسانه دولتی چین گزارش داد، یک جسم پرنده ناشناس را در مقابل سواحل شرقی کشور رصد کرده و ارتش آماده سرنگون کردن آن بوده است.

پکن روز دوشنبه از اظهار نظر درباره این گزارش امتناع و به این نکته بسنده کرد که خبرنگاران از وزارت دفاع جویا شوند که آن وزارتخانه هم پاسخی به درخواست‌های خبرگزاری فرانسه نداده است.

اما پکن گفته آمریکا بیش از ۱۰ بالون را از ژانویه ۲۰۲۲ به حریم هوایی‌اش فرستاده است. وانگ ونبین درباره نحوه پاسخ چین به عملیات نفوذ احتمالی آمریکا گفت: پکن با این مسائل به شکل مسؤولانه و حرفه‌ای برخورد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: اگر می‌خواهید درباره بالون‌های آمریکایی که در ارتفاع بالا پرواز کردند و به شکل غیرقانونی وارد حریم هوایی چین شدند،‌ بدانید پیشنهاد می‌کنم این سوال را از طرف آمریکایی بپرسید.

آمریکایی‌ها از زمانی که شاهد تعداد رو به ازدیاد اجسام در آسمان این کشور بوده‌اند به طور مداوم حریم هوایی خود را زیر نظر دارند.

پنتاگون روز یکشنبه گفت تاکنون نتوانسته ماهیت سه شیء دیگر را که ساقط کرده، مشخص کند. اولی جمعه در آلاسکا دومی در روز شنبه بر فراز یوکون کانادا و سومی بر فراز دریاچه هورون در مرزهای مشترک با کانادا ساقط شده‌اند.

پنتاگون در عین حال اشاره کرد، جسمی که روز یکشنبه ساقط شد یک روز تعقیب شده بود و شبیه بالون چینی که آمریکا می‌گوید برای اهداف تجسسی بوده، نبود. به دستور جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی پیشگیرانه جنگنده‌ آمریکایی اف-۲۲ جسم پرنده را در ارتفاع بالا ساقط کرد.

یک مسؤول آمریکایی آن را شکلی چند ضلعی توصیف کرده که سیم‌هایی از آن آویزان بودند، او گفته این جسم تهدید نظامی علیه خاک این کشور نبوده است. این مقام توضیح داد، احتمال می‌رفت اگر این شیء در ارتفاع ۶۰۰۰ متری بر فراز میشیگان پرواز می‌کرد خطری بر پروازهای غیرنظامی باشد.

از سوی دیگر، ژنرال گلن فان‌هرک، فرمانده نیروهای آمریکایی در آمریکای شمالی به خبرنگاران گفت، بعد از اعزام هواپیماها برای تحقیق درباره ماهیت این جسم مشخص شد مانند اجسام قبلی هیچ شاخصی برای وجود هیچ تهدیدی وجود ندارد.

او از توصیف شکل و حجم اجسام سرباز زد؛ اما توضیح داد، بسیار کند حرکت می‌کردند.

فان‌هرک درباره اینکه این اجسام موجودات فضایی یا فرازمینی باشند، به خبرنگاران گفت، سازمان‌های اطلاعاتی این مساله را باید کشف کنند.

وی افزود: در این مرحله هیچ چیز را بعید نمی‌دانیم.

اما ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید گفت، واشنگتن هیچ شواهدی دال بر فعالیت موجودات فضایی یا آثار مدنیت از سیاره‌های دیگر را در حوادث مربوط به اجسام پرنده ناشناس در آسمان آمریکا ثبت نکرده است.

او ادامه داد: سوالات و نگرانی‌هایی در این باره مطرح است در حالیکه هیچ علامتی درباره فعالیت موجودات فضایی نیست و من باز تکرار می‌کنم هیچ علامتی مبنی بر فعالیت موجودات فضایی یا مدنیت از سیاره‌های دیگر در آسمان ما رویت نشده است.

پی‌یر افزود: می‌خواهم به ملت آمریکا اطمینان بدهم مهم برای ما اطلاع‌رسانی در این باره است و ما به طور مداوم نگرانی‌هایی زیادی درباره این موضوع می‌شنویم.

311311