شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

وبلاگ مشرق

مرعشی: "عفو" وظیفه است!/ ایران، اینگونه تبدیل به کوفه می‌شود

علی اکبر رشاد

آیت‌الله رشاد، استاد حوزه علمیه در حاشیه درس خارج خود با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن؛ کنایه‌های جالبی را خطاب به مسئولان مطرح کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مرعشی: "عفو" وظیفه است!

مرعشی: "عفو" وظیفه است!/ ایران، اینگونه تبدیل به کوفه می‌شود

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون وعده رییس جمهور برای عفو اهالی رسانه، فرهنگ و ورزش و دانشجویان اظهار کرد: من این اقدامات را مفید، ولی دیرهنگام می دانم و امید دارم این اقدام نه از باب منت گذاری به اهالی هنر، فرهنگ و دانشگاهیان، بلکه از سر یک وظیفه ملی که بر عهده دولت است، باشد.

او همچنین افزوده است: امیدوارم مجموعه اقداماتی برای بهبود شرایط آغاز شده باشد تا در یک دوره زمانی مناسب، کشور به یک تعادل برسد که در آن تعادل، اکثریت جامعه آنچه را که می خواهد حاکم کند.[1]

*بایستی دقت کرد که نظام اسلامی تنها وظیفه‌ای که در قبال دستگیرشدگان امنیتی و ایضا اراذل و معترضین خیابانی دارد "رعایت قانون" است و لاغیر.

فلذا منطقا این نتیجه حادث می‌شود که بخشش اخیر مقام معظم رهبری صرفا یک گذشت مقتدرانه از خطای توابین بوده است که در حیطه اختیارات ولی فقیه صورت گرفت.

وظیفه یا تسامح نامیدن این اقدام مقتدرانه نیز عملا راهبری برای اغتشاشات آینده و ناجوانمردی در حق رفتار پدرانه رهبر معظم انقلاب است.

پیش از این، محمد عطریانفر، دیگر عضو مبرّز حزب کارگزاران نیز در اظهاراتی، "عفو رهبر معظم انقلاب" را یک نگاه تسامحی عنوان کرده بود![2]

طعنه مرعشی پیرامون اینکه "اکثریت جامعه آنچه را که می خواهد حاکم کند" نیز اشاره دارد به اینکه فرایند انتخابات در ایران مورد تأیید اصلاح‌طلبان نیست و منتخبین فعلی هم منتخب اکثریت نیستند!

این حرف غلط در حالی است که اولا انتخابات باید مورد تأیید قانون باشد (که هست) نه مورد تأیید این و آن!

ثانیا کسی که در یک انتخابات قانونی پیروز می‌شود یعنی منتخب اکثریت است.

و ثالثا بهتر بود آقای مرعشی به جای طرح این حرف‌های باطل به توضیح پیرامون اقدام شریرانه دوستان خود در ستاد اصلاحات برای "تحریم انتخابات" می‌پرداخت.(حزب کارگزاران در مخالفت با این اقدام در انتخابات شرکت کرد)

اینکه کسانی در حزب کارگزاران، اینچنین از فهم بدیهیات سیاست عاجز می‌نمایند؛‌ یا از سر دشمنی و کینه است و یا از سر هجر عقلانیت و مطالعه.

***

ایران، اینگونه تبدیل به "کوفه" می‌شود

مرعشی: "عفو" وظیفه است!/ ایران، اینگونه تبدیل به کوفه می‌شود

محمد موسوی خوئینی‌ها، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل مجمع روحانیون مبارز اخیراً در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد، گفته است: اصولی را که امام بر اساس آنها موفق شد آن کار عظیم را انجام بدهد و آن اعتماد را در مردم ایجاد کند، انگار کنار گذاشتیم و فراموش کردیم. این مردم و اعتماد مردم نقطه اصلی و مرکزی قدرت امام بود و ما این را از دست داده ایم. یعنی در اثر بی عرضگی ما، این اعتماد مردم را از دست داده ایم و به یک چیزهایی چسبیده ایم که فکر می کنیم آنها خیلی مهم است.

او می‌افزاید: "من نسبت به کسانی که بعد از امام در سطوح مختلف، چه رهبری و چه سطوح پایین تر، مملکت را اداره می کردند، هرگز ذره ای با سوء ظن نگاه نمی کنم. یعنی هرگز فکر نمی کنم آنها اهل دنیا و ریاست و شهوات بوده اند و به این دلیل مشکل ایجاد کرده اند. همه آنها می خواستند کار خوبی انجام دهند، ولی خیلی ها به اصول کار توجه نکردند و اصول از دست رفت. آدم ها بد نیستند و حتی بعضی از آنها خیلی هم خوب هستند و از من و شما هم بهترند، ولی چون آن اصول را از دست داده اند، به نظر من امروز اعتماد مردم خیلی شکننده شده است."[3]

*ما قضاوت پیرامون کنایه‌های مسبوق به سابقه خوئینی‌ها به رهبر معظم انقلاب و کارنامه بلندبالای دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم.

لکن باید درباره ژست اصولگرایی و اعتمادطلبی خوئینی‌ها این توضیح را به مردم شریف ایران عرض کرد که شکننده اصول؛ اوست که دست به "تحریم انتخابات" می‌زند. چه مگر می‌توان صندوق رأی و انتخابات را از دستاوردها و اصول انقلاب اسلامی جدا کرد؟!

مردم باید بدانند که این موسوی خوئینی‌ها بود که قبل از انتخابات 1400 بیانیه‌ای داد و صراحتا اصلاح‌طلبان را تشویق به تحریم انتخابات کرد.[4]

او در بیانیه خود گفته بود که در انتخابات ثبت نام کنید و اگر تأیید نشدید؛ پس دیگر تکلیفی ندارید!

آیا این ذبح اصول امام و انقلاب نبود که فردی معمم به مردم و سیاسیون بگوید حضور حداکثری در انتخابات منوط به تأیید صلاحیت‌هاست؟

آیا پایمال کردن دستاوردهای نظام و رهبری در ابعاد مختلف اقتصادی، امنیتی، دینی و سیاسی عدول از اصول امام(ره) نیست؟!

مردم و همه خواص سیاسی باید به پاسخ یک سؤال بیاندیشند و آن اینکه این رذالت از کجا نشأت می‌گیرد که عده‌ای به اسم امام(ره) مشغول ذبح بدیهیات مکتب امام (عقلانیت، معنویت و عدالت) هستند.

رهبری که دوست و دشمن به تبلور جمیع جهات ولایت فقیه در او معترف هستند و کارنامه‌اش را با ذکر سند و مدرک می‌ستایند؛ چرا از سوی موسوی خوئینی‌ها و در قالب یکی از بیانیه‌های قبلی او به عنوان مقصر اوضاع کشور معرفی می‌شود؟![5]

رهبر چه گناهی دارد جز تأکید بر رأی به گزینه‌های جهادی، رفع گرانی، دوری مسئولان از فساد،‌ ساده‌زیستی،‌ مشارکت در انتخابات و حفظ امنیت کشور.

آیا همین رهبر نبود که در جریان حوادث اخیر با اینکه اغتشاشگران ده‌ها نیروی حافظ امنیت را کشتند،‌ شعارهای رکیک سر دادند و علیه قانون بپا خواستند اما دست به "عفو پدرانه و مقتدرانه" زد؟!

رفتار امثال خوئینی‌ها نظیر همان رفتاری است که در کوفه‌ی دوران امیرالمؤمنین علی(ع) رخ داده است. که برخی از مردم و خواص با خیر مطلق یعنی علی(ع) دشمن شدند چون علی(ع) خیر بود اما مطابق شهوات این قشر از مردم و خواص حرکت نمی‌کرد.

فلذاست که در گزارش کتاب وزین الغارات می‌خوانیم که "بیشتر اهل کوفه، قرّاء کوفه، اهل حجاز، اهل شام و همه‌ی قریش با آن حضرت بد دل بودند."

راه دفع فتنه‌گری امثال آقای خوئینی‌ها "جهاد تبیین" از طریق بیان خوب و ارائه اسناد و دلیل است.

***

کنایه آیت‌الله رشاد به مسئولان

مرعشی: "عفو" وظیفه است!/ ایران، اینگونه تبدیل به کوفه می‌شود

رسا گزارش داد: آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، مدرس حوزه علمیه و عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی در حاشیه درس خارج فقه‌القضا در حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفته است:

"کاش به اندازه‌ای که مردم موقع‌شناس هستند برخی از مسئولان نیز موقعیت‌سنج بودند و به همان اندازه که مردم پای نظام هستند و وفادارانه و با احساس مسئولیت هستند و در جایی که نیاز است به میدان می آیند؛ مسئولانی که از قافله مردم تاخیر دارند نیز چون مردم عمل کنند."[6]

*تفسیر سیاسی از سخن عقلانی آیت‌ا... رشاد این است که همانطور که مردم برای حمایت از نظام و ولایت فقیه به تکلیف خودشان عمل می‌کنند؛ مسئولان هم وظیفه دارند به تکالیف خود در قبال مردم و نظام اسلامی عمل کنند.

و مبارزه با گرانی بیقاعده، دفاع از باورهای دینی و ارزشی مردم، لبخند نزدن به مخالفان نظام، عملکرد بر مسیر عدالت،‌ دوری‌گزینی از فساد و احترام به مردم و نخبگان را نصب‌العین خودشان قرار دهند.

کنایه آیت‌ا... رشاد از این حیث صحیح و بجاست که می‌بینیم بازار اقلام مورد نیاز مردم درگیر "گرانی بیقاعده" و نبود نظارت است، قوانین مربوط به حوزه مسکن که تأثیر مستقیمی در کاهش قیمت‌ها دارد از سوی دولت اجرا نمی‌شود، خودرو درگیر گرانی و توزیع ناعادلانه است، وعده‌های انتخاباتی بر زمین مانده و قس علی هذا.

مسئولان همچنین باید بدانند که اگر به وظیفه خود عمل نکنند البته مردم دست از حمایتشان از انقلاب و رهبری برنمی‌دارند. لکن رأیی که داده‌اند را پس خواهند گرفت و آنرا به‌نام گزینه‌های بهتر به صندوق می‌اندازند.

***

1_ isna.ir/xdNkWF

2_ mshrgh.ir/1464114

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1584741

4_ mshrgh.ir/1121882

5_ mshrgh.ir/1121882

6_ rasanews.ir/0033m9