شهر خبر

حذف فرمول شناور قیمت خوراک پتروشیمی ها اشتباه بزرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲

حذف فرمول شناور قیمت خوراک پتروشیمی ها اشتباه بزرگ در لایحه بودجه 1402

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس یک فرمول شناور و مناسب مشخص شود به طوری که منافع مردم و کشور تأمین شود.

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، علی اکبر نیکواقبال استاد اقتصاد در دانشگاه با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی موضوعات به هم‌پیوسته هستند و از نظریه سیستمی پیروی می‌کنند، تصریح کرد: در حال حاضر نظام قدیمی که در آن یک علت و معلول داشتیم و با تغییر علت، معلول تغییر می‌کرد، برای فهم موضوعات کارآیی ندارد.

نیکواقبال افزود: الان همه چیز به یکدیگر وابسته است و اگر می‌خواهیم یک موضوع را بررسی کنیم و برای آن راهکاری پیدا کنیم، باید تمامی مسائل را بررسی کنیم. مثلاً اگر می‌خواهیم بدانیم که چرا خام فروشی در کشورمان وجود دارد و پتروشیمی‌ها به صدور مواد اولیه خام می‌پردازند، باید کلیت فضای اقتصادی کشور را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: به منظور بهبود وضعیت خام فروشی در کشورمان و افزایش درآمدهای ارزی لازم است که این موضوع را در کلیت فضای اقتصادی و سیاسی کشور ببینیم.

صنعت پتروشیمی

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: قطعاً روند فعلی که در شرکت‌های پتروشیمی پیگیری می‌شود، منطقی نیست. اینکه ما گاز را با قیمت پایین در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم و آن‌ها به تولید متانولی می‌پردازند که قیمتش در بازارهای بین‌المللی کمتر از گاز است، قابل قبول نیست.

نیکو اقبال با اشاره به نگاه کلان به موضوعات گفت: باید به این موضوعات کلی‌تر نگاه کنیم و علت این امر را در مسائل کلی کشور جستجو کنیم. باید ببینیم که چه عواملی باعث بروز این مشکل شده است و به حل آن‌ها بپردازیم. خام فروشی شرکت‌های پتروشیمی جزئی از کلیت فضای اقتصادی کشور است که نیاز به اصلاح دارد.

این کارشناس اقتصادی در مورد پیشنهاد برخی مبنی بر اینکه پتروشیمی‌ها در ماه‌های سرد سال به تعمیرات اساسی و اورهال کردن بپردازند و گاز را در اختیار نیروگاه‌ها قرار دهیم و گازوئیل آزاد شده را صادرات کنیم، تصریح کرد: این نوع چاره اندیشی‌ها مناسب هستند و می‌توانند مشکلات را در این حوزه حل کنند.

وی افزود: در هر نوع چاره‌اندیشی که برای مسائل داریم، باید موضوعات کلی اقتصاد کشور را مدنظر داشته باشیم. الان ما وضعیت تورمی شدیدی داریم که باید در سیاست‌گذاری‌ها مدنظر باشد. با تمام این شرایط، پیشنهاد کارشناسان در خصوص ارائه گاز به نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد سال منطقی به نظر می‌رسد.

صنایع-پایین-دستی-پتروشیمی

نیکواقبال گفت: در سیاست گذاری‌ها باید دقت داشته باشیم که حیات شرکت‌ها به خطر نیفتد. مثلاً در حل موضوع خام فروشی شرکت‌های پتروشیمی باید دقت داشته باشیم طوری برنامه ریزی کنیم که ادامه حیات آن‌ها که در ایجاد اشتغال در کشور مهم هستند و برایشان سرمایه گذاری کرده‌ایم، ضربه نخورد.  

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: باید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس یک فرمول شناور و مناسب مشخص شود به طوری که منافع مردم و کشور تأمین شود و کسری بودجه ایجاد نشود. این یک اصل است که کشورهای دارای منابع مانند ما انرژی را با قیمت تخفیفی در اختیار صنایع قرار دهند تا آن‌ها از مزیت رقابتی در بازارهای بین المللی برخوردار شوند.

نیکو اقبال در پایان گفت: اما مشخص کردن سقف ریالی 7 هزار تومانی در لایحه بودجه 1402 و حذف فرمول شناور به هیچ وجه کار درستی نیست و باید این قیمت گذاری‌ها بر اساس یک فرمول شناور و متغیرهای مختلف متناسب با قیمت گاز صادراتی انجام شود.

انتهای پیام