شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ایران#راهپیمایی 22 بهمن#ملت ایران

پیام راهپیمایی 22 بهمن به دولت

مهدی عرب صادق*
پیام راهپیمایی 22 بهمن به دولت

نگارنده در تکریم استکبار ستیزی ملت ایران از حضور گسترده مردم در راهپیمایی دیروز تجلیل کرده و پیامدهای حضور مردم در 22 بهمن را تحلیل کرده است.

در این نمایش بصیرت و شعور، همه و از هر گروه سنی و همه طبقات آمدند (اصلا انقلاب اسلامی انقلاب طبقاتی نبوده و نیست) آن‌ها آمدند و فریاد یکپارچگی و همدلی سردادند و به تمام دنیا پیام مهمی را مخابره کردند و آن عزت ایرانی زیر سایه ولایت و از مسیر وحدت بود. همه در زیر سایه پرچم سه رنگ و در سایه نظام اسلامی و برای سربلندی جمهوری اسلامی ایران آمدند، این فضای حقیقی جامعه ایران بود و نه فضای ربات زده مجازی فیک اکانت های اتاق های فکر صهیونیستی و آمریکایی که منافقین و سلطنت طلبان را در هوای قدرت بازیچه خود ساخته اند.

این رویداد بسیار مهم، پیام هایی در داخل برای مسئولان داشت و در خارج مرزهای جغرافیایی، به دنیا سیگنال اقتدار مخابره کرد و فضای بین المللی مهمی در چینش معادلات پیش روی غرب و شرق باز کرد. این حضور در صحنه پسافتنه ۱۴۰۱ بود که متمایز شده بود و آبی بر خاکستر بدخواهان این ملت بود. نشان دادند گسست بین ملت و بین ملت و نظام ناشدنی است که این پیوند ناگسستنی است چرا که حلقه ی وصل آحاد ملت و حاکمیت ارزش های الهی و نه بنیاد های مادی گرای بی ارزش است و این پشتوانه مردمی در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ نمایان شد. بر این حماسه حضور معنادار باید بالید و این رویداد نشان داد که مردم مدافع و حامی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و فتنه ۱۴۰۱ و فتنه گران را به ایستگاه آخر توطئه و بن بست رساند. مسئولان دولتی و دستگاه های اجرایی نیز بدانند، مردم به نمایش اقتدار و ‌اتحاد ملی و اعتماد به جمهوری اسلامی پرداختند و باید به این بلوغ بالید و افتخار کرد و این وظیفه آنها را سنگین تر می کند.

کمی آن‌طرف تر دشمنان شکست خورده ملت، نمایشی یا همایشی نامش هرچه که هست کم ارزش و سبک داشتند، هشت نفر از براندازان در نشست تبلیغاتی-نمایشی دانشگاه جورج تاون در همین روز ۲۲ بهمن که به‌صورت رپرتاژ آگهی از رسانه‌های ماهواره‌ای دشمن خصوصا بی‌بی‌سی پخش شد و البته اختلاف درونشان طوری شد که همه ۸ نفر همدیگر را برنتابیدند و به نصف کاهش یافتند و البته همه شان هیچ است، آن‌ها کاملا عیان و بی پرده و البته با وقاحت نشان دادند نه تنها «براندازان» علاقه ای به معترضان ایرانی ندارند و نه تنها نمی خواهند مشکلات معترضان حل شود بلکه دنبال بحران سازی برای جامعه ایران از طریق ناراضی سازی، دوقطبی سازی یا چند قطبی سازی و تزریق پادوهای اغتشاش گر خود و ترویج چرخه خشونت، درون جامعه ایرانی هستند و اتفاقا در این نشست هم بر « فشار حداکثری» از طریق تحریم‌ها علیه مردم مصرانه کوشیدند؛ مدعیان مضحک دموکراسی که جمهوری اسلامی را به دیکتاتوری متهم می کردند واضحا گفتند "یا با ماهستید و یا بر ما و خائن هستید" و باری دیگر دیکتاتوری خود را معنا کردند.

آن‌ها، سپاه را که حافظ امنیت ملت ایران است و آنهم در حالیکه اخیرا اسرائیل سعی کرده خرابکاری های امنیتی در داخل مرزهای ایران انجام دهد، تروریست خواندند و تأکید بر انحلال آن کردند که این مسئله دلیل دیگری بود بر هزاران دلیل بر رذالت این جماعت بدخواه ملت بزرگ ایران. از ویژگی های منحصر به فرد و شکلی این راهپیمایی فقدان خوی خودبرتربینی در برخی مسئولان نسبت به سال های گذشته بود و خبری از خودروهای خاص و لوکس و خطوط ویژه خصوصا در محور صادقیه به آزادی نبودیم. معنای این حضور در آن نهفته است که امروز غبار فتنه ۱۴۰۱ کنار رفته و مردم حضور پررنگ دشمن را در طراحی جنگ ترکیبی همه جانبه دریافتند. از دیدگاه ارقام و اعداد و تحلیل کمی، این حضور تقریبا و تخمینا ۲۰ میلیونی مردم مهر باطل بر تمام نقشه های طراحی شده ایادی استکبار در داخل و خارج کشور بود.

افزایش این حضور نسبت به متوسط قبل از محدودیت های کرونا در سال ۹۸ بیش از ۳۰ درصد بود و البته برای استان هایی که فتنه نمایان تر بود مثل سیستان و بلوچستان و کردستان، این حضور رشد بیشتری هم نسبت به متوسط داشت، چرا که مردم قدر امنیت را می دانند و می دانند منشاء امنیت ملی امروز چه کسانی و چه تفکراتی است و دیدیم که شهید سلیمانی به یک نماد تبدیل شده و آن تشکر از سپاه به‌خاطر امنیت ایران و ایرانی است. در برخی گزارش ها به‌صورت تقریبی گفته می شود فقط در تهران بیش از یک و نیم میلیون به خیابان برای جشن پیروزی انقلاب آمدند یا در مشهد با افزایش ۸۰ درصدی نسبت به ۹۸ حضور به بیش از یک میلیون نفر رسیده است و این حضور گسترده ضمن این است که این ملت، شرایط جنگ اقتصادی و اوضاع نامناسب معیشتی را دیده و نا امید نشده و پس از جنگ نرم طراحی شده چند ساله استکبار غرب و ایادی آن، فریب نخورده و با یقین به میدان آمد و آن هم چه میدان آمدنی پر از شکوه و سرور، به میدان آمده تا کسی جرأت تهدید جمهوری اسلامی به براندازی نکند.

حال این وحدت، این عزت، این اتحاد، این اقتدار و این سراسر شور و شعور، در شرایط وجود تهدیدات حساس تر که ملت علیه خاک و مرز ارضی و خط قرمز اعتقادی احساس کند، بی بدیل خواهد شد و این عزت اعتقادنبوی و علوی و عاشورایی است. ۲۲ بهمن نشان داد، نه ایران کوفه است و نه مردم ایران کوفیان، اگر بوی عاشورا بشنوند، این ملت غوغا بپا می کنند دیگر ولی امر این ملت تنها نخواهد ماند. مردم با این حضور پرشکوه و پرعظمت باز هم به همه کسانی که خود را به خواب زده‌اند و بنا ندارند با صداهای معمولی بیدار شوند جوابی محکم و دندان‌شکن دادند و نشان دادند پای انقلاب و ولایت ایستادند.

«فتنه‌گر بی ریشه / ایران دمشق نمیشه» و «فتنه گر بیچاره مزدور اسرائیل است / آشوبگر بی حیا سرباز اسرائیل است» و در مقابل رسانه های دشمن که دروغ اساس و بنیان آن هاست تلاش کردند بگویند این جمعیت را از خارج تهران به میدان می آورند و حال آنکه در تمام شهرهای ایران شاهد چنین شکوه و عزتی بودیم و الگویی مهم برای جهان اسلام شد که به اراده ملت می توان با اتحاد، مقتدرانه مقابل استکبار و تمام سرمایه اش ایستاد. درسی که مهم است ما سیاسیون بگیریم آنکه امروز باید هر حرفی که وحدت مردم را به هم می‌ریزد، کنار بگذاریم.

اما دولت سیزدهم هم باید داده ای را که نمایان شد در معادلات و محاسبات خود لحاظ کند و آن سراسر شعور و معرفت عمیق این ملت است و پشتوانه آن که با این ملت می شود صحبت و مسائل و مشکلات را با آن ها صادقانه طرح کرد، به آن‌ها آمادگی داد تا راه تحولات اقتصادی مهمی را طی کند.مسئولان نباید این شور و هیجان و حضور را به حساب رضایت مردم و تأیید عملکرد خودشان بگذارند، همان‌طور که مردم حساب ناکارآمدی بخشی از مسئولان را به درستی به پای نظام اسلامی،‌ انقلاب و جمهوری اسلامی ننوشتند و شکرانه این حضور، گشایش در سفره مردم است که دولت باید این شکرانه را به جای آورد. اکنون وقت جبران برای حاکمیت است، وقت پایان اغتشاش و شروع شنیده شدن اعتراض و تولید مسئله و حل مسئله است، حل مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم، و تقدیر از این حضور و آن بصیرت عدم همراهی با اغتشاش در فتنه سخت اخیر است.

البته خوب می‌دانیم که آن فتنه، مقدسات را هدف گرفته بود و نه اینکه پای اعتراضی وسط یا مشکلات معیشتی مطرح باشد که همه هدف قداست زدایی، اعتبارزدایی، مشروعیت زدایی، ولایت زدایی و اعتماد زدایی بود. به‌هرحال مردم گلایه مند بودند اما حساب ناکارآمدی برخی مسئولان جداست و چه خوب و فخر آفرین فهمیدند. آن‌ها در شرایط سخت اقتصادی آمدند، بدیهی است این سرمایه اجتماعی نظام و پشتوانه مردمی آن، خود رفراندومی بزرگ است که همه ساله برای نظام تکرار می شود و این پشتوانه مردمی به اتکای ارزش های انقلاب اسلامی است و نه ظواهر بی ارزش مادی گرای غرب؛ پس بدیهی است با هر فتنه و نبرد ترکیبی و رسانه ای نرم، این سرمایه و پشتوانه نه می رود بلکه وسعت و تعمیق می یابد و تاب آوری اش در مقابل گرد و غبار فتنه ها بیشتر می شود. اکنون دولت باید به این پشتوانه و سرمایه تکیه کند، خود را برای تحولی بزرگ آماده سازد و برای توسعه اقتصادی پایدار و قوی حرکت کند؛ ملت ایران شأن بی حد بالاتر از آن دارد که درگیر روزمره معیشتی خود باشد.

دولت محترم باید مشکلات هموطنان ما در زلزله اخیر را با جدیت بیشتری دنبال کند و بدانیم که هرجا ما حضور نیابیم یا کمرنگ ظاهر شویم دشمن آن خلأ را پر می کند. امروز دشمنی که در پی ناامید کردن مردم با فشار اقتصادی بود، خود نا امید شد و شکست خوردگان پروژه مهسا در جنگ ترکیبی اخیر، بی اعتبارتر از قبل شدند و به بقیه فتنه گران مغلوب پیوستند و تبلیغات رسانه ای آن ها با هزینه های بسیار بالا بی نتیجه ماند و با رسانه های خود علیه خود کار کردند بی آن‌که بفهمند و بدانند و این اراده الهی است. خیلی زود معلوم شد که سرمایه اجتماعی منافقین و سلطنت طلب ها که خود اصلی ترین سرمایه سرویس های اطلاعاتی انگلیسی، سعودی و صهیونیستی هستند، جریان ارتجاعی منطقه، اپوزیسیون خارج نشین و همه جریان های معاند چه در داخل و خارج که از همه امکانات توطئه چینی و جنگ نرم سعودی، آمریکایی و صهیونیست بهره برده بودند، ناچیز است و برای اکثریت انگاری سعی بیهوده رسانه ای می کنند و با ربات‌ها، هشتگ‌ها و اکانت‌های فیک، خود را گسترده جلوه می دهند ولی آن‌ها در محاسبات غلط خودشان گرفتار شده اند و امروز یکپارچگی ملت ایران باری دیگر، نقشه های آن ها را نقش بر آب کرد.

در این جشن حضور، زنان زندگی با افتخار، به میدان آزادی آمدند تا شکوه بی وصف اسلامیت و جمهوریت را به رخ کسانی بکشد که شعارها و کلمات را ناشیانه و گستاخانه و ذلیلانه و مضحکانه جعل می کنند و سعی می کنند زنان را ابزار اهداف دیکتاتورمأبانه خود قرار دهند ولی اینجا ایران است. این فرصت حضور نقطه شروع گشایش های حوزه های مختلف ملی و شکل گیری اتحاد ملی است که رهبری عزیز انقلاب اسلامی با عفو گسترده و پدرانه متهمان اغتشاشات اخیر، پیام مهمی به داخل و خارج مرزها دادند و در داخل مسئولان هم باید جای خود را در دل مردم باز کنند و این همان وعده صادق مردمی بودن است، رییس جمهور محترم مسئولانی را که از تأمین خواسته‌های مردم ناتوانند، کنار بگذارد و مشکلات اقتصادی را با کمک مردم چاره کند، اکنون وقت تحول مهم است و نباید لحظه ها از دست برود.

چه آن‌ها که کوشیدند اقتدار ایران را در صحنه های بین المللی تضعیف کنند و چه آن‌ها که مأموریت‌شان در داخل کشور و تزریق یأس بود و توهم پایان جمهوری اسلامی را القاء می کردند، چه آن‌ها که ملت ایران را چند قطبی و شکست خورده نشان دادند، تحقیر کردند و از تحریف در دستاوردهای انقلاب هم دریغ نکردند و بسیار تلاش کردند که تسلیم در برابر طرف های غربی برجام وعدول از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در تضمین، راستی آزمایی و لغوتحریم ها گفتند و خواسته غربی ها در تضعیف توان موشکی و نفوذ منطقه ای را روتوش و تطهیر کردند، همانطور که CFT و پالرمو را با کلیدواژه FATF تطهیر کردند و حتی با رسانه های اصلاح طلبان تندرو در داخل، تحریم را هم تطهیر کردند و تحریم کنندگان را بر سکوی حق نشاندند و همه مشکلات را به گردن تحریم و ادعای واهی انزوای جمهوری اسلامی انداختند. آری راهپیمایی دیروز تمام طراحی، تئوری و تحلیل های آن ها را به باد داد.

دیروز طرف های مذاکرات در برجام، به روشنی دریافتند تنها پلن ممکن برای آن‌ها مذاکره است اما نه به شیوه استکباری گذشته و خوب است آن‌ها به فرموده رهبری، محاسبات غلط خود را که مشاوران خائن ایرانی به آن‌ها می دهند، کنار بگذارند و بدانند که با زبان فشار و یکجانبه گرایی با ملت ایران نمی توانند حرف بزنند. آری این جمهوری اسلامی حاصل انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی برآمده از ولایت و چنین انقلابی که کابوس تمام نظریات انقلابی در غرب بود، معادلاتش بسیار متفاوت است و در او الله جریان دارد. امروز معیار ارزیابی جمهوری اسلامی هم، انقلاب اسلامی است و این انقلاب که مبتنی بر مردم در جامعه نمونه اسلامی است و در این جامعه، دولت اسلامی حاکم می شود و مبنای ارزش های این چنین جامعه ای، تمدن نوین اسلامی و وسعت او تمام عالم است.

دولت اسلامی هم معیار دارد و آن اسلام اوست، اگر به «عهدنامۀ مالک اشتر» هم برگردیم و به جای همۀ شاخص ها، شاخص عهدنامۀ مالک اشتر را برای ارزیابی خود و حاکمان بگذاریم، می بینیم که اوّلین نکته ای که امیرالمومنان علی(ع) بعد از تذکّرات اخلاقی به مالک اشتر می فرمایند این است که مالک، «صالحین با نظر مردم ارزیابی می شوند» و به تعبیر «آیت الله جوادی آملی» هم، مردم «ستون خیمه سیاست» می شوند. لذا لازم است مردم آگاهانه و عامدانه پذیرفته بشوند. در این زمینۀ امام خمینی (ره) واقعا یک الگوی تمام عیار است.

ایده آزادی در انقلاب اسلامی آزادی سیاسی است، آزادی اجتماعی و فرهنگی که تقلیل شأن انقلاب اسلامی بود. پس باید با معیارهای امام حرکت کنیم‌. نکته آخر این‌که صدور قطعنامه عاشورای ۵۷ توانست در آن مقطع تمایز گفتمانی جدّیی را ایجاد کند و یکی از زمینه های پیروزی انقلاب باشد. خوب است در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به قطعنامه های ملی و مهم سیاسی و بین المللی برسیم و آن را منشور عملیات گفتمانی خود در گام دوم انقلاب اسلامی مد نظر رهبری عزیز قرار دهیم و این چنین قطعنامه ای، نه قطعنامه جناحی که برآمده از ملزومات انسجام، اتحاد و اقتدار ملی است و متکی به آرای مردم فاقد از تفکرات جناحی و گروهی و طبقاتی است‌. باید با چنین اقتداری مسیر گام دوم را گام برداریم.

۲۱۶۲۱۲