شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان#عربستان#عربستان سعودی

منتقدان بن سلمان چه حسی نسبت به او دارند؟

منتقدان بن سلمان چه حسی نسبت به او دارند؟

ایسنا نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد جاه‌طلب عربستان سعودی که هیچ‌گونه انتقادی را برنمی‌تابد و دائما منتقدان خود را در کشور و حتی خارج از عربستان سرکوب می‌کند و به قتل می‌رساند، خیال می‌کند که اصلاحاتش موجب رضایت جوانان کشورش شده اما کافیست پای مصاحبه‌ها و درد دل‌های منتقدانش بنشینیم تا حس نفرت و ترس نهادینه‌شده را در وجودشان لمس کنیم؛ افرادی که از ترس آنکه مبادا به "جمال خاشقجی" دیگری بدل شوند، در کشور و حتی قاره‌ای دیگر به طور ناشناس مصاحبه می‌کنند و "ترس از بن سلمان" بخشی از زندگی آن‌ها شده است.

 یک منبع ناشناس که اصالتا اهل عربستان سعودی است اما در حال حاضر در استرالیا در تبعید به سر می‌برد با اشاره به به جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد سعودی که در سال ۲۰۱۸ کشته شد و سازمان سیا تایید کرد که دستور قتل او را بن سلمان داده بود، به یکی از برنامه‌های تلویزیون ای‌بی‌سی گفت: «وقتی درباره محمد بن سلمان حرف می‌زنم، علنا مضطرب می‌شوم. دستانم خیس عرق و بدنم داغ می‌شود. این خود جنگ اعصاب است... شما همیشه باید نگران این باشید که این فرد مبادا بخواهد به شما آسیب بزند. اعضای خانواده بنده در عربستان هستند. من نمی‌خواهم برای کسی دردسری درست کنم و نمی‌خواهم نگران این باشم که به جمال خاشقجی دیگری تبدیل شوم. مردم سراسر جهان مورد هدف قرار می‌گیرند، اما هیچ راه و روش رسمی وجود ندارد تا ارتباط آن را با دولت سعودی ثابت کنند و در واقع یک ترس مداوم نسبت به این موضوع برقرار است.»

برای افرادی مثل این منبع ناشناس، بن سلمان یک "قاتل" است و برای دیگران "خیال پرداز" می‌باشد، اما مساله غیرقابل انکار این است که بن سلمان یکی از "قدرتمندترین" افراد در خاورمیانه است. بنابراین، این شخص چگونه به چنین قدرتی رسید و این برای عربستان سعودی و سایر کشورها چه معنایی دارد؟

پس از گذشت چندین ماه، محمد بن سلمان در امور یمن مداخله و جنگی را در این کشور آغاز کرد. بیش از ۳۰۰ هزار تن از جمله ۱۱ هزار کودک چه به صورت مستقیم از طریق حملات هوایی و چه به صورت غیرمستقیم توسط بیماری و گرسنگی در این جنگ کشته شدند. بی‌شک این یک فاجعه انسانی قلمداد شده است.

به گفته عفو بین‌الملل، تمامی احزاب درگیر در جنگ یمن با مصونیت قضایی به نقض حقوق بشر و قوانین بین‌المللی ادامه دادند.

شاید بزرگترین اتفاق در زمان قدرت بن سلمان، دست کم از نگاه جامعه بین‌المللی، در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ رخ داد؛ درست هنگامی که جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد سعودی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و پس از آن به قتل رسید.

الیوت هاوس بر این باور است که این قتل "توجیه‌ناپذیر" بوده و نمی‌تواند تصور کند که چطور یک شخص "باهوشی" مثل محمد بن سلمان می‌تواند دستور قتل چنین کسی را صادر کند.

وود هم اشاره کرده که ایالات متحده آمریکا علنا اعلام کرد که محمد بن سلمان مسؤول قتل خاشقجی بوده است. البته بن سلمان در مصاحبه‌ای با وود به طرز عجیبی مدعی شده که خودش در کل ماجرا یک "قربانی" بوده است. بن سلمان طی این مصاحبه گفته بود: ببین، حق و حقوق بنده در اینجا نقض شده است زیرا جهان ادعا می‌کند که من یک قاتلم.

بن سلمان در حال پیشبرد "چشم‌انداز ۲۰۳۰ سعودی" است که شامل اصلاحات اقتصادی و پروژه توسعه شهری می‌باشد.

وود معتقد است، هنگامی که این چشم‌انداز به یک واقعیت بدل شود، بعید می‌داند افراد زیادی در جایگاه و مقعیت خوبی باشند که بخواهند بن سلمان – مردی که جاه‌طلبی شدیدی دارد – را سرنگون کنند.

فرد ناشناس تبعیدی در استرالیا گفت: «بن سلمان می‌خواهد به عنوان مردی که پلیس اخلاقی را منحل کرد و به عنوان مردی که کشورش را از دوران تاریک خارج کرد در یادها و خاطره‌ها باقی بماند. او در آینده پادشاه می‌شود و همچنان حکمرانی می‌کند. تا جایی که ممکن است برای خود و کشورش پول و ثروت به دست می‌آورد. اما هیچ چیز در عربستان سعودی مشخص نیست و خود بن سلمان این مساله را خوب می‌داند. او برای حفاظت از خود، دورش را با مزدوران و افرادی که پول‌های بسیار بسیار بسیار زیادی به آن‌ها پرداخت می‌کند، احاطه کرده است. گفتن اینکه دقیقا چه اتفاقی رخ خواهد داد، دشوار است اما موقعیت شبیه به فیلم "بازی تاج و تخت" در دوره مدرن می‌باشد.»

311311