شهر خبر

دستیابی دقیق به اطلاعات با راه‌اندازی رصدخانه محصولات کشاورزی

وی به اهداف رصدخانه کشاورزی ایران اشاره کرد و افزود: در وزارت جهاد کشاورزی زنجیره‌های مختلف شامل دام و طیور، زراعت، شیلات و ... وجود دارد که رصدخانه بخش کشاورزی وظیفه دارد تأمین تا مصرف این زنجیره‌ها را از نقطه شروع تا مصرف کنترل، رصد و برنامه‌ریزی کند.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی ایران در خصوص ساختار سازمان‌ها و بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی در این رصدخانه گفت: همه بخش‌های وزارتخانه کار خود را انجام می‌دهند، رصدخانه بخش کشاورزی اطلاعات بخش‌های مختلف را می‌گیرد و در اختیار مجموعه‌های تخصصی و معاونت‌های مربوطه قرار می‌دهد تا بتوانند برنامه‌ریزی درستی برای تولید انجام دهند.

وی در خصوص نحوه جمع‌آوری اطلاعات گفت: وزارت جهاد کشاورزی در جمع‌آوری اطلاعات نقش برنامه‌ریزی و سیاستگذاری را دارد و اطلاعات تولید توسط نرم‌افزارهایی توسط تشکل‌ها و بخش‌های خصوصی که نقش اجرایی دارند، جمع‌آوری می‌شود.

ربانی‌زاده با بیان این که رصدخانه کشاورزی از نظر سخت‌افزاری فعالیت‌های فنی آن از اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ آغاز شد.

وی افزود: در حوزه مرغ که بیشترین نیاز کشور نیز چند سامانه رصد استانی وجود دارد، بعد از تولید و کشتار و فرآوری و بسته‌بندی مرغ، فروشگاه‌های عمده یا خرده‌فروشی‌ها خرید را از طریق این سامانه انجام می‌دهند. بحث توزیع نیز با قیمت تنظیم بازار در سامانه بارگذاری و انجام می‌شود.

رئیس قرارگاه رصدخانه کشاورزی سامانه‌هایی همچون رهیاب، ستکاوا، سپکا را از سامانه‌های بخش خصوصی در این بخش برشمرد و افزود: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری با بخش دولتی است و بخش خصوصی که در سامانه‌های ما کار عرضه و خرید را انجام می‌دهند، باید شناسه یکتا داشته باشند و هویت آن‌ها مشخص شود زیرا یکی از اهداف ما حذف واسطه‌های زائد است.

به گفته وی، برای رصد و کاشت و داشت و برداشت محصولات گلخانه‌ای سامانه‌ای با مشارکت بخش خصوصی داریم که از زمان کاشت تا مصرف و حتی صادرات محصولات گلخانه‌ای را دنبال می‌کند، برای باغات نیز چنین طرحی را داریم که بعد از تکمیل سامانه دنبال خواهیم کرد.

ربانی‌زاده خاطرنشان کرد: ما کار رصد محصولات کشاورزی را تازه شروع کرده‌ایم و ابتدا در بحث محصولات پروتئینی (مرغ و گوشت) در ۱۱ استان اجرایی شده است و امیدواریم در سایر محصولات کشاورزی نیز این کار اجرایی شود.

انتهای پیام