شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#لیگ برتر

فرزاد آشوبی:

هنوز هم پرسپولیس شانس اول قهرمانی است/ سبک ساپینتو به مهره‌های باکیفیت‌تری نیاز دارد

هنوز هم پرسپولیس شانس اول قهرمانی است

رقابت‌های لیگ برتر هر هفته داغ و داغ‌تر می‌شود و تیم‌های بالای جدول با فاصله نزدیک رقابت سخت و جانانه‌ای را با یکدیگر دارند.

به گزارش مشرق، در حال حاضر تیم‌های سپاهان و پرسپولیس هم‌امتیاز هستند و استقلال هم فقط سه امتیاز با آنها فاصله دارد. در این میان تراکتور هم با روند خوبی که در پیش گرفته در تلاش است خودش را به جمع مدعیان برساند. به نظر می‌آید تیم‌های گل‌گهر، مس رفسنجان و فولاد هم باید برای رتبه‌های پنجم تا هفتم رقابت داشته باشند. شرایط در انتهای جدول هم به شکلی است که سه تیم نفت مسجدسلیمان، مس کرمان و صنعت‌نفت آبادان شرایط بسیار سختی را برای بقا در لیگ دارند و باید دید می‌توانند خودشان را از خطر سقوط نجات دهند یا نه. با توجه به بازی‌های حساسی که امروز و فردا در پیش است به سراغ فرزاد آشوبی رفتیم و این کارشناس فوتبال که با جدیت بازی‌های لیگ را دنبال می‌کند، به سوالات مطرح‌شده این‌گونه پاسخ داد.

از پرسپولیس شروع کنیم، روندی که این تیم در هفته‌های اخیر سپری کرد را چطور ارزیابی می‌کنی؟

پرسپولیس روند خوبی را پیش گرفته بود که در دو بازی اسیر حواشی و اشتباهات داوری شد و ۵ امتیاز حساس از دست داد. ۵ امتیازی که باعث شد سپاهان به این تیم برسد و استقلال هم عقب افتادگی‌اش را جبران کرده و از ۸ امتیاز به ۳ امتیاز برساند. شاید بتوان گفت که اگر کمک‌داور ویدئویی بود الان پرسپولیس آن فاصله امتیازی خود را حفظ کرده بود. این اتفاقات باعث می‌شود که فدراسیون فوتبال حداقل فکری جدی به حال نبود کمک‌داور ویدئویی در فوتبال ایران کند. اتفاقی که در اکثر کشورهای دنیا رخ داده و در کمتر لیگ حرفه‌ای می‌بینیم که تیم‌ها درگیر اشتباهات داوری باشند. تا زمانی هم که VAR به ایران نیاید همچنان شاهد اعتراضات تیم‌ها و مربیان به مسائل داوری خواهیم بود.

یعنی اعتقاد شما این است که پرسپولیس در دو بازی مقابل فولاد و آلومینیوم از نظر فنی ضعیف کار نکرد؟

پرسپولیس در بازی با فولاد نتوانست بازی خوبی به نمایش بگذارد و دلیلش هم بازی بسته و فشرده فولاد بود. اتفاقاتی هم که در کنار زمین در این مسابقه رخ داد در کیفیت پایین بازی تاثیرگذار بود. آن مسابقه شاید اگر مساوی می‌شد نتیجه عادلانه بود که فکر کنم داور یک پنالتی هم روی شیخ دیاباته نگرفت. اما در بازی با آلومینیوم پرسپولیس واقعا خوب کار کرد و حتی بعد از ۱۰ نفره شدن خیلی تیم خوب رحمتی را تحت فشار قرار دارد. پرسپولیس در این مسابقه با دوندگی بالا و مالکیت توپ توانست چند فرصت گلزنی هم ایجاد کند. یکی دو صحنه مشکوک به پنالتی هم در این بازی رخ داد که در نتیجه کاملا تاثیرگذار بود. البته که پرسپولیس بعد از این دو بازی خیلی خوب از زمین بلند شد و با یک برد خوب و سخت مقابل صنعت نفت توانست به شرایط خوب قبل خود برگردد. کمتر تیم‌هایی می‌توانند این‌چنین سریع به حالت خوب خود برگردند و کمترین نوسان را داشته باشند.

صحبت‌هایی که یحیی گل‌محمدی در نشست‌های خبری در اهواز و بعد از بازی با آلومینیوم انجام داد را می‌توان این‌طور برداشت کرد که او می‌خواست فشار را از روی تیمش برداشته و به نوعی به روند اشتباهات داوری علیه تیمش پایان دهد؟

به‌هرحال وقتی رقابت در جدول مسابقات نزدیک و فشرده است یک‌سری اشتباهات داوری می‌تواند کمرشکن باشد و حتی شرایط جدول را تغییر دهد. تا حدی به یحیی حق می‌دهم که به آن شکل واکنش نشان دهد. وقتی تیمش نتیجه نمی‌گیرد بیشتر از همه شخص سرمربی تحت فشار است و تماشاگر هم آنچه در جدول مسابقات ثبت می‌شود را می‌بیند. به هر شکل برد مقابل صنعت‌نفت خیلی به موقع اتفاق افتاد و فضا را برای پرسپولیس تغییر داد. نظر من این است که این تیم با روندی که در پیش گرفته همچنان شانس اول قهرمانی است.

پرسپولیس امروز با تیمی بازی دارد که خیلی سخت گل می‌خورد. به نظرتان می‌تواند این تیم را راحت پشت سر بگذارد؟

بدون تردید هوادار حریف راحتی برای پرسپولیس نخواهد بود از این جهت که الهامی اصولا در بازی‌های این‌چنینی نفرات خط دفاعش را بیشتر کرده و دفاع فشرده را در دستور کار قرار می‌دهد. نتیجه گرفتن مقابل این تیم‌ها برای پرسپولیس به مراتب سخت از بازی‌های دیگر است. اما سرعت پرسپولیس به‌ویژه با اضافه شدن عیسی آل‌کثیر بیشتر شده است. به عقیده من استفاده همزمان دیاباته و عیسی در خط حمله ایده خوبی از سوی مربیان پرسپولیس بود. به این دلیل که شیخ یک مهاجم هدف است و عیسی هم به‌خاطر نوع بازی‌اش می‌تواند دفاع حریف را تحت فشار قرار دهد، مساله‌ای که کمک می‌کند دیاباته در داخل محوطه جریمه صاحب موقعیت شود. این زوج فکر می‌کنم به خوبی جواب دهد.

حضور پریرا را چقدر برای پرسپولیس در خط حمله موثر می‌بینی؟

شناختی از پریرا ندارم و فقط می‌دانم که در جی‌لیگ بازی کرده است. به هر حال با توجه به جدایی لوکادیا، پاکدل و افت مهدی عبدی پرسپولیس به یک مهاجم دیگر نیاز داشت. باید دید پریرا می‌تواند مهاجم موثری برای پرسپولیس باشد. قطعا در ادامه لیگ او باید به کمک پرسپولیس بیاید و به نوعی باری از روی دوش مربیان این تیم بردارد.

سپاهان توانست با مورایس صدرنشین لیگ شود، این تیم را چطور ارزیابی می‌کنی؟

سپاهان در فصل نقل و انتقالات هزینه زیادی را در جذب بازیکن داخلی، خارجی و کادرفنی خارجی داشت و طبیعی است که هوادارانش انتظار داشته باشند این تیم در جمع مدعیان باشد. مورایس تا حد زیادی توانسته در سپاهان ثبات در نتیجه‌گیری ایجاد کند. مشکلی که این تیم سال‌ها با آن مواجه بود. بازی‌های خوب اخیر سپاهان نشان می‌دهد که مورایس تاثیرات مثبت زیادی روی تیمش داشته است. هرچند اعتقادم این است که سپاهان اگرچه در خط حمله قدرتمند است و تیمی است که در خط جلو خیلی خوب جابه‌جا می‌شود اما در دفاع آسیب‌پذیر است. ضعفی که ممکن است در شرایط سخت به ضرر این تیم تبدیل شود. تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال در خط دفاع به مراتب بهتر از سپاهان عمل می‌کنند.

خمز توانسته تراکتور را به اوج برساند، آیا می‌توان این تیم را هم در جمع مدعیان دید؟

چراکه ‌نه. فوتبالی که تراکتور بازی می‌کند خیلی دلچسب و تماشاگرپسند است. نظم خوبی در بازی دفاعی و تهاجمی تراکتور وجود دارد و خمز توانسته در مدت کوتاه تاثیرات خیلی خوب و مهمی را در تیمش بگذارد. شک نکنید که تراکتور با ادامه این روند در کورس قهرمانی هم قرار خواهد گرفت.

برخی خمز را گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی می‌بینند؟ نظر شما چیست؟

اگرچه این مربی، تراکتور را خیلی خوب جمع کرده و تبدیل به یک تیم مدعی کرده است اما این انتخاب به عقیده من منطقی نیست. از این جهت که وقتی قرار باشد به خاطر ۷، ۸ بازی خوب از تیم تراکتور خمز را سرمربی تیم ملی کنیم خیلی عجولانه و غیرمنطقی عمل کرده‌ایم. درست است که فدراسیون زمان زیادی را تا الان برای انتخاب سرمربی تیم ملی از دست داده اما برای ارزیابی بهتر خمز باید حداقل تا آخر فصل صبر کرد.

در کل برای تیم ملی موافق سرمربی داخلی هستی یا خارجی؟

نظر من این است که یک مربی خوب خارجی با فلسفه تهاجمی و به‌روز روی نیمکت تیم ملی بنشیند. به هر حال اسکلت اصلی تیم ملی را لژیونرها تشکیل می‌دهند و آنها هم در تیم ملی نیاز به این دارند که یک مربیِ آشنا با علم روز روی نیمکت بنشیند و به قول گفتنی حرفی برای آنها برای گفتن داشته باشد. در بین مربیان داخلی به عقیده من یحیی گل‌محمدی از این شرایط برخوردار است و از معدود مربیان داخلی است که با فلسفه و صاحب سبک است. یحیی در تیم‌هایی که بوده تاثیرات خودش را از نظر فنی گذاشته است و اگر فدراسیون پولی برای جذب سرمربی خارجی ندارد شاید بهتر باشد از مربیان داخلی به یحیی اعتماد کند.

آیا ساپینتو با استقلال موفق بوده است؟

من هفته چهارم و پنجم لیگ گفتم که ساپینتو مربی صاحب سبکی است اما شیوه‌ای به کار می‌گیرد که نیاز به ابزار بهتری و کامل‌تری دارد. به خاطر همین هم او زمان زیادی صرف این کرد که تفکراتش را در بین نفراتی که در اختیارش است، جا بیندازد. الان می‌بینیم که شرایط استقلال با ساپینتو بهتر شده ولی اعتقاد من این است سبک و سیستم مدنظر ساپینتو باز به مهره‌های به‌مراتب با کیفیت‌تری نیاز دارد. از این رو شاید استقلال در تابستان بهتر تقویت شده و فصل آینده یک تیم کامل را راهی مسابقات داخلی و آسیایی کند.

منبع: روزنامه فرهیختگان