شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان

جسارت بالای «قویتر» در شرایط فعلی/ مخاطب با تئاتر آشتی کند

جسارت بالای «قویتر» در شرایط فعلی/ مخاطب با تئاتر آشتی کند

مهر نوشت: کارگردان نمایش «قویتر» معتقد است در شرایط فعلی تئاتر و جامعه، به صحنه بردن اثری نمایشی جسارت بالایی می‌خواهد.

جواد تولمی که این روزها نمایش «قوی‌تر» نوشته آگوست استریندبرگ با ترجمه فرهاد ناظرزاده کرمانی را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد، درباره روند تولید این اثر نمایشی گفت: سال ۷۷ یا ۷۸ در دوران دانشجویی بود که نمایشنامه «قوی‌تر» به دستم رسید و آن را خواندم. همان موقع و بعد از خواندن نمایشنامه یک فضای فانتزی و عروسکی در ذهنم برای اجرای این اثر شکل گرفت ولی در آن زمان جسارت انجامش را نداشتم.

وی ادامه داد: نمایشنامه «قوی‌تر» سال‌ها با من بود که در نهایت سال ۹۸ آن را برای جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک ارائه دادم که با آن موافقت شد. در آن زمان طراحی و ساخت عروسک‌ها توسط نسیم یاقوتی آغاز شد.

تولمی یادآور شد: نمایشنامه «قوی‌تر» ۲۵ سال من را آزار داد زیرا هر وقت می‌خواستم اثری را روی صحنه ببرم، این متن خود را به من تحمیل می‌کرد که باید در ابتدا آن را روی صحنه ببرم.

تولمی با اشاره به آغاز تمرین‌های نمایش «قوی‌تر» از سه هفته مانده شروع اجرای عمومی اثر، توضیح داد: شرایط خاصی برای ما پیش آمد که طی آن به دلیل اینکه بازیگر اصلی نمایش درگیر یک پروژه خارج از ایران بود، مجبور به جایگزینی بازیگر شدیم. به این ترتیب آرزو صراف رضایی به گروه پیوست و خوشبختانه با توانایی و تلاشی که داشت توانستیم کار را با ایده‌الی که مدنظرمان بود پیش ببریم.

جسارت بالای «قویتر» در شرایط فعلی/ مخاطب با تئاتر آشتی کند

کارگردان نمایش «قوی‌تر» درباره تولید و اجرای تئاتر در شرایط فعلی تئاتر و جامعه تصریح کرد: در شرایط حال حاضر جامعه، به صحنه بردن اثری نمایشی جسارت بالایی می‌خواهد و کار بسیار سختی است. با توجه به نیازی که برای اجرای نمایش «قوی‌تر» در این شرایط بود، داوطلب شدم اثر را اجرا کنم و ترجیح دادم به جای زمانی دیگر، در این فصل «قوی‌تر» را روی صحنه ببرم.

تولمی که قرار است تا ۲۰ اسفند «قوی‌تر» را اجرا کند، در پایان سخنان خود ضمن اظهار امیدواری برای اینکه این نمایش بتواند نظر مخاطب را جلب کند، تأکید کرد: دوست داریم تماشاگر با تئاتر آشتی و از تئاتر حمایت کند و تا جایی که ممکن است سالن‌های تئاتر را خالی نگذارد تا تئاتر بتواند به وظیفه خود در ارتقا و پیشبرد فرهنگی جامعه عمل کند.

نمایش «قوی‌تر» با مدت زمان ۴۰ دقیقه، ساعت ۱۸:۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از اختر تاجیک است.

۵۷۲۴۷