شهرخبر

حرکت همزمان چرخ سینمای انقلابی و ژانرهای گوناگون در یک سال گذشته سینمای ایران

حرکت همزمان چرخ سینمای انقلابی و ژانرهای گوناگون در یک سال گذشته سینمای ایران

نگاهی به کارنامه یکساله سازمان سینمایی نشان می‌دهد که در کنار توجه جدی‌تر آن به تولید فیلم‌های دفاع مقدس و انقلاب که قبلتر کمرنگ بود، سلایق، ژانرها و نگاه‌های دیگر نیز در سینمای کشور در جریان و فعالیتند و همین ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اگر در گذشته فیلم‌های موسوم به جریان جبهه فرهنگی انقلاب چندان جدی گرفته نمی‌شدند، در یکسال اخیر و با آمدن دولت سیزدهم، سیاست‌های سازمان سینمایی شکل تازه‌ای از بسترسازی برای تولید این گونه آثار ارائه داد. اما این موضوع به معنای رد دیگر سلایق و نگاه‌های رایج سینمایی کشور نیست.

ساخت فیلم‌های انقلابی، دفاع مقدس و مقاومت به خاطر محتوایشان نیاز به همراهی برخی نهادها و ارگانهایی دارند که در این زمینه متولی‌اند. از سوی دیگر هزینه ساخت این فیلم‌ها بالا است به صورتی که  تهیه کننده خصوصی توان تأمین آن را ندارد و باید حمایت نهادهای حکومتی از این نوع فیلم‌ها ادامه داشته باشد تا ساخت این نوع آثار ممکن شود.

سازمان سینمایی با علم به این دشواری‌ها و موانعی که برای ساخت این فیلم‌ها وجود دارد پا در این میدان نهاد و تلاش کرد ساخت فیلم‌هایی با موضوع انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به صورت یک «رویه» در این حوزه در آید. از این رو بنیاد سینمایی فارابی را در این راه بسیج کرد و در این مسیر شاهد تولید فیلم‌هایی در این زمینه در سال جاری شدیم. از سوی دیگر نیز همراهی و همکاری با دیگر نهادهای سینمایی و فرهنگی را برای تولید فیلم‌ها در نظر داشت.

توضیح دقیق‌تر اینکه، اگر در ادوار گذشته وجود برخی نا هماهنگی‌ها و نارسایی‌ها مشکلاتی را برای تولید این آثار ایجاد می‌کرد، در دولت سیزدهم با حضور قدرتمند سازمان سینمایی و نیز برنامه‌ریزی‌های بلند مدت توجه به این گونه فیلم‌ها افزایش یافت تا آنجا که بخش قابل توجهی از تولیدات این دوره متصف به جبهه فرهنگی انقلاب هستند. اما این اقدامات به معنای فراموشی و رها کردن دیگر سلایق و ژانرهای سینمایی نیست بلکه امسال تولید فیلم‌هایی در سلایق دیگر چه توسط بنیاد فارابی مانند جنگل پرتقال، روایت ناتمام سیما، بعد از رفتن، کاپیتان و کت چرمی در ژانرهای درام اجتماعی، کمدی و معمایی و چه در بخش خصوصی نیز فعالیت داشته است و سازمان از تولید و اکران فیلم‌های جریان عادی و معمول سینما نیز حمایت کرده است.

جشنواره چهل و یکم فیلم فجر تجلی‌گاه برخی از آثار تولید شده با سیاست‌های سازمان سینمایی بود. در هیچ دوره‌ای این حجم از تولیدات موسوم به جبهه انقلاب تولید نشده است. اگر در ادوار گذشته کم کاری در این حوزه از جمله انتقادات همیشگی به مسئولان سینمایی بوده است در این دوره تلاش شده همه آن کم کاری‌ها و کم توجهی‌ها با ساخت آثار متنوع در حوزه جبهه انقلاب فرهنگی جبران شود. سازمان سینمایی در این دوره  نشان داد که نه تنها در حرف بلکه در عمل، ساخت فیلم‌های حوزه انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

چرا ساخت فیلم در حوزه جبهه انقلاب فرهنگی مهم است؟

به چند دلیل ساخت فیلم در حوزه جبهه انقلاب فرهنگی در برهه کنونی بسیار مهم است. اول اینکه سینما قدرتمندترین رسانه‌ای است که در حال حاضر جمهوری اسلامی‌ از آن برخوردار است. سینمای ایران به مدد سال‌ها حضور درخشان و تأثیرگذار در منطقه و جهان کاملاً شناخته شده است. این رسانه قدرتمند به عنوان ابزاری کارآمد می‌تواند در جهت تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی‌بسیار موثر باشد وبه همین دلیل در یکسال گذشته و در هنگامه کارزار رسانه‌ای از جمله اهداف رسانه‌های غرب برای تخریب بود. سینمای ایران اما به خاطر پایگاه مردمی‌ و حضور گسترده هنرمندان این وادی نشان داده که می‌تواند بسیار بیش از اینها مثمر ثمر باشد.

دوم اینکه تجربه نشان داده مخاطبان ما وقتی با تصویری روشن، بی‌اغراق و باور پذیر از قهرمان‌ها و حوادث گذشته روبرو می‌شوند با آن همذات پنداری کرده و با آن همراه می‌شوند. ساخت فیلم‌هایی با موضوع شخصیت‌ها و مبارزان انقلابی و حوادث هشت سال دفاع مقدس می‌تواند شاهد مثال خوبی در این باره باشد. ایستاده در غبار، منصور و... برخی از فیلم‌هایی بودند که با موضوع قهرمان‌های شهید ساخته شده بودند و به حدی «پرتره » این قهرمان‌ها خوب و سینمایی تصویر شده بود که مخاطب ناخود آگاه با این فیلم‌ها همراه می‌شد.

سازمان سینمایی با همین نگاه امسال یا به کمک بنگاه تولیدی‌اش یعنی فارابی و یا با حمایت از دیگر نهادها و بخش خصوصی فیلم‌های متفاوتی در زمینه جبهه فرهنگی انقلاب تولید کرده که توانستند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. غریب ، سینما متروپل ، شماره 10، سرهنگ ثریا، اتاقک گلی برخی از فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر بودند که توانستند با مخاطب ارتباط خوبی بگیرند و محبوب آنها شوند و همینطور در جوایز دست پر باشند. همه این فیلم‌ها در حوزه انقلاب و سینمای دفاع مقدس تعریف می‌شوند.

توجه به کارگردان‌های جوان و فیلم اولی‌ها

یکی دیگر از نتایج سیاست‌گذاری‌های سازمان در حوزه فیلم‌اولی‌ها و فیلمسازان جوان است. امسال شاهد رویش‌های جدیدی در سینماگران و فیلمسازان جوان کشور هستیم. باشگاه فیلم‌اولی‌ها که در فارابی تأسیس شده است اقدام خوب و درستی است که حالا نتایج خود را نشان داده است. فیلم اولی‌ها همواره برای تولیدشان دچار نگارنی و ترسند اما حالا با این رویکرد اقدامات خوبی در حوزه فیلم‌اولی‌ها شکل گرفته است.

خزاعی همچنان که برای تولید آثار مرتبط با انقلاب با نهادها و ارگان‌های مختلف در ارتباط بود و جلسات مختلفی با موضوعات مورد اشاره برگزار کرد به همان اندازه هم تلاش کرد میزبان فیلمسازان جوان انقلابی نیز باشد و از نزدیک با دغدغه‌ها و مشکلات آنها برای ساخت فیلم‌هایشان آشنا شود. خزاعی در یک سال گذشته جلسات متعددی با این فیلمسازان در حوزه‌های مختلف برگزار کرده که خروجی این جلسات را می‌توان در تعداد فیلم‌های تولید شده با موضوع انقلاب و کیفیت این آثار به روشنی دید.

توجه سازمان سینمایی به نقش آفرینی آثار مرتبط با انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در جامعه امروز و حضور رسانه‌های خارجی برای کم رنگ کردن و جهت دادن مغرضانه حوادث انقلاب و تحریف این وقایع، همه و همه لزوم توجه بیشتر به ساخت فیلم‌هایی از این دست توسط هنرمندان جبهه انقلاب فرهنگی بیشتر آشکار می‌کند.

از این نظر سازمان سینمایی با دست پر به میدان آمده است و توانسته حضور پررنگ ومعتبری در این عرصه  داشته باشد وکارنامه پرباری هم ارائه کند. سیاستهای سازمان سینمایی نقش ویژه و تعیین‌کننده‌ای در به ثمر رسیدن پروژه‌های مختلف این حوزه داشت.

انتهای پیام/