به گزارش اکوایران، در حالی که دختر جوان رهبر کره شمالی در دو رویداد نظامی پرشور در این هفته در کنارش حضور داشت، کیم جونگ اون قصد داشت دو چیز را به جهان بگوید: نخست، خانواده کیم برای یک نسل دیگر بر کره شمالی حکومت خواهد کرد و دوم، سلاح‌های هسته‌ای کافی را در اختیار دارد تا مطمئن شود هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را به چالش بکشد.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان این دختر - که گمان می‌رود بچه دوم کیم، جو آئه و حدود 9 ساله باشد - سه‌شنبه شب در یک ضیافت پر‌زرق و برق در یک پادگان نظامی در پیونگ یانگ، رهبر کره شمالی و همسرش را همراهی می‌کرد. یک روز بعد، او ناظر رژه رفتن حداقل 11 موشک بالستیک قاره پیما (ICBM) از میدان کیم ایل سونگ در پایتخت کره شمالی بود.

اریک ایزلی، استاد دانشگاه اوها در سئول، می‌گوید: «کیم با حضور خودنمایانه همسر و دخترش، می‌خواهد ناظران در داخل و خارج از کشور، خاندان او و ارتش کره شمالی را با یکدیگر مرتبط ببینند.»

با خانواده کیم آشنا شوید

حکومت خانواده کیم در کره شمالی به سال 1948 باز می‌گردد، زمانی که کیم ایل سونگ پس از جنگ جهانی دوم به قدرت رسید.

زمانی که کیم ایل سونگ در سال 1994 درگذشت، پسرش کیم جونگ ایل کنترل را به دست گرفت – و پس از مرگ کیم جونگ ایل در دسامبر 2011، پسرش کیم جونگ اون به قدرت رسید.

ناظران غربی بر این باورند که کیم جونگ اون سه فرزند دارد و جو آئه فرزند وسط اوست، هرچند که این موضوع توسط هیچکس خارج از کره‌شمالی قابل تایید نیست.

گزارش‌های رسانه‌های کره شمالی درباره رویدادهای نظامی این هفته، جو آئه را فرزند «محترم» و «محبوب» کیم توصیف کردند.

230207235526-01-kim-jong-un-military-visit-020823

دنیس رادمن، ستاره بسکتبال آمریکایی، که در سال 2013 از پیونگ یانگ دیدن کرد، در گفت‌وگو با روزنامه گاردین فاش کرد که کیم فرزندی به نام جو آئه داشت و گفت: «من بچه آنها جو آئه را در آغوش گرفتم و با (همسر کیم) نیز صحبت کردم.»

به نظر می رسد سن نوزادی که رادمن ملاقات کرده است با سن دختر حاضر در رویدادهای این هفته مطابقت دارد.

آیا برای جانشینی کمی زود نیست؟

چئونگ سونگ چانگ، تحلیلگر ارشد مؤسسه سجونگ در کره جنوبی، گفت که سابقه‌ای تاریخی برای خانواده کیم وجود دارد که جانشین خود را خیلی زود معرفی کنند؛ این همان کاری است که پدرش کیم جونگ ایل در مورد او انجام داد.

چئونگ گفت: «گفته می‌شود که کیم جونگ ایل در تولد هشت‌ سالگی کیم جونگ اون، به دستیارانش گفت که این فرزندش جانشین او خواهد بود.» با این حال، وی افزود که جهان خارج در آن زمان از این موضوع خبر نداشت.

چه زمانی دختر کیم مورد توجه قرار گرفت؟

گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه جو آئه جانشین کیم خواهد بود، نوامبر گذشته مطرح شد، زمانی که رسانه‌های دولتی تصاویری از او و کیم را در حال بازرسی موشک‌ بالستیک کره شمالی قبل از پرتاب آزمایشی منتشر کردند.

چئونگ گفت که رسانه دولتی کره شمالی اواخر همان ماه مطلبی را با تصاویری از کیم و دخترش منتشر کرد و او را "محبوب‌ترین" فرزند رهبر این کشور توصیف کرد.

تصاویر رسانه‌های کره شمالی نیز این دختر را به همراه پدرش در حال بازدید از یک کارخانه موشک در اواخر سال 2022 نشان می‌داد.

مسأله جانشینی...

چئونگ گفت که او فکر می‌کند که ظاهر دختر در رویدادهای اخیر و نحوه اشاره به او در رسانه‌های دولتی نشان می‌دهد که پدرش در حال زمینه‌چینی برای جانشین شدن او است.

او می‌گوید این موضوع که روزنامه دولت نام این دختر را قبل از همسر کیم ذکر و از صفت‌های "محبوب" و "محترم" برای او استفاده می‌کنند، تلاشی برای نشان دادن وضعیت ویژه او است.

چئونگ گفت: «آغاز روند شخصیت‌سازی برای کیم جو آئه نشان می‌دهد که، اگرچه هنوز عنوان جانشین رسمی به او داده نشده است... او عملاً جانشین تعیین شده توسط کیم جونگ اون است.»

او افزود که اگر این دختر بخواهد جانشین پدرش شود، به حمایت ارتش نیاز دارد.

230210010205-06-military-parade-nk-020823

چئونگ گفت که قرار دادن او در صدر رویدادهای نظامی از سنین جوانی به او امکان می‌دهد که در طول زمان برای او نزد ارتش اعتبار ایجاد شود.

آیا این ممکن است تنها یک ترفند روابط عمومی باشد؟

چون این بوم، ژنرال بازنشسته کره جنوبی، گفت که حضورهای اخیر او ممکن است راهی برای جلب مجدد توجه جهان به ارتش پیونگ یانگ، پس از خستگی تماشاگران از سال‌ها نمایش آزمایش‌های موشکی باشد.

او می‌گوید: «من فکر می کنم کره شمالی‌ها متوجه این موضوع شده‌اند که این می‌تواند یکی از راه های جلب توجه بین المللی باشد. و حالا آن‌ها در حال لذت بردن از تمام توجه‌هایی هستند که جلب کرده‌اند.»

«در طول تاریخ هفت دهه‌ای خاندان کیم، جانشینی آنها همیشه برای ما یک راز بوده است. چرا آنها اکنون باید بخواهند روش کار خود را تغییر دهند؟ اگر من بخواهم شرط ببندم، می‌گویم که او جانشین نیست.»

و در مورد آن موشک چطور؟

در حالی که هنوز بحث‌های زیادی در مورد جو آئه وجود دارد، در مورد تمایل پدرش برای داشتن قدرت نظامی کافی برای حفظ خانواده‌اش در قدرت، شک کمی وجود دارد.

نمایش حداقل 11 موشک بالستیک قاره پیمای هواسونگ-17 در چهارشنبه شب نشان می‌دهد که ارتش کره شمالی در حال پیروی از دستور کیم در پایان سال 2022 برای "افزایش تصاعدی" زرادخانه هسته‌ای کشورش در پاسخ به آنچه او تهدید از سوی کره جنوبی و ایالات متحده می‌خواند هستند.

Hwasong-17

آنکیت پاندا، کارشناس سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، در شبکه‌های اجتماعی گفت که اگر هر یک از این موشک‌ها به چندین کلاهک هسته‌ای مجهز شوند، می‌توانند حجم کافی برای غلبه بر سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا را داشته باشند.

سوخت جامد در مقابل سوخت مایع

پس از نمایش موشک Hwasong-17s در رژه چهارشنبه شب، تحلیلگران معتقدند که این می‌تواند یک موشک بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد باشد؛ یک گام رو به جلو در فناوری Hwasong-17 با سوخت مایع.

موشک‌های با سوخت مایع زمان بیشتری برای آماده شدن برای پرتاب  نیاز دارند در حالی که موشک‌های سوخت جامد آماده حرکت هستند.

به گفته «چون»، ژنرال سابق کره جنوبی: «اگر اینطور باشد، این موضوع به (کره شمالی) تحرک، انعطاف و کشندگی بیشتری می‌دهد.

او می‌گوید موشک‌های سوخت جامد بر روی پرتابگرهای متحرک به رژیم کیم «توانایی حمله به حریف با هشدار قبلی بسیار بسیار کم» را می‌دهد و «این یک سناریوی واقعا ترسناک است.»