شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین

اعلام آمادگی روسیه برای مذاکرات صلح با اوکراین

کدخبر: ۵۵۴۷۰۱
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما آماده مذاکرات صلح با اوکراین بر اساس واقعیت‌های میدانی هستیم.
اعلام آمادگی روسیه برای مذاکرات صلح با اوکراین

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که مسکو همچنان آماده گفت‌وگوهای صلح با اوکراین بوده اما این گفت‌وگوها باید بدون هیچگونه پیش شرط باشد و می‌بایست بر اساس واقعیت‌های میدانی انجام بگیرد.

وی که این سخنان را در جریان یک مصاحبه مطرح می‌کرد، افزود: «پیشتر نیز گفت‌وگوهایی میان نمایندگان روسیه و اوکراین در مینسک و استانبول وجود داشته است. این گفت‌وگوها حتی چند هفته پس از آغاز درگیری‌ها در فوریه سال گذشته نیز وجود داشته است اما این گفت‌وگوها توسط طرف اوکراینی قطع شد».

ورشینین در ادامه گفت: «تصمیمات درباره روند صلح در کی‌یف اتخاذ نمی‌شود بلکه این تصمیمات در پایتخت‌های دیگر و اول از همه در واشنگتن و بروکسل گرفته می‌شود و باید آنها را درباره این گفت‌وگوها مورد خطاب قرار دهیم».

معاون وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: «به عنوان موضع روسیه، هرگونه اقدام نظامی با مذاکرات به پایان رسیده و همانطور که ما قبلا نیز گفته بودیم، آماده چنین مذاکراتی هستیم».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

دولت اوکراین اما استقلال دونستک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی« خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

به رغم حمایت‌های غربی‌ها، در صحنه میدانی روسیه توانسته لوهانسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین را به کنترل خود درآورده و در تلاش برای تسلط بر همه مناطق دونتسک است.