شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قائم

پاسخ‌ قائم مقام پیام‌رسان بله به چند سوال بسیار مهم

پاسخ‌ قائم مقام پیام‌رسان بله به چند سوال بسیار مهم

امین تجملیان قائم مقام پیام رسان بله در گفتگو با برنا به سوالات مهمی همچون زمان رفع دغدغه‌های کاربران نسبت به رابط کاربری، دلیل دریافت حق اشتراک برای برخی سرویس‌ها، زمان ارائه بروزرسانی جدید و ... پاسخ داد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ پیام‌پرداخت اجتماعی بله یکی از پیام‌رسان‌های ایرانی است که مردم طی ماه‌های اخیر از آن استقبال خوبی انجام داده‌اند، این سکوی ایرانی تلاش کرده است با ارائه افزونه‌هایی همچون فال حافظ و عیدی در مناسبت‌های ایرانی اسلامی، معماری شبگه‌ای ایرانی اسلامی به خود بگیرد و تفاوت‌های نسبت به دیگر سکوهای ایرانی و خارجی که دارای معماری شبکه‌ای یکسانی هستند، داشته باشد.

اتفاقات اخیر کشور، افزایش به یکباره حجم کاربران و انتظاراتی که مردم از سکوهای ایرانی دارند، سبب شد تا مهمان امین تجملیان قائم مقام پیام پرداخت بانکی بله شویم و دربارۀ این موضوعات با وی به گفتگو بنشینیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

نخستین سوال ما دربارۀ برقراری ارتباط داخلی، میان پیام‌‌رسان‌های ایرانی بود، اتفاقی که آزمایش اولیه و موفق آن، شب دوازده بهمن‌ماه میان دو پیام‌رسان ایرانی بله و ایتا انجام شد، امین تجملیان درخصوص وسعت ارتباط مذکور (محدود به پیام شخصی بین کاربران خواهد بود یا شامل ارتباط میان کانال‌ها و گروه‌ها هم می‌شود) و نظر خود به عنوان یک کارشناس حوزۀ فناوری دربارۀ این طرح به خبرنگار برنا گفت:  اتصال آزمایشی مذکور که اخبار سراسری هم آن را اعلام کرد، محدود به آزمایش پروتکل‌ها بود بنابراین در حال حاضر این امکان فعلاً در اختیار همۀ کاربران قرار ندارد، دربارۀ اینکه آیا برقراری این ارتباط کار مناسبی است یا خیر، باید بگویم که اگر برقراری ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌های ایرانی منجر به رفع یک نیاز از کاربران شود به زعم بنده اتفاق مثبتی رخ داده است.

وی افزود: بازخوردهای موجود از مخاطبان نیز نشان می‌دهد که چنین طرحی به احتمال قوی مورد استقبال آن‌ها خواهد بود؛ چرا که بارها شاهد طرح پرسش‌هایی همچون؛

ـ «چرا تعداد پیام‌رسان‌های ایرانی زیاد است؟»
ـ « چرا ما از طریق یک پیام‌رسان ایرانی امکان ارسال پیام به مخاطب خود در یک سکوی دیگر را نداریم؟»
ـ « چرا مانند خط موبایل امکان برقراری تماس با سایر سکوها را نداریم؟» از سوی کاربران خود بوده‌ایم بنابراین برقراری امکان ارتباط داخلی میان سکوی‌های ایرانی، آزمایشی برای سنجش این موضوع است که برقراری این ارتباط تا چه میزان برای مردم اهمیت دارد، البته رصد شبکه‌های اجتماعی توسط تیم‌های کارشناسی و بررسی واکنش‌های کاربران بعد از انجام مرحلۀ آزمایشی که شب دوازده بهمن انجام شد، حکایت از انعکاس مثبت این خبر میان کاربران داشت، حال باید منتظر ماند تا واکنش کاربران بعد از عرضۀ عمومی این قابلیت نیز مشخص شود.

این مدیر فناوری تصریح کرد: مرحلۀ آزمایشی این طرح صرفاً برای انتقال پیام متنی میان کاربران ایتا و بله اجرا شد اما چنانچه در آینده دغدغه‌‌های موجود به خصوص دربارۀ تجربۀ کاربری کاربران اجابت شود به طور قطع سعی خواهیم کرد تا امکان انتقال فایل‌های چند رسانه‌ای را نیز فراهم کنیم. کانال‌ها، گروه‌ها و دیگر امکانات اختصاصی سکوها (کیف پول، کارت به کارت درون محیط گفتگو، تماس صوتی و تصویری و ...) فعلا در این مرحله مورد توجه نیست، در وهلۀ اول قصد ما تسهیل ارتباط میان اشخاص است.

قائم مقام بله درخصوص اجباری یا اختیاری بودن استفاده از این سرویس به خبرنگار برنا گفت: استفاده این سرویس اختیاری است، کاربری که علاقه داشته باشد، امکان استفاده از برقراری ارتباط میان پیام‌رسان‌های ایرانی را خواهد داشت، احتمالاً شیوۀ بهره‌برداری نیز به این شکل خواهد بود که برای مثال کاربر در بله گزینه‌ای را فعال می‌کند و بعد از آن اگر در سایر سکوهای ایرانی نامش جستجو شود، توسط مخاطبان خود مشاهده خواهد شد و امکان ارسال به پیام به وی فراهم می‌شود اگر کاربری این اجازه را ندهد، در سایر سکوها توسط کاربران مشاهده نخواهد شد.

این فعال زیست بوم دربارۀ انتقاداتی که گاهی درخصوص تجربۀ کاربری پیام‌پرداخت بله انجام می‌شود و کاربران موضوعاتی مانند، دریافت نکردن اعلان، غیرممکن بودن ارسال فایل تصویری و ویدئویی به صورت آلبومی، تنوع استیکر، بروزرسانی با تأخیر و اختلالات مقطعی را مورد نقد قرار می‌دهند، تأکید کرد: دربارۀ دریافت اعلان باید اعلام کنم که موضوع بالغ بر دوماه است که دربارۀ دستگاه‌های اندرویدی مرتفع شده است اگر کاربری با تلفن‌همراه اندرویدی همچنان این مشکل را دارد با یک مرتبه خروج و ورود مجدد به حساب خود، امکان دریافت اعلان‌های بله را خواهد داشت. غیرفعال بودن اعلان‌های نسخۀ وب نیز به دلیل جلوگیری وب از این کار است.

وی خاطرنشان کرد: پیام‌پرداخت بله برای رفع نیاز کاربران خود به استیکر، کانالی ویژه طراحی کرده است که مخاطبان ما امکان استفاده از آن را دارد، تنوع استیکرها نیز به خصوص طی دو هفتۀ گذشته تغییر ملموسی داشته است، ضمن اینکه در بروزرسانی جدید بله که طی روزهای آتی ارائه خواهد شد، رابط کاربری بخش استیکر روان‌تر شده و کاربران با سهولت بیشتری توان استفاده از استیکرهای مختلف را خواهند داشت. جهت کاهش مشکلات همگام سازی، تیم بله تلاش‌های زیادی را انجام داده است، انشاالله کاربران ما به زودی حاصل این تلاش‌ها را خواهند دید، دربارۀ فراهم شدن امکان ارسال فایل تصویری و ویدئویی به صورت آلبومی هم باید اضافه کنم که کاربران به امیدخدا تا پیش از پایان سال شاهد ارائه آن خواهند بود.

تجملیان دربارۀ برنامۀ پیام‌پرداخت بله برای تسهیم درآمد با کاربران خود و مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی که اکنون در شورای معین قرار دارد به خبرنگار برنا گفت: سکوهایی که اکنون تسهیم درآمد را انجام می‌دهند، قرارداد درآمدی مبتنی بر ترافیک دارند اما ما تاامروز موفق به انعقاد چنین قراردادی با ارائه دهندگان خدمات دسترسی نشده‌ایم بنابراین تا زمانی که چنین اتفاقی نیافتد، امکان پیاده سازی مدل مذکور را نداریم؛ چرا که درآمدی از این محل نداریم، دربارۀ مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی در این خصوص هم باید منتظر ماند تا مراحل اداری اجرای آن طی شود که نیازمند زمان است.

وی درخصوص آخرین آمار مربوط به برقراری تماس تصویری از طریق پیام‌رسان بله، عنوان کرد: آمار برقراری تماس تصویری از طریق بله در حال حاضر به روزانه بیش از نیم میلیون ارتباط رسیده است، آماری که هروز نیز افزایش پیدا می‌کند، در حال حاضر امکان برقراری ارتباط با خارج از کشور هم در بله فراهم است، ما از مدتی قبل، ارسال پیامک تأیید به سرشماره‌‌های خارجی را فعال کردیم.

این فعال فناوری تصریح کرد: بعد از فعال شدن بله برای کاربران خارجی، این پیام‌رسان مورد اقبال کاربران خارج از کشور نیز قرار گرفته است به طوری که طی مدت کوتاهی یک درصد از کاربران ما را تشکیل دادند، اغلب این کاربران از کشورهای اطراف ایران مانند ترکیه، عراق و امارات هستند، البته برخی از مخاطبان ما در کشورهای غربی همچون آلمان و کانادا زندگی می‌کنند.

قائم مقام پیام‌پرداخت «بله» درخصوص نقدهایی که برخی کاربران نسبت به پرداخت هزینه جهت دریافت برخی خدمات از بله، مانند دریافت «نشان تأیید حساب» دارند به خبرنگار برنا گفت: اغلب خدمات «بله»  به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، حتی انتقال وجه بدون کارمزد انجام می‌شود، در حالی که معمولاً سکوهایی که خدمت مشابهی ارائه می‌دهند، برای این کار، کارمزد دریافت می‌کنند. خدمات معدودی مانند «نشان اصالت» در بله با حق اشتراک سالانه انجام می‌شود.

این مدیر فناوری تأکید کرد: سکوهای زیادی در دنیا بخشی از درآمد خود را به وسیلۀ دریافت حق اشتراک از برخی امکانات ارائه شده به دست می‌آورند، برای مثال میکروبلاگ اجتماعی توییتر نیز مدتی قبل اعلام کرد که «حق اشتراک سالانه جهت اعطای نشان تأیید» دریافت خواهد کرد.، البته هدف ما در بله جهت دریافت «حق اشتراک سالانه بابت اعطای نشان تأیید» بیش از اینکه اقتصادی باشد، ارج نهادن به این امکان از سوی کاربر است، دریافت این هزینه سبب می‌شود که کاربر حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشد و صرفاً کسی اقدام به دریافت آن کند که قصد جدی برای فعالیت در سکو دارد.

تجملیان درخصوص اهمیت «حریم خصوصی» کاربران برای مدیران بله، عنوان کرد: حریم خصوصی کاربران برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، رمزنگاری پیام‌ها در بله بسیار قدرتمند انجام شده به جرأت می‌توان گفت که امکان بهره‌برداری غیرمجاز از اطلاعات کاربران وجود ندارد، مگر اینکه خود آن‌ها سهل انگاری کنند و کدتأیید  حساب کاربری را در اختیار غیر قرار دهند.

وی در ادامه اضافه کرد: بنده از همین تریبون درخواست می‌کنم که مردم مراقبت کافی از «کدتأیید» حساب خود را انجام دهند، گاهی پیش آمده که برخی ادعا کردند که در بله از ما کلاهبرداری شده است اما بعد از بررسی مشخص شد که کدتأیید خود را در اختیار فرد غیر صالحی قرار داده‌اند! 

قائم مقام پیام پرداخت «بله» دربارۀ نحوۀ مقابله با عملیات‌های مخرب سایبری، مانند حملات DDAS به خبرنگار برنا گفت: علاوه بر مساعدت‌هایی که دستگاه‌های ذی‌ربط برای دفع این حملات انجام می‌دهند، خود بله نیز سیستم‌هایی مختص به دفع حملات DDAS در اختیار دارد.

تجملیان در خصوص زمان ارائۀ نسخۀ جدید پیام پرداخت «بله» به کاربران، گفت: امیدواریم یک نسخۀ جدید را پیش از پایان بهمن‌ماه به کاربران ارائه کنیم و یک بروزرسانی نیز برای روزهای پایانی سال جاری در نظر گرفتیم، در نسخۀ بهمن‌ماه سرویس‌های مختلف بله از جمله «تماس تصویری» ارتقاء خواهیم داد و برای بروزرسانی بهمن‌ماه نیز قصد رونمایی از امکان «تماس تصویری گروهی بله» را داریم.

انتهای پیام