شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کارگردان#اسکار

مرگ کارگردان «ارابه‌های آتش»

مرگ کارگردان «ارابه‌های آتش»

ایسنا نوشت: «هیو هادسن» کارگردان بریتانیایی فیلم برنده اسکار «ارابه‌های آتش» در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

«هیو هادسن» فیلمساز بریتانیایی که با اولین تجربه کارگردانی خود در فیلم «ارابه‌های آتش» موفق به کسب اسکار بهترین فیلم شد و در ادامه فیلم‌هایی چون «زندگی من تاکنون» و «گریستوک: افسانه تارزان» را ساخت، پس از یک دوره کوتاه بیماری در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

«هادسن» که اهل لندن بود، کار خود را به عنوان تدوینگر و تهیه‌کننده مستند آغاز کرد و قبل از اینکه در اواخر دهه ۱۹۷۰ وارد عرصه فیلم‌های بلند به عنوان کارگردان شود در فیلم «قطار سریع نیمه‌شب» ساخته «آلن پارکر» به عنوان دستیار فعالیت کرد. در سال ۱۹۸۱، «دیوید پوتنام» که یک تهیه‌کننده بود از «هادسن» خواست تا فیلم «ارابه‌های آتش» را کارگردانی کند، فیلمی که «بن کراس» و «نایجل هاورز» در آن در نقش ورزشکاران بریتانیایی با مذاهب و پیشینه‌های متضاد در بازی های المپیک ۱۹۲۴، مقابل دوربین رفتند.

«ارابه‌های آتش» با طرح داستان الهام بخش و موسیقی متن احساساتی از آهنگساز معروف یونانی «ونجلیس»، یک موفقیت تجاری خوب بود و چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و موسیقی را به دست آورد. «هادسن» که برای این فیلم نامزد اسکار کارگردانی شده بود، بعدها یک اقتباس نمایشی از «ارابه‌های آتش» را تهیه‌کنندگی کرد که همزمان با بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن به روی صحنه رفت.

فیلم‌های بعدی این سینماگر با واکنش‌های متفاوتی همراه شد، از «گریستوک: افسانه تارزان» و «ارباب میمون‌ها» (فیلمی محصول ۱۹۸۴ با بازی «رالف ریچاردسون» در آخرین نقش سینمایی‌اش، که نامزد سه جایزه اسکار شد) که گیشه موفقی داشتند تا فیلم انتقادی و تجاری «انقلاب» که دو سال بعد، نامزد دریافت تمشک طلایی برای کارگردانی شد.

از دیگر آثار این سینماگر می‌توان به «زندگی من تا کنون»، «فرشتگان گمشده» و «آلتامیرا» اشاره کرد.

منبع: آسوشیتدپرس

۵۷۲۴۷