شهر خبر

راهکار جدید دولت ترکیه برای مجازات منتشرکنندگان فیک نیوزها

راهکار جدید دولت ترکیه برای مجازات منتشرکنندگان فیک نیوزها

دولت ترکیه برنامکی را معرفی کرده است که کاربران با استفاده از آن امکان گزارش اطلاعات جعلی دربارۀ زلزلۀ این کشور در فضای مجازی را دارند.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ بعد از وقوع زلزله مهیب در ترکیه، بازار انتشار اخبار جعلی در این کشور بسیار داغ شد، حالا دولت این کشور برنامکی معرفی کرده است تا کاربران ترک بتوانند گزارش اخبار جعلی و افراد منتشر کنندۀ آن‌ها را به مقامات بدهند.

طبق گزارش منتشر شده در پایگاه مرکز آزادی استکهلم، فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده است که این برنامک که «سرویس گزارش اطلاعات نادرست» نام دارد برای همۀ دستگاه‌های اندرویدی و آیفون در دسترس است.

وی اضافه می‌کند که کاربران ترک امکان نصب این برنامک روی گوشی خود و گزارش هر محتوای تولید و منتشر شده که تصور می‌کنند، نادرست است را به مقامات این کشور دارند.

اکتبر سال ۲۰۲۲ بود که دولت ترکیه قانون مقابله با «اخبار جعلی» را تصویب کرد، در آن مقطع برخی منتقدان معتقد بودند که این قانون سبب تسلط دولت بر رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خبری خواهد شد، طبق این قانون نشر اخبار و اطلاعات نادرست در ترکیه جرم است.

طبق ماده ۲۹ این قانون، «انتشار اخبار جعلی یا گمراه‌کننده» مستوجب تحمل یک تا سه سال زندان خواهد بود به علاوه جریمۀ متخلفانی که هویت خود را پنهان کنند یا مشخص شود از طرف یک سازمان مأمور به انجام این کار شده‌اند، به موجب این قانون پنجاه درصد افزایش یافت.

انتهای پیام