شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#انرژی#منابع

انتقاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از سوزاندن منابع کشور با تولید متانول/ تولید متانول برای پتروشیمی ها نه سوددهی دارد نه ارزآوری

انتقاد عضو کمیسیون انرژی مجلس از سوزاندن منابع کشور با تولید متانول/ تولید متانول برای پتروشیمی ها نه سوددهی دارد نه ارزآوری

سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس: گاز در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها متانول تولید می‌کنند که ارزش زیادی در بازارهای جهانی ندارد.

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار نفت و انرژی خبرگزاری برنا با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه فاصله گرفتن کشور از خام فروشی اظهار داشت: با توجه به اینکه گاز به عنوان یک ماده ارزشمند و گران در اختیار پتروشیمی ها قرار می گیرد، باید این صنایع به سمت تکمیل زنجیره ارزش محصولاتشان گام بردارند.

وی افزود: هر محصولی که تولید کنیم و نتوانیم زنجیره ارزشش را تکمیل کنیم، به ضررمان است. اگر خودمان این کار را نکنیم، دیگر کشورها روی ماده اولیه ما کار می کنند و آن را با چند برابر قیمت به خودمان می فروشند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: هم اکنون متانول تولید می کنیم و آن را به صورت یک مادهی اولیهی پتروشیمی به فروش میرسانیم که قابل قبول نیست. باید در راستای توسعه زنجیره ارزش این محصول گام برداریم. ما خوراک ارزان را در اختیار پتروشیمی ها قرار می دهیم و توقع داریم تولید محصولات پتروشیمی برای کشور سودآوری داشته باشد.

وی در ادامه گفت: مجلس، کمیسیون تلفیق و انرژی و دولت باید توجه ویژهای به توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی ها داشته باشند. این شرکتها عموماً خصوصی هستند و سود خودشان را دریافت می کنند اما سودآوری برای کشور ندارند. از آنجائیکه گاز متعلق به مردم است، باید با احتیاط آن را صرف کرد.

سنگدوینی اظهار داشت: وقتی این ماده ارزشمند با قیمت پایین در اختیار پتروشیمی ها قرار میگیرد، این شرکتها باید سودآوری مناسبی برای کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: باید بیشتر از پتروشیمی هایی استفاده کنیم که زنجیره تولید را تکمیل کرده اند. تولید محصولات در لایه های اول مانند متانول برای کشور سودآوری ندارد. شرکت های پتروشیمی که به تولید محصولات با ارزش افزودهی پایین می پردازند، باید خوراک را با قیمت بالاتری دریافت کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: گاز به عنوان یک ماده گران‌بها در اختیار پتروشیمی ها قرار می‌گیرد و آنها متانولی تولید می کنند که ارزش زیادی در بازارهای جهانی ندارد و این مسئله قابل قبول نیست.

سنگدوینی گفت: باید شرکتها به سمت تکمیل زنجیره ارزش و تولید مواد با ارزش افزوده بالا حرکت کنند. اگر این اتفاق نیفتد، عملاً ما در حال آتش زدن به اموال کشور هستیم. امسال دولت، مجلس، کمیسیون تلفیق و انرژی مجلس باید چاره اندیشی در این باره داشته باشند و قیمت به سمت قیمت واقعی و نزدیک به قیمت صادراتی گاز برسد.

وی تأکید کرد: دولت باید در مورد این موضوع که گاز را به جای پتروشیمی ها به نیروگاه ها بدهیم و گازوئیل را آزاد کنیم، سیاست گذاری کند.

این نماینده ادامه داد: از طرف دیگر، باید نیروگاه هایمان نیز سیکل ترکیبی باشند و بهره وری شان بالاتر برود. دولت باید در راستای افزایش ذخیره سازی، بهینه سازی مصرف سوخت، افزایش تولید و اعمال سیاست های صحیح در زمینه انرژی در کشور گام بردارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: قیمت خوراکی که در اختیار شرکت های پتروشیمی خصوصی قرار می گیرد باید با قیمت خوراک شرکتهای دولتی متفاوت باشد. این شرکت های خصوصی با تولید محصولات پتروشیمی سود می کنند و باید خوراک را با قیمت عادلانه در اختیارشان قرار دهیم.

سنگندوینی ادامه داد: گاز متعلق به مردم است و نمی توانیم آن را به صورت رایگان به شرکت های پتروشیمی بدهیم. قیمت خوراک پتروشیمی ها باید شناور باشد و تعیین سقف قیمتی برای آنها کار درستی نیست. لازم است قیمت خوراک پتروشیمی های خصوصی را به قیمت های واقعی نزدیک کنیم. همان طور که در زمینه  میعانات گازی 95 درصد از قیمت صادراتی را دریافت می کنیم، قیمت خوراک پتروشیمی ها نیز حداقل باید به میزان 80 درصد از قیمت صادراتی گاز مشخص شود.

انتهای پیام