شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
بررسی معاملات بازار سهام هفته سوم بهمن

بورس از رونق افتاد /کنترل بازار در اختیار فروشندگان

کدخبر: ۵۵۴۱۴۱
بازار سهام در هفته ای که گذشت از نظر تغییرات شاخص ها تقریبا متعادل بود اما از نظر ارزش معاملات دوباره با افت مواجه شد.
بورس از رونق افتاد /کنترل بازار در اختیار فروشندگان

به گزارش اقتصادنیوز، در این هفته بازار سهام نوسانات بزرگی نداشت و شاخص ها بیشتر درجا زدند و مسیر مشخصی نداشتند. شاخص کل بورس در 4 روز معاملاتی این هفته 838 واحد معادل 5 صدم درصد رشد کرد.

اما شاخص هم وزن 2017 واحد معادل 41 صدم درصد افت داشت و شاخص کل فرابورس هم 27 واحد معادل 14 صدم درصد رشد کرد.

به طور کلی می توان گفت در این هفته سهم های بزرگ و شاخص ساز تغییر قیمت خاصی نداشته اند اما سهم های کوچک و متوسط بازار اکثرا منفی بوده اند و افت قیمت داشته اند.

سقوط ارزش معاملات

ارزش معاملات خرد بازار سهام در این هفته نسبت به هفته گذشته کمتر بود. گرچه هفته گذشته در آخرین روز معاملاتی ارزش معاملات تا رقم 4500 میلیارد تومان کاهش یافت، اما در این هفته رقم های کمتر از آن هم به ثبت رسید.

البته در روز یکشنبه که اولین روز معاملاتی هفته بود ارزش معاملات خرد 5280 میلیارد تومان بود که نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رقم بیشتری است، اما این تنها باری بود که ارزش معاملات خرد در این هفته به بیش از 5000 میلیارد تومان رسید.

در روز دوشنبه رقم معاملات تا 4280 میلیارد تومان کاهش یافت، سه شنبه رقم معاملات کمی رشد داشت و به 4340 میلیارد تومان رسید و در نهایت در روز چهارشنبه که کمترین رقم معاملات روزانه ثبت شد، ارزش معاملات 4030 میلیارد تومان بود.

کاهش شدت خروج پول

در این هفته شدت خروج پول از بازار نسبت به هفته گذشته کمتر شد، اما در تمام 4 روز معاملاتی، سرمایه گذاران حقیقی سرمایه خود را از بازار خارج کردند.

هفته گذشته تنها در روزهای شنبه و یکشنبه بیش از 3000 میلیارد تومان پول از بازار خارج شده بود اما در این هفته مجموعا حدود 1700 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

در روز یکشنبه که بیشترین خروج پول روزانه در این هفته ثبت شد، رقم خارج شده از بازار به 950 میلیارد تومان رسید. روز دوشنبه این رقم تا 360 میلیارد تومان کاهش یافت و سه شنبه هم رقم خروج پول از بازار به 160 میلیارد تومان رسید.

در نهایت در روز چهارشنبه هم 220 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد تا در تمام روزهای معاملاتی شاهد خروج پول باشیم.

کنترل بازار در اختیار فروشندگان

این هفته تنها در یک روز شاخص قدرت خریداران حقیقی به بالای عدد یک رسید و قدرت خریداران تنها در روز سه شنبه با شاخص 1.07 بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی بود.

در روز یکشنبه که خریداران حقیقی کمترین قدرت را داشتند، شاخص قدرت خریداران به عدد 0.88 رسید و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه، این شاخص عدد مشابه 0.96 را ثبت کرد.

به طور کلی در این هفته فروشندگان کنترل بازار را در اختیار داشتند و گرچه شاخص ها افت زیادی نکردند، اما بسیاری از نمادها با افت بیش از 10 درصد مواجه شدند.