شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#منابع#دلار#جعفر
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با ایبِنا:

وضعیت منابع ارزی بهتر از گذشته/ سیاست بانک مرکزی برای تنظیم بازار، ارزشمند است

جعفر قادری گفت: سیاست بانک مرکزی برای تنظیم بازار، ارزشمند است زیرا دلار را در قالب پالت‌های گوناگون وارد می‌کند.

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: سیاست بانک مرکزی برای تنظیم بازار، ارزشمند است، چرا که با تامین ارز از طریق دیپلماسی ارزی منطقه ای و  تامین نیازهای ارزی مردم در بازارهای رسمی و محدود کردن بازار آزاد توانسته نوسان بازار ارز را مدیریت کند.

 

نماینده مردم شیراز و زرقان درباره رفتار احساسی مردم برای خرید دلار در زمان تغییر قیمت نیز ابراز کرد: بخش عمده میل مردم به خرید ارز به شرایطی برمی‌گردد که بازار دچار تلاطم است. این کار احساسی و بر اثر هیجانات است، زیرا درآمد‌های ارزی افزایش پیدا کرده و از این حیث مشکلی وجود ندارد.

 

قادری افزود: البته باید توجه داشت که باید راهکارهای دیگری هم مورد توجه قرار گیرد که مردم برای حفظ قدرت خرید به دنبال سرمایه‌گذاری در بازار ارز نباشند و ارزهای موجود در اقتصاد جریان داشته باشد.

 


وی در ادامه اضافه کرد: برگشت ارز زمینه کنترل قیمت آن را فراهم می‌کند و در شرایطی که بر فرض افراد چند هزار دلار خریداری کنند و به شکلی که مصلحت نیست از آن نگهداری کنند، این سیاست را در رسیدن به هدف دچار مشکل می‌کند بنابراین بهتر است برای مردم روش‌های مناسب‌تری همچون سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها تشریح و معرفی شود.

 


این عضوکمیسیون برنامه وبودجه در رابطه با حرکتی که دولت باید در این زمینه انجام دهد، اظهار داشت: یکی از کار‌های دیگر طرح تامین مالی تولید زیرساخت‌ها است. سپرده گذاران حقیقی یا حقوقی می‌توانند در این طرح مشارکت داشته باشند و علاوه بر سودی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد از سپرده هم به عنوان وثیقه تسهیلات ریالی می‌توان استفاده کرد. به این معنا، دولت زمینه‌ای فراهم کند تا دریافت کنندگان ارز بتوانند در این طرح مشارکت داشته باشند.




قادری تاکید کرد: فشار‌های کشور‌های غربی و تهدیدات سیاسی برای مردم نگرانی‌هایی را بابت قیمت دلار به وجود آورد که آن هم منتفی شد و همانطور که اشاره شد به لحاظ درآمد ارزی مشکلی وجود ندارد و ضمن فروش بیشتر نفت و افزایش صادرات غیرنفتی، وضعیت وصول درآمدهای ارزی نسبت به قبل بهتر شده است.