شهر خبر

وزیر ارتباطات رونمایی کرد: ابزار ویژه دور زدن تحریم‌های اینترنتی

با همتا: از اینترنت طبقاتی استفاده نمی‌کنیم
وزیر ارتباطات رونمایی کرد: ابزار ویژه دور زدن تحریم‌های اینترنتی

فردای اقتصاد - وزارت ارتباطات که این روزها زیر فشار انتقاد بابت کیفیت و سرعت اینترنت قرار دارد از یک سرویس جدید برای دور زدن تحریم‌های اینترنتی برای برنامه‌نویسان خبر داد. 

وزیر ارتباطات طی روزهای اخیر موضوع ارایه اینترنت طبقاتی را تکذیب کرده امروز از ارایه یک سرویس ویژه برای برنامه‌نویسان خبر داد. 
عیسی زارع‌پور، در توضیح راه‌اندازی سامانه مخصوص برنامه‌نویسان گفت: «وعده‌ای برای حل مشکل برنامه‌نویسان داده بودیم، چرا که بخشی از سایت‌های مورد نیاز برنامه‌نویسان، محققان و دانش‌پژوهان به دلیل تحریم برایشان غیرقابل دسترس بود و آنها به نوعی ما را فیلتر کرده بودند.»
او ادامه داد: «از امروز با کمک بخش خصوصی سرویسی راه‌اندازی شده که امکان دسترسی به تمام سایت‌های تحریم شده برای برنامه‌نویسان را با حداکثر سرعت می‌دهد. این سرویس به آدرس 403.online در دسترس است. نام این سرویس هم به این خاطر 403 گذاشته شده که هنگام دسترسی به آنها با آی پی ایران ارور 403 داده می‌شود.
با مراجعه به سایت 403 این توضیح داده شده که : « ۴۰۳ پلتفرمی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان عزیز کشورمان است که امروزه با انواع تحریم و اختلال در توسعه پروژه‌های مورد نظرشان مواجهه هستند. این پروژه با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف به کاربران این امکان این را می‌دهد که حذف مشکلات موجود به کتابخانه‌ها و وبسایت‌هایی که برای توسعه نیاز دارد دسترسی داشته باشند. این سایت به مرور زمان توسط خود بازخورد کاربران تکمیل می‌شود تا تمام مشکلات این جامعه گرانقدر را رفع کند.»

مخالفت با اینترنت طبقاتی

در همین حال مخالفت با اینترنت طبقاتی یا نوعی از اینترنت که با دسترسی عمومی به اینترنت متفاوت است بالا گرفته است در تازه‌ترین موضوع، استارتاپ با همتا در مطلبی در وبلاگ خود اعلام کرده که با اینترنت طبقاتی مخالف است و حاضر به استفاده از این نوع اینترنت نیست. 

در مطلبی که در وبلاگ باهمتا آمده است: دسترسی به اینترنت، یکی از حقوق اصلی در جامعه امروز است و همه در برخورداری از آن باید مساوی و برابر باشند. اینترنت در کشور نه تنها باید آزاد که باید به صورت برابر و مساوی بین تمامی مردم، فارغ از جایگاه و نقش اجتماعیشان در دسترس باشد. اگر روزگاری حق تحصیل، یکی از عوامل پیشرفت جامعه و اجزای آن به شمار می‌آمد، امروزه این نقش را اینترنت دارد.

به نوشته این استارتاپ ، اینترنت طبقاتی، فساد و آسیب‌های جدی را برای کل جامعه به همراه خواهد داشت که زیان آن متوجه همه مردم خواهد بود و ما در باهمتا مسئولیت و وظیفه خود می‌دانیم تا با اینترنت طبقاتی مخالفت کنیم. به همین جهت اعلام می‌کنیم مجموعه باهمتا هرگز برای استفاده از اینترنت طبقاتی اقدامی نخواهد کرد و در کنار مردم از اینترنتی که برای عموم جامعه در دسترس است، استفاده خواهد کرد.