شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قطار#ایستگاه

قطار افتتاح نیروگاه ها به ایستگاه زرند رسید/ رکورد تاریخی افزایش ظرفیت نیروگاه شکست

قطار افتتاح نیروگاه ها به ایستگاه زرند رسید/ رکورد تاریخی افزایش ظرفیت نیروگاه شکست

توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور با عدد 6 هزار مگاوات رکورد تاریخی جدید خیلی حلق کرده و قطار بهره‌برداری از واحدهای نیروگاهی به ایستگاه زرند رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در سال اول فعالیت، ساخت 6 هزار مگاوات نیروگاه بود که ظرفیت ساخت سالانه کشور را جابه‌جا کرد. بر اساس گزارش وزارت نیرو، افزایش ظرفیت منصوبه 6000 مگاواتی در شرایطی رقم خورد که 24 نیروگاه به ظرفیت 4231 مگاوات ساخته شد و همچنین، توان نیروگاه‌های موجود با اقداماتی نظیر بهینه‌سازی و ارتقای بازدهی، 1635 مگاوات رشد کرد و 134 مگاوات نیز به ظرفیت منصوبه تجدیدپذیر کشور شامل نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و برقابی اضافه شد. پیشتر رکورد تاریخی ساخت نیروگاه در یکسال طی سال 1389 با ساخت 4935 مگاوات تعلق داشت.

*افتتاح یک نیروگاه 324 مگاواتی در کرمان

در همین راستا یکی از نیروگاه‌های ساخته شده دولت که طی سال اول فعالیت به بهره‌برداری رسید، احداث واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی مهتاب کویر زرند بوده است.

این واحد نیروگاهی در راستای توسعه نیروگاه‌های بابازدهی بالا، شامل 2 واحد گازی و یک واحد بخار ، با ظرفیت کل اسمی 484 مگاوات احداث خواهد شد که در گام اول دو واحد گازی نیروگاه به ظرفیت 324 مگاوات ساخته شده است. همزمان با ساخت این نیروگاه، انرژی لازم معادل مصرف خانگی یک میلیون 570 هزار نفر مهیا خواهد شد.

ساختگاه این نیروگاه در 10 کیلومتری جاده زرند به کرمان خروجی روستای بهارستان بعد از روستای علی آباد علیا و در زمینی به مساحت 52 هکتار واقع شده است.

*اهداف ساخت نیروگاه مهتاب کویر زرند چیست؟

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت تولید نیروی برق حرارتی، افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق کشور و کمک به افزایش پایداری شبکه، پاسخ به نیاز روز افزون رشد مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع محلی؛ توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی،   استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقا دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارتی و اشتغال زایی شامل شاغلین مستقیم 200 نفر که شامل 120 نفر بومی و 80  نفر غیر بومی و همچنین شاغلین غیر مستقیم 1500 نفر از جمله اهداف این پروژه به حساب می‌آید.

نیروگاه برق زرند

بر اساس گزارشات مدیریت شبکه برق، واحد اول گازی نیروگاه مذکور در تاریخ 22 خردادماه سال 1401 با شبکه برق سنکرون شده و همچنین واحد دوم نیز، 25 تیرماه سال 1401 به شبکه برق کشور متصل شده است.

در سیستم آتش‌نشانی نیروگاه نیز، سیستم اطفا حریق CO2 مربوط به هر دو واحد گازی نصب و راه اندازی شده است، مخازن فوم در هر دو واحد شارژ و در مدار قرار گرفته است.

*اهمیت ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی برای کشور

در این راستا، سیما غفاری کارشناس حوزه انرژی درباره اهمیت توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور گفت: ظرفیت نیروگاهی یکی از مولفه‌های قدرت ایران در بخش انرژی به حساب می‌آید.

وی افزود: ساخت نیروگاه‌های سیکل تریکیبی به دلیل ارتقای توان و بازدهی یکی از ارکان اصلی برنامه انرژی کشور است و این موضوع با توسعه واحد بخار نیروگاه‌های گازی به نتیجه مثبت می‌رسد.

*اشتغالزایی با چاشنی توسعه ظرفیت نیروگاهی

 به گزارش برنا و به استناد اطلاعات موجود در حال حاضر ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساختگاه‌های نیروگاهی کشور مشغول به کار هستند.

این آمار در حالی است که در آخرین روزهای دولت قبل، با وجود مشکلات عدیده مرتبط با خاموشی فعالان حاضر در مکان واحدهای نیروگاهی در حال ساخت دو هزار و ۹۸۰ نفر برآورد می‌شود.

این یعنی نیروی کار فعال در ساخت نیروگاه‌های کشور 4.8 برابر شده و رکوردهای بیشماری نیز در زمینه ساخت نیروگاه به ثبت رسیده است. برای مثال در نیروگاه سمنان شاهد رکوردزنی شرکت مپنا در احداث یک واحد نیروگاهی در دنیا بودیم.

با توجه به شرایط مذکور ارتقای 6 هزار مگاواتی زمینه جبران 31 درصدی ناترازی برق را فراهم کرد و نقش ویژه‌ای در تامین برق پایدار بخش خانگی ایفا کرد.

انتهای پیام