شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#وزیر دفاع#چین#وزیر دفاع چین

وزیر دفاع چین از پاسخ به تماس تلفنی همتای آمریکایی خودداری کرد

وزیر دفاع چین از پاسخ به تماس تلفنی همتای آمریکایی خودداری کرد

پنتاگون اعلام کرد در پی سرنگونی بالون جاسوسی چین بر فراز آسمان آمریکا، وزیر دفاع چین از پاسخ به تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا خودداری کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد «وی فنگ» وزیر دفاع چین از پاسخ به تماس تلفنی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا خودداری کرده است.

ژنرال پت رایدر سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد، در پی درخواست وزارت دفاع آمریکا برای برقراری تماس امن بین «لوید آستین» و «وی فنگ»، پس از سرنگونی این بالون، این تماس صورت گرفت اما متاسفانه وزیر دفاع چین از انجام این مذاکره تلفنی خودداری کرد.

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن همیشه به حفظ خطوط باز ارتباطی با پکن و سایر کشورها مانند روسیه متعهد است، افزود: این اقدام برای پیشگیری از وقوع شرایطی سخت مانند آزمایش های موشکی یا عملیات های نظامی ضروری است و از درگیری های ناخواسته جلوگیری می کند.

رایدر تاکید کرد ما بر اهمیت حفظ این خطوط با جمهوری خلق چین تاکید داریم تا بتوانیم روابط خود را مدیریت کنیم. تماس ها بین ارتش دو کشور در این برهه خاص بسیار مهم است.

پیش از این نیز یک مقام ارشد دفاعی آمریکا در جمع خبرنگاران گفته بود پیش از سرنگونی این بالن، مقامات آمریکا درباره اهمیت و جدی بودن موضوع با دولت چین از طریق کانال های متعددی در واشنگتن و پکن، تماس برقرار کرده بودند.

چند روز پیش وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از کشف و شناسایی یک فروند بالون شناسایی بر فراز خاک آمریکا خبر داد که از جزایر آلوتی از خاک کانادا عبور کرده و به ایالت مونتانای آمریکا رسیده است.

در پی این حادثه، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی، هدف چین از بالون شناسایی شده بر فراز آسمان شمال ایالات متحده را «جاسوسی» دانست و گفت: مطمئن هستیم که هدف چین از ارسال این بالون جاسوسی است و با متحدان و شرکای خود در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: نفوذ بالون چین به حریم هوایی ما، اقدامی غیرمسئولانه است، به خصوص اینکه قبل از سفر قریب الوقوع من به پکن صورت گرفته است.

وی ضمن اعلام لغو سفر خود به پکن که قرار بود طی روزهای پنجم و ششم فوریه صورت بگیرد، تصریح کرد ما متعهد به تعامل دیپلماتیک با چین هستیم و من قصد دارم زمانی که شرایط اجازه دهد به این کشور سفر کنم.

دقایقی قبل از اعلام تعویق سفر آنتونی بلینکن به چین، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای نادر از نقض حریم هوایی آمریکا توسط این بالون ابراز تأسف کرد و مدعی شد که وزش باد باعث انحراف مسیر این بالن و ورود تصادفی آن به خاک آمریکا شده است. این بالون کابرد غیرنظامی دارد، به خصوص که برای تحقیقات هواشناسی استفاده می شود.

در همین حال، وزارت خارجه چین جنجال‌ها بر سر پرواز یک فروند بالون بر فراز ایالات متحده آمریکا را پروژه‌ای برای بدنام کردن چین از سوی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی توصیف کرد.

علاوه بر این، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای جدید به تصمیم بلینکن برای تعویق سفرش واکنش نشان داد. در این بیانیه تصریح شده که چین همواره به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و حق حاکمیت و تمامیت ارضی تمامی کشورها را محترم داشته است.

این بالون جاسوسی چین روز شنبه توسط یک جت نظامی بر فراز اقیانوس اطلس با موشک ساقط شد و بقایای بزرگ آن بر فراز اقیانوس اطلس و در سواحل کارولینای جنوبی دیده شد و عملیات جست‌وجوی بقایای آن انجام شد.

وزیر خارجه چین در بیانیه‌ای تصمیم آمریکا در سرنگونی بالون نظارتی این کشور بر فراز خاک ایالات متحده را محکوم کرد.

در همین حال دولت آمریکا در نظر دارد تا بالون جاسوسی چین را مورد بازیابی اطلاعاتی قرار دهد.

در این بیانیه آمده است: «نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر در حال انجام عملیات بازیابی اطلاعات بالون چینی است و گارد ساحلی ایالات متحده در ایمن سازی منطقه و حفظ امنیت عمومی کمک می کند.»

قانونگذاران جمهوری‌خواه آمریکا، کشور چین را متهم کرده‌اند که با به پرواز درآوردن بالون جاسوسی، بر فراز سایت‌های نظامی حساس آمریکا دست به جاسوسی زده است. جمهوری خواهان همزمان دولت جو بایدن را متهم می‌کنند که با سرنگون نکردن سریع بالون جاسوسی، به پکن فرصت بیشتری داده است.

با این حال، وزارت دفاع چین پس از ساقط شدن بالن این کشور در آب‌های آمریکا گفت که پکن «حق اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با موقعیت‌های مشابه را برای خود محفوظ می‌دارد.»

انتهای پیام/