شهر خبر
وزیر اقتصاد خبر داد؛

پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تا پایان اسفند

وزیر اقتصاد گفت: اولین چالش بازیگران اقتصاد دانش‌بنیان، تامین مالی است و امیدواریم تا پایان سال ۴۰ همت تسهیلات پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد و امور دارایی در آیین انعقاد قرارداد اعطای تسهیلات تبصره ۱۶ قانون بودجه بین بانک ملی ایران و صندوق‌های غیردولتی پژوهش و فناوری، گفت: امروز ۱۹ بهمن تنها روز انعقاد تفاهم‌نامه تسهیلات نیست و تمام تسهیلات صندوق‌های پژوهش و فناوری در استان‌های مختلف همین امروز واریز خواهد شد و امیدواریم با کمک بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات که یک ابتکار سیاستی است و برای اولین بار شکل گرفته است تا پایان اسفند ماه پرداخت شود. با این اقدام بانک‌ها در طرح‌های دانش‌بنیان مشارکت می‌کنند.

وی افزود: آسیب‌شناسی وزارت اقتصاد و دارایی نشان می‌دهد که بازیگران اقتصاد دانش‌بنیان کشور بیش از همه با محدودیت و چالش در تامین‌مالی مواجه هستند و نکته مهم در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و پروژه‌های دانش‌بنیان کشور مسئله وثایق بانکی است. چرا که این شرکت‌ها به دلیل دارایی‌های نامشهود وضعیتی متفاوت با سایر بازیگران اقتصادی دارند.

خاندوزی با اشاره به حرکت وزارت اقتصاد و دارایی در دو مسیر در این راستا، اظهار کرد: مقدمات حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان امسال فراهم شده و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ ثمره آن دیده شود. اولین مسئله‌ای که برای شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت ویژه‌ای دارد، ضمانت است. صندوق در این زمینه نقش‌آفرینی خوبی داشته، اما خیلی بیش‌تر از وضع موجود نیازمند فراهم شدن ضمانت و ترتیبات نهادی آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم. در تمام دنیا نقش ضمانت از نقش تسهیلات‌دهی بانکی بسیار مهم‌تر است، در حالیکه این مسئله را در کشور جدی نگرفتیم.

وی در پایان تاکید کرد: دومین مسئله مسیر اعتبارسنجی تخصصی شرکت‌های دانش‌ینبان است که در این زمینه هم مقدمات خیلی خوبی فراهم شده است. پیش‌نویس‌های اقدامات مورد نیاز با همکاری معاونت فناوری‌های علمی آماده و مقدمات فراهم شده است. اما در اعتبارسنجی شرکت‌های دانش‌بنیان هم نیازمند تحول جدی هستیم که اگر این مهم در سال ۱۴۰۲ محقق شود، بستر‌های حرکت بلندمدت شرکت‌های دانش‌بنیان در نهاد ضمانت و اعتبارسنجی فراهم می‌شود. امیدواریم اتفاق امروز نمادی از حرکت بانک‌های دولتی در کمک به صندوق نوآوری و شکوفایی باشد تا در سال‌های آینده نظام بانکی کشور به شکل نهادینه با زیست بوم شرکت‌های دانش‌بنیان همراه باشد.