شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#بازار سرمایه#بورس کالا
ایبِنا بررسی کرد؛

جذاب شدن بورس با چاشنی بورس کالا

شرکت‌های بورسی که محصولات آن‌ها در بورس کالا به فروش می‌رسد، برای اهالی بازار سرمایه بسیار جذاب هستند.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شرکت‌های بورسی که محصولاتشان از قیمت‌گذاری دستوری خارج شده‌اند و به عبارت دیگر محصولاتشان در بورس کالا معامله می‌شود، برای اهالی بازار سرمایه بسیار جذاب هستند.


قیمت‌گذاری این محصولات در بستر بورس کالا و بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، به همین دلیل شرکت‌های بورسی می‌توانند محصولاتشان را با قیمت بالاتر در بورس کالا عرضه کنند، ضمن این که تجربه ثابت کرده است محصولاتی که در بورس کالا معامله می‌شود، معمولا با افزایش کیفیت تولید مواجه می‌شوند، زیرا برای محصولات با کیفیت بالاتر متقاضی بیشتر است و افزایش تقاضا، افزایش قیمت را در پی دارد.


همچنین این شرکت‌ها می‌تواند حتی محصولات صادراتی خود را در بورس کالا عرضه و به قیمت صادراتی به فروش برسانند، در نتیجه بورس کالا بستری را فراهم کرده است که شرکت‌های بورسی می‌توانند محصولاتشان را به قیمت بازار به فروش برسانند تا از این طریق سوددهی خود را به صورت شارپی افزایش دهند، ضمن این که در مواقعی که مشتری برای محصولاتشان کم است، می‌توانند با کاهش تولید از زیان جلوگیری کنند.


از طرف دیگر محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شود، به شرط این که جزو کالا‌های اساسی نباشد، با قیمت دلار صرافی معامله می‌شوند، یعنی با دلار ۴۳ هزار تومانی این موضوع بر بازدهی شرکت‌های بورسی تاثیری به سزایی دارد.


به عنوان نمونه ورق فولاد مبارکه در گذشته به ۱۶.۷ میلیون تومان بود که با افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت جهانی فولاد، ورق فولاد مبارکه به قیمت ۲۷ میلیون تومان رسیده است. بدین تریب بازده شرکت فولاد مبارکه از فروش محصولات بیشتر می‌شود و سهام داران از این موضوع منتفع خواهند شد.


نمونه دیگر سهام‌های سیمانی است، شرکت‌های سیمانی در گذشته هر تن سیمان را به قیمت ۶۰۰ هزار تومان در بورس کالا به فروش می‌رساندند؛ اما امروز با افزایش قیمت‌ها هر تن سیمان در بورس کالا به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است و این احتمال وجود دارد تا به زودی قیمت سیمان به یک میلیون تومان نیز برسد.


به تازگی محصولات قند و شکر نیز از قیمت گذاری دستوری آزاد شده است و این محصولات نیز در بستر بورس کالا به فروش می‌رسد.


با این همه خبر خوش برای شرکت‌های بورسی، اما قیمت سهام‌ها رشد نمی‌کند، این در حالی است که قیمت محصولات شرکت‌های بورسی روند صعودی دارد و ارزش دلاری شرکت‌های بورسی نیز در حداقل خود قرار دارد.

همچنین با وجود این که شرکت‌های بورسی از عرضه محصولات خود در بستر بورس کالا به شدت منتفع می‌شوند، اما روند قیمت این سهام‌ها نزولی است.


به نظر می‌رسد که بازار سرمایه هیجانی شده است و خبر‌هایی مانند قیمت گذاری دستوری خودرو توسط شورای رقابت موجب شده نه تنها شرکت‌های بورسی، بلکه کلیت بازار سهام همچون شرکت‌های قندی و شرکت‌های سیمانی و شرکت‌های فولادی تحت تاثیر قرار گیرد و قرمزپوش شود.


تجربه گذشته نشان داده که افرادی که در بازارسهام سرمایه گذاری کنند، در بلند مدت از سرمایه گذاری خود بسیار بیشتر از بازار‌های رقیب سود کسب خواهند کرد. در نتیجه دیر یا زود نقدینگی از بازار‌های ارز و طلا خارج می‌شود و به سمت بازارسهام کوچ خواهد کرد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی