شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#زلزله#سوریه#سازمان ملل

آمار جدید زلزله سوریه/ ورود اولین محموله اهدایی ایران به فرودگاه دمشق

آمار جدید زلزله سوریه/ ورود اولین محموله اهدایی ایران به فرودگاه دمشق

نماینده سوریه در سازمان ملل با دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد و خواستار کمک جامعه جهانی به دمشق برای مقابله با تبعات زلزله ویرانگر شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «بسام صباغ» نماینده سوریه در سازمان در دیدار با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به تشریح تلاش‌های سوریه در مقابله با تبعات زلزله ویرانگر سوریه قرار داد.

وی در جریان این دیدار نامه از «فیصل المقداد » وزیر خارجه سوریه به «گوترش» داد که حاوی اقدامات دولت سوریه در چارچوب طرحش برای اقدام فوق العاده برای مقابله با تبعات زلزله است.

این نامه شامل درخواست کمک وزارت خارجه سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل و دبیرخانه این سازمان و آژانس‌ها و صندوق‌ها، سازمان‌های بین المللی و بشردوستان برای حمایت از تلاش‌های دولت سوریه در برابر تبعات فاجعه انسانی است. به ویژه در زمینه جستجو افراد زنده و نجات گرفتارشدگان زیر آوار است.

همچنین بر ارائه کمک‌های غذایی و بهداشتی و لوازم اسکان آسیب دیدگان از این فاجعه طبیعی در سراسر سوریه با هماهنگی و همکاری دولت سوریه تاکید شده است.

از سوی دیگر دبیر سازمان ملل هم مراتب همدردی و همبستگی خود را با ملت و دولت سوریه ابراز داشت و بر پایبندی سازمان ملل به انجام تمام توانش برای کمک به سوریه به منظور پشت سرگذاشتن این فاجعه انسانی تاکید کرد.

پس از این دیدار، «بسام صباغ »به خبرنگاران گفت: سوریه آماده هماهنگی با سازمان ملل برای ارائه کمک‌های انسان دوستانه برای همه سوری هاست.

وی به اقدام دولت سوریه در بسیج همه امکانات برای تحقق این هدف اشاره کرد و از همکاری با همه کسانی که مایل به کمک به سوری ها هستند هم خبر داد.

آمار قربانیان زلزله سوریه

4400 نفر مجموعا در اثر زلزله ترکیه و سوریه تا این لحظه جان باخته‌اند. این آمار برای سوریه 1400 نفر است.

وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد که شمار قربانیان زلزله در استانهای حلب، لاذقیه، حماه و ریف ادلب، طرطوس 764 و شمار مصدومان 1448 رسیده است.

در بیانیه وزارت بهداشت سوریه آمده است که این آمار نهایی نیست.

 

فرود اولین هواپیمای حامل کمک ایران به سوریه

نخستین هواپیمای حامل محموله کمک های ارسالی ایران به زلزله زدگان سوریه در فرودگاه بین المللی دمشق بر زمین نشست.

کشور سوریه ,

«مهدی سبحانی» سفیر ایران در دمشق ضمن تسلیت به ملت سوریه به سبب قربانیان زلزله، اعلام کرد: هواپیما حامل کمک‌های غذایی و پزشکی است.

وی افزود: این اولین محموله کمک‌های انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران است که شامل 45 طُن کمک های انسان دوستانه شامل پتو، چادر، دارو، مواد غذایی و دیگر لوازم مورد نیاز زلزله زدگان است.

سبحانی تاکید کرد: این هواپیما پس از تخلیه به طور مستقیم به مناطق فاجعه زده ارسال خواهد شد.

سفیر ایران گفت: هواپیمای دوم حامل کمک‌ها هم در فرودگاه حلب و هواپیمای سوم در فرودگاه لاذقیه بر زمین خواهد نشست.

ورود دو هواپیمای عراقی حامل کمک به فرودگاه دمشق

منابع سوری از ورود دو هواپیمای عراقی حامل کمک به زلزله زدگان سوری به فرودگاه بین المللی دمشق خبر دادند.

«اسامه مهدی غانم» رئیس بخش عربی وزارت خارجه عراق ضمن ابراز همدردی با سوری‌ها به سانا گفت: سوریه مانند همیشه قوی از این مصیبت خارج خواهد شد.

وی افزود: این دو هواپیما حامل کمک‌های غذایی و پزشکی و پتو و مایحتاج ضروری است.

کشور سوریه ,

اسامه غانم با اشاره به برقراری پل هوایی عراقی کمک های بشردوستانه به برادران سوری از کاروان سوختی که از بغداد رهسپار سوریه خواهد شد هم خبر داد.

از سوی دیگر دبیرخانه هیئت دولت عراق تاکید کرد که مواد غذایی و پزشکی و کارشناسان دفاع مدنی از عراق برای حمایت سوریه در پی زلزله در این کشور، به سوریه اعزام می‌شوند.

« حیدر مجید»، سخنگوی دبیرخانه هیئت دولت عراق گفت که مقدمات در پایگاه هوایی شهید «محمد علاء»، برای انتقال نخستین محموله مواد غذایی، امدادی و پزشکی اهدایی از سوی دولت عراق به ملت سوریه به دستور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در حال انجام است.

وی تصریح کرد که حدود 40 کارشناس دفاع مدنی برای کمک به سوریه علاوه بر هیئتی از وزارت خارجه برای تسلیت به ملت سوریه اعزام خواهد شد.

پیش از این «محمد شیاع السودانی» با قربانیان و آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه  در سوریه ابراز هم‌بستگی و همدردی کرد.

السودانی همچنین دستور ارسال فوری تیم‌های آتش‌نشانی و دارو و تجهیزات پزشکی و امکانات اسکان و امدادرسانی و مواد غذایی و سوخت و انجام هرگونه کمک لازم به آسیب‌دیدگان و قربانیان را صادر کرد.

سفارت عراق در دمشق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال برقراری ارتباط با مقامات رسمی سوریه و جامعه عراقی در سوریه است که در مناطق زلزله زده حضور دارند.

این سفارتخانه بیان کرد که همچنان در حال بررسی و برقراری ارتباط است تا اطمینان حاصل شود که هیچ تلفاتی در میان شهروندان عراقی وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است: سفارتخانه هیچ گزارشی در مورد قربانیان احتمالی دریافت نکرده است.

درخواست کمک دمشق

وزارت امور خارجه سوریه از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تا دست یاری دراز کرده و از تلاش‌های دولت سوریه برای مقابله با پیامدهای زلزله ویرانگر حمایت کنند.

درخواست وزارت امور خارجه همچنین به دبیرخانه سازمان ملل متحد و آژانس ها و صندوق های تخصصی آن، کمیته بین المللی صلیب سرخ و سایر سازمان های بین المللی، دولتی و غیردولتی ارسال شد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: دولت سوریه از کشورها و سازمان‌هایی که همبستگی خود را با سوریه و مردم آن ابراز کردند و با قربانیان این زلزله ویرانگر ابراز همدردی کردند و تمایل خود را برای کمک به مردم سوریه اعلام کردند، تشکر و قدردانی می‌کند.

از سوی دیگر «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه و مهاجران نشستی  با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دفاتر سازمان ملل متحد در سوریه و سازمان های غیردولتی در ساختمان وزارت امور خارجه و مهاجران جلسه ای برگزار کرد.

وی در این جلسه اقدامات دولتی را که به دستور بشار اسد رئیس جمهور این کشور برای مقابله با پیامدهای فاجعه طبیعی امروز سوریه انجام شد، تشریح کرد.

فیصل مقداد بر آمادگی دولت سوریه برای ارائه تمامی امکانات مورد نیاز به سازمان‌های بین‌المللی به منظور ارائه کمک‌های بشردوستانه و نیازهای ضروری شهروندان سوری آسیب دیده تاکید کرد.

وزیر امور خارجه و مهاجران به تاثیر تحریم‌های یکجانبه که پیامدهای این بلای طبیعی را افزایش می‌دهد، اشاره کرد.

به نوبه خود، نمایندگان سازمان‌های بین المللی مراتب تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان اعلام و تاکید کردند که از همان لحظات اولیه وقوع زلزله چندین جلسه هماهنگی بین خود و با رهبران سازمان‌های مربوطه خود نیز ارتباط برقرار کردند تا نیازهای اولیه مورد نیاز مردم سوریه را در این برهه سخت تامین کنند.

دستور رئیس جمهور تونس برای کمک به ملت سوریه

«قیس سعید» رئیس جمهور تونس با مردم سوریه و خانواده‌های قربانیان و آسیب دیدگان زلزله سوریه، ابراز همدردی کرد.

وی آمادگی کشورش را برای کمک به ملت سوریه در این شرایط دشوار به منظور غلبه بر پیامدها این فاجعه انسانی اعلام کرد.

رئیس جمهور تونس دستور ارسال کمک‌های فوری به سوریه را صادر کرده است.

انتهای پیام/