شهرخبر

تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت های بومی کشور

تاکید مقام معظم رهبری بر  استفاده از  ظرفیت های بومی کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این بخش تلاش داریم تا از ظرفیت بومی و پهنه سیستان و بلوچستان بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی روز دوشنبه در مراسم رونمایی دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) اظهار داشت: تجربه سال‌های گذشته و آنچه امروز داریم نشان می‌دهد بخش کشاورزی رو به رشد است، اما مسئله فعلی ما سرعت این رشد است، یعنی کاری که سازمان تات انجام می‌داد، اکنون با سرعت بیشتر و عملیاتی‌تر به عرصه عمل برسد و باید کارهایی که قبلاً انجام دادیم را امروز کاربردی کنیم.

وی افزود: انتظار مردم و کشاورزان این است که نتایج این تحقیقات در اجرا دیده شود. به این ترتیب معیشت بهبود یافته و تولیدات بخش کشاورزی سالم‌تر و سازگارتر پیگیری شوند.

ساداتی نژاد ادامه داد: نبود آمار و اطلاعات دقیق یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی است و واقعاً نمی‌توانیم بگوییم تولیدات کشاورزی ما چقدر است. با یک جستجوی ساده در اینترنت آمارهای متفاوتی از تولیدات می بینیم که این نشان می‌دهد آمار و برآورد دقیقی در این بخش وجود ندارد.این ضعف است و در نبود آمار و اطلاعات دقیق مدیریت به درستی صورت نمی گیرد و اقتصاد و معیشت مردم و کشاورزان نیز دچار چالش می شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بر این اساس رصد خانه کشاورزی تشکیل خواهد شد که البته این کار به دقت زیادی نیاز دارد و امیدواریم این رصدخانه  یادگار دولت سیزدهم در بخش کشاورزی باشد. در رصدخانه کشاورزی دقیقاً مشخص خواهد شد که سطح زیر کشت چقدر است. مکان‌های تولید کجاست و مالک زمینها چه کسانی هستند و میزان تولید محصولات نیز چقدر است.

ساداتی نژاد اضافه کرد: بازدید رهبری یک بازدید معمولی نبود و چند نکته داشت که برای اینها وظیفه برنامه‌ریزی داریم. نکته اول موضوع آمار و اطلاعات حوزه کشاورزی بود که به ریز با دقت، تاکید و پیگیری سوال می‌کردند.

وی ادامه داد: این امر نشان دهنده دقت نظر مقام معظم رهبری و اطلاعات دقیق و پیگیری ایشان از حوزه کشاورزی است.

وزیر جهادکشاورزی گفت:توصیه  آخر مقام معظم رهبری استفاده از  ظرفیت های بومی کشور به طور مثال پنبه در سیستان و بلوچستان است.

به گفته وی برای افزایش بهره‌روی در بخش کشاورزی کمیته ارزان‌سازی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شد.

 

ساداتی نژاد گفت: گران‌بهاترین متاع، داده‌ها و اطلاعات بخش کشاورزی است و هر کسی اطلاعات درست و دقیقی داشته باشد، مدیریت خوبی انجام می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در دنیا بعد از حوزه‌های نظامی، حوزه‌های امنیت غذایی و غذا دومین فرماندهی را برعهده دارند.

وی اظهار داشت: برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، کمیته ارزان‌سازی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی راه‌اندازی شد.

انتهای پیام