شهر خبر

گرانی پیاز در پی رعایت نکردن الگوی کشت/ واردات و صادرات کارساز نیست

گرانی پیاز در پی رعایت نکردن الگوی کشت/ واردات و صادرات کارساز نیست

علی‌رغم تلاش های وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای الگوی کشت، همچنان برخی استان‌های جنوبی کشور برخلاف برنامه ابلاغی عمل می‌کنند و با تولید چند برابری محصولی همچون پیاز، علاوه بر خسارت به سایر کشاورزان، منافع ملی را به مخاطره می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، طبق گزارش مرکز آمار ایران در دی‌ماه امسال در گروه خوراکی‌ها، اقلام زیادی از میوه و تره‌بار افزایش قیمت زیادی را نسبت به ماه قبل تجربه کردند.

در صدر گرانی های این گروه نیز، پیاز قرار داشت که ۴۳.۹ درصد گران‌تر شده است. این در حالی است که در روزهای اخیر نیز قیمت پیاز مجددا بالا رفته است.

طبق اعلام رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در حال حاضر در میادین میوه و تره‌بار هر کیلو پیاز سفید و زرد ۲۵ هزار تومان و هر کیلو پیاز قرمز ۲۸ هزار تومان است.

برخی مسبب این افزایش قیمت را، صادرات می‌دانند و معتقدند که اگر تعرفه صادرات  افزایش یابد صادرات کمتری رخ می‌دهد و درنتیجه قیمت پایین می‌آید.

مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران اظهار داشت: برای کنترل صادرات، دولت عوارض صادراتی پیاز را تا ۱۰۰ درصد افزایش داد تا به این ترتیب صادرات کم شود. اما شاهد رشد قاچاق بودیم چرا که همین الان در افغانستان هر کیلو پیاز ۶۰ هزار تومان است برای همین با وجود عوارض ۱۰۰ درصدی، باز صادرات برای دلالان صرف می‌کند چون اگر هر کیلو پیاز را ۲۰ هزار تومان بخرند و ۲۰ هزار تومان هم تعرفه بدهند باز ۲۰ هزار تومان سود به دست می‌آورند.

همچنین، شاهپور علائی مقدم معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل تقاضای بسیار بالا در کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج فارس و همچنین تفاوت قیمت و تفاوت ارز این محصول به این کشورها قاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده تعرفه پیاز را 180 درصد افزایش دادیم.

برخی هم معتقدند که اگر به کشور واردات انجام شود از افزایش قیمت جلوگیری می‌شود.

به همین منظور، مسعود امراللهی مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای کمک به ثبات بازار پیاز قرار است ۵۰ هزار تن از این محصول وارد کشور شود که نخستین بخش از این محموله وارد بندر جاسک شده است.

حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در همین راستا افزود: برنامه تولید بهاره منطقه جیرفت دو هزارو ۵۰۰ هکتار است اما کشاورزان این مناطق محصول پیاز را در سطح پنج هزارو ۷۰۰هکتار کشت کرده اند و این درحالی‌است که وزارت جهاد کشاورزی برنامه کشت محصولات کشاورزی را برحسب نیاز کشور، توان تولید منطقه ای و نیاز بازارهای صادراتی و صنایع تبدیلی به استان ها ابلاغ می کند اما به دلیل نبود اهرم های اجرایی کشت طبق برنامه پیش نمی رود.

انتهای پیام